IS220 Idrett og media (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIS220
EmnenavnIdrett og media
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligGaute Slåen Heyerdahl
TidspunktVår
Innledning

Emnet gir en innføring i forholdet mellom idrett og media. Emnet belyser sentrale utviklingstrekk og forholdet mellom idrett og media i dagens samfunn, og det gir en praktisk innføring i bruk av journalistiske arbeidsmåter.

Mål

Studentene skal:

  • Tilegne seg kunnskap om medias framstilling av idrett og utvikle evne til kritisk å analysere medias fortellinger om idrett
  • Kunne gjøre rede for hvordan nye medier (inkludert sosiale medier) dekker idrett og sportsaktiviteter
  • Kunne gjøre rede for forholdet mellom utøver og journalister
  • Forstå og kunne bruke enkle journalistiske metoder og arbeidsmåter.
Organisering og arbeidsformer

Studentaktivitet vil vektlegges gjennom gruppearbeid og deltakelse i diskusjon/undervisning.

Vurdering
  • En gruppeoppgave framføres. Vurderes til bestått/ikke bestått
  • En individuell aviskronikk. Vurderes A-F. Vektes 1/3
  • Individuell, skriftlig hjemmeeksamen. Vurderes A-F. Vektes 2/3.

Arbeidene skal baseres på kjernelitteraturen for emnet.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Dahlén, P. (2008). Sport och medier: En introduktion. Kristiansand: IJ-forlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM - ligger i Canvas:
Heyerdahl, G. S. (Red.). (2018). IS220: Idrett og media: Våren 2019. (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en finner du i Canvas.

Innholdet (litterturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Kristiansen, H.-I. & Nordhaug, O. (2010). Retorikk i teori og praksis. I: H.-I. Kristiansen & O. Nordhaug (Red.), Retorikk, idrett og samfunn. (s. 21-37). Oslo: Forlag1.

Kristiansen, E. & Lines, G. (2014). Media. I: A. Papannoiu & D. Hackfort (Eds), Routledge companion to sport and exercise psychology: Global perspectives and fundamental concepts. (s. 236-250). New York: Taylor & Francis.

Nordhaug, O. (2010). Idrett, retorikk og samfunn. I: H.-I. Kristiansen & O. Nordhaug (Red.), Retorikk, idrett og samfunn. (s. 13-20). Oslo: Forlag1.

Radmann, A. (2012). The new media and hooliganism: Constructing media identities. I: R. Krøvel & T. Roksvold (Eds.), We love to hate each other: Mediated football fan culture. (s. 171-189). Gøteborg: Nordicom.

Young, K. (2000). Sport and violence. I: J. Coakley & E. Dunning (Eds.), Handbook of sports studies. (s. 382-407). London: Sage.


6 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Filo K., Lock D. & Karg A. (2015). Sport and social media research: A review. Sport Management Review, 18, 166-181. doi: 10.1016/j.smr.2014.11.001
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hanstad, D. V. & Skille, E. A. (2010). Journalisters syn på samarbeidet med den norske OL-troppen under vinterlekene i Vancouver 2010. Norsk Medieskrift, 17(4), 348–363.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Haynes R., Hadland, A. & Lambert, P. (2017). The state of sport photojournalism: Concepts, practice and challenges. Digital Journalism, 5(5), 1-17. Hentet 22. oktober 2018 fra: https://dspace.stir.ac.uk/bitstream/1893/24457/1/S1%20Haynes%20et%20al%20Sports%20J%20special%20last%20revisions.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Helland, K. (2007). "Changing sports, changing media: Mass appeal, the sports/media Complex and TV sports rights". Nordicom Review, Jubilee Issue, 105-119.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lee, M., Kim, D., Williams, A. S. & Pedersen, P. M. (2016). Investigating the Role of Sports Commentary: An analysis of media-consumption behavior and programmatic quality and satisfaction. Journal of Sports Media, 11(1), 145-167. doi: 10.1353/jsm.2016.0001.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sisjord, M. K. & Kristiansen, E. (2008). Serious athletes or media clowns? Female and male wrestlers' perceptions of media constructions. Sociology of Sport Journal, 25(3), 350-368.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.