UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok: BOK 1: Graham, J. (1997). Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. Seattle, Wash.: Mountaineers. Disse sidene skal leses: Woman in Leadership, side 40-52 Making good decisions, side 53-56 Taking responsibility, side 76-84 Communicating effectively, side 85-95 * Boka finner du i til lån biblioteket her: ORIA
BOK 2: Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. Disse sidene skal leses: Hva er uteskole? side 31-54 Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet: Et kroppslig grunnlag for læring, side 64-82 * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA. ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
BOK 3: Sigmundsson, H. (Red.). (2008). Læring og ferdighetsutvikling. Trondheim: Tapir akademisk forlag. Disse sidene skal leses: Sentrale dimensjoner i læringsprosessen, side 81-118. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA. ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Eriksen, J. W. (Red.). (2018). FLD229: Friluftslivsledelse II: 2018-2019. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Dahlgren, L. O. & Szczepanski, A. (2004). Rum för lärande: Några reflexioner om utomhusdidaktikens särart. I: I. Lundegård, P-.O. Wickman & A.Wohlin (Red.), Utomhusdidaktik. (s. 9-23). Lund: Studentlitteratur.
Frisak, N. & Reusch, C. (2008). Ansvar etter ulykker i fjellet. I: S. Aasheim & M. Reusch, Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 106-117). Oslo: Flux forlag.
Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Kommunikasjon. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 7-14). Oslo: Damm.
Graham, J. (1997). Resolving conflicts . I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 122-135). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Graham, J. (1997). Teambuilding visionary leadership. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 108-121). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Gurholt, K.P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 175-203). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
Handland, G. (2006). Kritiske venner. I: H. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 233-250). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Høyem. J. (2016). Å grave kantgrop med Aristoteles. I: A. Horgen, M. L. Fasting. T. Lundhaug, L. I. Magnussen & K. Østrem, Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 27-45). Bergen:Fagbokforlaget
Imsen, G. (2010). Organisering av læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4.utg). (s. 299-341). Oslo: Universitetsforlaget.
Kolb, D. A. (1984). Den erfaringsbaserede læreproces. I: K. Illeris (Red.), Tekster om læring. (s. 47-66). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Lauvås, P. & Handal, G. (2000). Veiledningstradisjoner. I: P. Lauvås & G. Handal, Veiledning og praktisk yrkesteori. (s. 57-84). Oslo: Cappelens forlag.
Pettersen, R. C. (2005). Casemetoden. I: R.C. Pettersen, Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. (s. 169-182). Oslo: Universitetsforlaget.
Pettersen, R. C. (2005). Didaktiske modeller og verktøy. I: R.C. Pettersen, Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. (s. 35-50). Oslo: Universitetsforlaget.
Rognhaug, B. (1997). Kunnskapssyn og yrkesutøvelse: Refleksjoner over kunnskapsbegrepet. I: J. C. Jacobsen (Red.), Refleksive læreprocesser: En antologi om pædagogik og tænkning. (s. 110-134). København: Forlaget politisk revy.
Schön, D. (2000). Udvikling af ekspertise gennem refleksion-i-handling. I: Illeris, K. (Red.), Tekster om læring. (s. 254-269). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Sinnes, A. (2008). Skal elever bare lære om hvordan verden er? Eller skal de også lære om hvordan den kan bli? Hører temaet bærekraftig utvikling hjemme i naturfagundervisningen? I: S. Aasheim & M. Reusch (Red.), Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 72-77). Oslo: Flux.
Wahlgren, B., Høyrup, S., Pedersen, K. & Rattleff, P. (2006). Sammenfattende om handling, refleksion og læring. I: B. Wahlgren, S. Høyrup, K. Pedersen & P. Rattleff, Refleksion og læring: Kompetenceudvikling i arbejdslivet. (s. 183-202). København: Samfundslitteratur.
2 ELEKTRONISKE ARTIKLER: Fredston, J., Fesler, D. & Tremper, B. (1994). The human factor: Lessons for avalanche education. Hentet 16. mai 2018 fra http://www.sunrockice.com/docs/the_human_factor.pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Seaman, J. & Coppens, A. D. (2006). Repertoire and practice: Reconceptualizing instructor competency in contemporary adventure education. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 6(1), 25-38. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14729670685200721 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ** NB! For å åpne den elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 TRYKT KOMPENDIUM - blir utdelt: Høyem, J. (Red.). (2018). FLD229: Friluftslivsledelse II: 2018-2019. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. * Denne deles ut. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format: Saugstad, T. (2000). Pædagogik mellem talesprogs- skriftsprogskultur. (Working papers / Aarhus University, Department of Philosophy, Network for Non-scholastic Learning; 2000/2). Aarhus: Aarhus University.
Vigane, Å. (2010). Friluftsliv, selvdannelse og dannelse av fellesskap i et kystlandskap. Kroppsøving, 60(2), 10-12.
|