FAF310 Tilpasset fysisk aktivitet og pedagogikk  (10 sp) 
(Adapted Physical Activity and Pedagogy )
Faktaboks
EmnekodeFAF310
EmnenavnTilpasset fysisk aktivitet og pedagogikk
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst
EmneansvarligMarte Bentzen
Kort om emnet

Dette emnet omfatter sentrale pedagogiske prinsipper om tilpasset fysisk aktivitet for mennesker med funksjonshemming. Grunnleggende sett dreier dette seg om å fokusere på potensialet for bevegelse, framfor å strebe etter kompensasjon for hemminger hos deltakerne. Gjennom å analysere og forstå forholdet mellom deltakernes forutsetninger og rammene aktiviteten setter, er målet å utvide mulighetene for deltakelse. Slik skapes det rom for at alle kan utfolde seg og utforske sitt bevegelsespotensiale.

Læringsmål

Kunnskap

Studentene skal:

  • kunne gjøre rede for tilpasset fysisk aktivitet
  • ha kunnskap om grunnleggende pedagogiske og didaktiske prinsipp
  • ha kunnskap om aktivitetshjelpemidler
  • kjenne til den historiske utviklingen av fagområdet tilpasset fysisk aktivitet

Ferdighet

Studentene skal:

  • ut ifra faglige perspektiv observere og identifisere ressurser og muligheter for fysisk aktivitet for mennesker med funksjonshemming
  • ut ifra faglige perspektiv kunne planlegge, gjennomføre og evaluere fysisk aktivitet for mennesker med funksjonshemming
  • kunne vurdere og anvende aktivitetshjelpemidler for å fremme fysisk aktivitet på en hensiktsmessig måte
  • kunne innhente kunnskap om aktiviteter og organiseringsformer med hensikt å utvide eget pedagogisk handlingsrepertoar

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • kunne reflektere over egen og andres pedagogiske og didaktiske tilnærminger for å tilrettelegge fysisk aktivitet for alle
  • kunne handle for å optimalisere bevegelsespotensialet for alle
  • utvise kritisk refleksjon omkring etiske utfordringer som kan oppstå i idrettspedagogisk arbeid
  • reflektere over sin yrkesprofesjon og rolle i et tverrfaglig samarbeid
Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen vil skje ved praktisk-metodisk arbeid og presentasjon av teori. Det blir lagt stor vekt på arbeid i grupper, både knyttet til lesing av tekster og praktisk-metodiske oppgaver.

Arbeidskrav

80% oppmøte.

Arbeidskravet må være godkjent for å bestå emnet.

Vurdering/eksamen

3 mappeoppgaver som vurderes til bestått/ikke bestått
1 gruppeoppgave: Inntil 2000 ord. Gruppene består av 2-3 studenter. Vurderes til bestått/ ikke-bestått.

Kjernelitteratur

1 BOK (minus kap. 8):
Hoel, T. L., Dysthe, O. & Hertzberg, F. (2010). Skrive for å lære: Skriving i høyere utdanning (2. utg.). Oslo: Abstrakt forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​


UTDRAG FRA 1 BOK:
Helle, L. (2017). Å tenke didaktisk. Bergen: Fagbokforlaget.
Side 11-29 og 68-183 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 1 AVHANDLING:
Lannem, A. L. (2011). The role of physical exercise as a stress-coping resource for persons with functionally incomplete spinal cord injury. Doktoravhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Side 7-9 og 55-69 skal leses:
* Avhandlingen finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne finnes også elektronisk:
Klikk på denne lenken.


1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Bentzen, M. (Red.). (2018). FAF310: Tilpasset fysisk aktivitet - grunnleggende prinsipper: Høsten 2018. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Bergem, T. (2014). Handlingsberedskap. I: T. Bergem (Red.), Læreren i etikkens motlys: Innføring i yrkesetisk tenkning og praksis (3. utg) (s. 142-167). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Bergem, T. (2014). PARK-modellen – en profesjonsetisk beslutningsmodell. I: T. Bergem (Red.), Læreren i etikkens motlys: Innføring i yrkesetisk tenkning og praksis (3. utg) (s. 168-183). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Bouffard, M. & Strean, W. B. (2003). Critical thinking and professional preparation. I: R. D. Steadward, G. Wheeler & E. Watkinson (Eds.), Adapted physical activity. (s. 1-10). Edmonton: University of Albert Press.

Manger, T. & Wormnes, B. (2015). Mestringsforventning. I: T. Manger & B. Wormnes (Red.), Motivasjon og mestring: Utvikling av egne og andres ressurser. (s. 113-136). Bergen: Fagbokforlaget.

Molander, A. & Terum, L. I. (2008). Profesjonsstudier: En introduksjon. I: A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier. (s. 13-26). Oslo: Universitetsforlaget.

Morisbak, I. & Standal, Ø. F. (2006). Rehabilitering med tilpasset fysisk aktivitet som virkemiddel. I: A.-M. Kissow & B. Therkildsen (Red.), Kroppen som deltager: Idræt og bevægelse i rehabiliteringen. (s. 146-157). Roskilde: Handicapidrætens videnscenter.

Peitersen, P. (2008). Metode i det pædagogiske og didaktiske univers. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 111-133). København: Institut for Idræt.

Peitersen, P. (2008). Nyere pædagogiske handleord - eleven i centrum. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 134-143). København: Institut for Idræt.

Reid, G. (2003). Defining adapted physical activity. I: R. D. Steadward, G. Wheeler & E. Watkinson (Eds.), Adapted physical activity. (s. 11-25). Edmonton: University of Albert Press.

Standal, Ø. (2012). Læring i rehabilitering: Eit sosiokulturelt perspektiv I: P. K. Solvang & Å. Slettebø (Red.), Rehabilitering: Individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester. (s. 147-159). Oslo: Universitetsforlaget.

Anbefalt litteratur

1 BOKKAPITTEL:
Hagland, H. & Solvang, P. K. (2012). Tverrprofesjonelle praksisfellesskap I: P. K. Solvang & Å. Slettebø (Red.), Rehabilitering: Individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester. (s. 251-266). Oslo: Universitetsforlaget.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 07.09.18. / AGG - Bibl.)