1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: By, I.-Å. (Red.). (2018). FKI316: Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag: 2018-2019. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas. *** NB! Denne inneholder bokkapitler til alle emnene for FKI316.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format: Læreplanarbeid: Engelsen, B. U. (2015). Ikke den ene, men de mange arbeidsmåtene. I: B. U. Engelsen, Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utg.). (s. 217-256). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-173). Trondheim: Tapir forlag.
Sosialt og kulturelt mangfold: Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I: I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer. (s. 33-50). Oslo: Cappelen akademiske forlag.
Elevrollen: Bergh, H. (2010). Barn og unges refleksjoner om rettigheter, ansvar og samfunnsborgerskap. I: Kjørholt, A. T. (Red.), Barn som samfunnsborgere - til barnets beste? (s. 227-244). Oslo: Universitetsforlaget.
1 INTERNT KOMPENDIUM - deles ut: By, I.-Å. (Red.). (2018). FKI316: Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag: 2018-2019. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne deles ut. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.) *** NB! Denne inneholder artikler til alle emnene for FKI316.
Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format: Læreplanarbeid: Ommundsen, Y. (2008). Hvorfor vi har et kroppsøvingsfag? Bedre skole, 5(2), 78-82.
Elevvurdering: By, I.-Å. (2015). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i grunnskolen og videregående opplæring (2. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Skole-, kroppsøvings- og idrettsfagets historie: By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Hozman, Z. (2001). Skal kroppsøving være forberedelse til kamp om fedreland, medisin eller som god vin? Kroppsøving, 51(1), 7-11.
Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, (2-3), 201-210. _________________________________________________________________________________________________________
EMNE: Læreplanarbeid. 4 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet (med revidert Læreplan i Kroppsøving 1. august 2015). Hentet 9. mai 2018 fra http://www.udir.no/kl06/KRO1-04 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. [Gjelder fra 2020]. Hentet 9. mai 2018 fra https://www.regjeringen.no/contentassets/37f2f7e1850046a0a3f676fd45851384/overordnet-del---verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen.pdf * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Idrettsfag: Studiekompetanse. Hentet 9. mai 2018 fra http://www.udir.no/kl06/ID/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2012). Endringer i faget kroppsøving Udir–8–2012: Her finner du informasjon om endringer i faget kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring. (Rundskriv). Sist endret 05.08.2015. Hentet 9. mai 2018 https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-8-2012/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. _______________________________________________________________________________________________________
EMNE: Elevvurdering: 2 ELEKTRONISKE ARTIKLER: Prøitz, T. S. & Borgen, J. S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige. Bedre skole, 1, 69-73. Hentet 9. mai 2018 fra https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Elevvurdering: Roth, A-C. V. ( 2010). Att stödja och styra barns lärande – tidig bedömning och dokumentation. I: Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidligare år. (s. 176-234). Hentet 9. mai 2018 fra https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2393.pdf?k%3D2393 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 BOKKAPITTEL: Imsen, G. (2016). Vurdering av elevens læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). (s. 473-509). Oslo: Universitetsforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.____________________________________________________________________________________________________________
EMNE: Læring, sosialisering, dannelse: Emneansvarlig: Kenneth Aggerholm
UTDRAG FRA 2 BØKER: Dale, E. L. (Red.). (1999). Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Side 167-230 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Standal, Ø. (2015). Phenomenology and pedagogy in physical education. Abingdon: Routledge. Kap. 2, 4 og 5 (s. 14-32 og 48-79) skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken. *** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Aggerholm, K. (2018). FKI316: Læring, sosialisering, dannelse: Våren 2019. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Gallagher, S. (1992). Interpretation and educational experience. I: S. Gallagher, Hermeneutics and education. (s. 33-54). Albany: State University of New York Press.
Gustavsson, B. (2003). Indledning. I: B. Gustavsson, Dannelse i vor tid: Om dannelsens muligheder og vilkår i det moderne samfund. (s. 15-38). Aarhus: Klim.
Klafki, W. (2001). Fjerde studie: Eksemplarisk undervisning og læring. I: W. Klafki, Dannelsesteori og didaktik: Nye studier. (Pædagogik til tiden; 14). (s. 173-195). Århus: Klim.
Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I: I. Kvikstad (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv. (s. 139-166). Oslo: Gyldendal.
Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-119). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
ANBEFALT LITTERATUR / Supplerende tekster:
3 BOKKAPITLER som du finner i Canvas: Gustavsson, B. (2003). Dannelsens sigte. I: B. Gustavsson, Dannelse i vor tid: Om dannelsens muligheder og vilkår i det moderne samfund. (s. 41-62). Aarhus: Klim. * Denne PDF-en finner du i Canvas. (Klarert via BOLK / Bibl. - AGG)
Hohr, H. J. (2011). Kategorial danning og kritisk-konstruktiv didaktikk - den didaktiske tilnærmingen hos Wolfgang Klafki. I: K. Steinsholt & S. Dobson (Red.), Dannelse: Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap. (s. 163-175). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. * Denne PDF-en finner du i Canvas. (Klarert via BOLK 29.12.18. / Bibl. - AGG)
Whitehead, M. (Eds.). (2010). The concept of physical literacy. I: M. Whitehead (Ed.), Physical literacy: Throughout the lifecourse. (s. 10-29). London: Routledge. * Denne PDF-en finner du i Canvas. (Klarert via BOLK / Bibl. - AGG)
ELEKTRONISK ARTIKKEL: Willbergh, I. (2016). Bringing teaching back in: The Norwegian NOU The school of the future in light of the Allgemeine Didaktik theory of Wolfgang Klafki. Nordic Journal of Pedagogy & Critique, 2, 111-124. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ___________________________________________________________________________________________________________
EMNE: Sosialt og kulturelt mangfold: UTDRAG FRA 4 BØKER: Imsen, G. (Red.). (2000). Kjønn og likestilling i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. Side 11-34 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk, her: Klikk på denne lenken.
Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Oslo: Universitetsforl. Side 197-239 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Ogden, T. (2009). Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2. utg.). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Side 13-46 og 123-166 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm. Side 24-43 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA
1 FAGHEFTE: Stiftelsen Tryggere & Dixi Ressurssenter. (u.å.). Vold og seksuelle overgrep blant ungdom. Oslo: Stiftelsen tryggere. * Denne blir utdelt. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
2 ELEKTRONISKE ARTIKLER: Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50. Hentet 9. mai 2018 fra http://www.hioa.no/content/download/48479/689911/file/6622_1.pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Walseth, K. & Hæhre, H. (2014) Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 14(2), 28-51. Hentet 9. mai 2018 fra http://www.hioa.no/content/download/71405/1751693/file/Tfu-2-2014-Walseth-Hæhre.pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ______________________________________________________________________________________________
EMNE: Elevrollen: UTDRAG FRA 1 BOK: Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 5 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
2 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: Eilard, A. (2010) Perspektiv på barndom och barns vilkor i relation till lärande. I: Skolverket, Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidligare år. (s. 21-84). Hentet 9. mai 2018 fra https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2393.pdf?k%3D2393 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Persson, S. (2010) Lärandets var och när i den instiutionaliserade bardomens kontext. I: Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidligare år. (s. 84-120). Hentet 9. mai 2018 fra https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord?k%3D2393 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. __________________________________________________________________________________________________
EMNE: Skolen som organisasjon: UTDRAG FRA 2 BØKER: Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys (3. utg.). Oslo: Ad notam Gyldendal. Kap. 6 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Imsen, G. (2016). Skolen som organisasjon. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Side 513-536 og 539-570 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.________________________________________________________________________________________________
EMNE: Etikk: UTDRAG FRA 1 BOK: Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys (3. utg.). Oslo: Ad notam Gyldendal. Kap. 1, 2 og 3 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA _________________________________________________________________________________________________
EMNE: Skole-, kroppsøvings- og idrettesfagets historie: UTDRAG FRA 1 BOK, mer enne 15 % av boka: Baune, T. Aa. (2007). Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Side 103-123 og side 125-222 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL: Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 06, 447-479. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. **NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
|