SPM226 Ledelse (15 sp) 
Faktaboks
EmnekodeSPM226
EmnenavnLedelse
Studiepoeng15 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligPer Øystein Hansen
TidspunktHøst og vår
Innledning

Emnet gir en innføring i generelle perspektiver på ledelse og deres relevans for idrettsorganisasjoner. Emnet vil være inndelt i 4 deler: Generelle perspektiver på ledelse, institusjonell ledelse av norsk idrett, ledelse av systematisk utviklingsarbeid og endringsledelse, samt prosjektledelse med vekt på arrangementsledelse.

Mål

Studenten skal:

Del 1: Generelle perspektiver på ledelse
• Kunne gjøre rede for ulike perspektiver på ledelse og innsikt i hvordan de kan benyttes
• Kunne analysere maktforhold i en organisasjon, blant annet basert på kjønn, alder og kompetanse
• Kunne gjøre rede for og benytte coaching som verktøy for ledelse av individer og grupper

Del 2: Institusjonell ledelse av norsk idrett
• Kunne kjenne til spesifikke ledelsesutfordringer innenfor frivillige organisasjoner, herunder styrets funksjon og forholdet mellom frivillige og ansatte
• Kunne gjøre rede for hva som menes med institusjonell ledelse og drøfte hvordan dette kommer til uttrykk i norsk idrett
• Kunne gjøre rede for sentrale etiske utfordringer i norsk idrett generelt og i lederrollen spesielt

Del 3: Ledelse av systematisk utviklingsarbeid og endringsledelse
• Kunne gjøre rede for og drøfte betydningen av ledelse for læring og utvikling i organisasjoner
• Kunne drøfte hvordan ledere kan fremme ens egen og andres refleksjon
• Kunne gjøre rede for ulike perspektiver på erfaringsbasert læring

Del 4: Prosjektledelse med vekt på arrangementsledelse
• Kunne gjøre rede for hvordan idrettsarrangement planlegges, gjennomføres og evalueres
• Kunne gjøre rede for relevant planverk for gjennomføring av prosjekter
• Kunne gjøre rede for roller og ansvar i en prosjektgruppe

 

Organisering og arbeidsformer

Studentaktivitet står sentralt. Undervisningen tar utgangspunkt i ulike case både innenfor og utenfor den frivillige idretten, og knytter relevant teori til disse. Emnet vil være organisert i fire deler hvor det vil være i tillegg til tradisjonelle forelesninger også vil være et seminar for hver av delene.

Vurdering
  • Studentpresentasjon (gruppepresentasjon) på seminarene i del 1, 2, og 3; vurderes til bestått /ikke bestått
  • 4-timers skoleeksamen teller 60 % av karakteren
  • Gruppeoppgave i prosjektledelse teller 40 % av karakteren

Det gis en samlet karakter i emnet. Gradert karakter.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Del 2:
Busch, T. (2014). Ledelse, kultur og verdier: Et integrert perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.


UTDRAG FRA 7 BØKER:

Martinsen, Ø. L. (Red.). (2015). Perspektiver på ledelse (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 3, 6, 8, 11, 14, 15, 16 og 17 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:  ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

DEL 1:

Eriksson-Zetterquist, U., Kalling, T., Styhre, A. & Woll, K. (2014). Organisasjonsteori. Oslo:  Cappelen Damm.
Kap. 6, 7, 9, 10-12 og 14 skal leses:
*Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.

Gjerde, S. (2010). Coaching: Hva, hvorfor, hvordan (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7:
*Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​


DEL 2:
Loland, S. (2015). Idrettsetikk. Oslo: Akilles.
Kap. 2 og 4 :
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​


DEL 4:
Andersen, E. S., Grude, K. V. & Haug, T. (2016). Målrettet prosjektstyring (7. utg.). Oslo: NKI forl.
Kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Hanstad, D. V. (2014). Arrangementsledelse: Initiativ, planlegging, gjennomføring og evaluering. Oslo: Akilles.
Kap. 1, 2, 6, 8 og 10:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Rahim, M. A. (2011). Managing conflict in organizations (4th ed.). Westport: Quorum Books.
Kap. 2, 5-9 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Hansen, P. Ø. (Red.). (2018). SPM226: Ledelse: 2018-2019. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, i APA-format:
DEL 1:
Blau, P. M., & Scott, R. W. (2011). The concept of formal organization. I: J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of organization theory (7 ed.). (s. 206-210). Australia: Wadsworth. 

Fletcher, D. & Arnold, R. (2015). Performance leadership and management in elite sport: Current status and future directions. I: S. Andersen, B. Houlihan & L. T. Ronglan (Eds.), Managing elite sport systems: Research and practice. (s. 162-181). London: Routledge.

Parry, K. W., & Bryman, A. (2006). Leadership in organizations. I: S. R. Clegg, C. Hardy, T. B. Lawrence, & W. R. Nord (Eds.), The Sage handbook of organization studies. (s. 447-468). London: Sage. 

DEL 2:
Washington, M., Boal, K. B. & Davis, J. N. (2008). Institutional leadership: past, present, and future. I: R. Greenwood, C. Oliver, R. Suddaby & K. Sahlin-Andersson (Eds.), The Sage handbook of organizational institutionalism. (s. 721-735). London: Sage Publications.

DEL 4:
Kaas, D., Kaggestad, J., Kristiansen, H. T., Hekneby, T., Torvik, P. B., Wersland, B. & Ulseth, O. (2007). Lagorganisering. I: D. Kaas, J. Kaggestad, H. T. Kristiansen, T. Hekneby, P. B. Torvik, B. Wersland & O, Ulseth, Fra ord til handling: Om prestasjonsutvikling i praksis. (s. 47-69). Oslo: Cappelen.

Kolltveit, B. J., Lereim, J. & Reve, T. (2009). Prosjektledelse. I: B. J. Kolltveit, J. Lereim & T. Reve, Prosjekt: Strategi, organisering, ledelse og gjennomføring (3.utg.). (s. 177-212). Oslo: Universitetsforlaget.


7 ELEKTRONSIKE ARTIKLER:


** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

DEL 1:
Kvalnes, Ø. (2010). Feilbarlige ledere. Magma, 13(6), 35-41.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wadel, C. C. (2012). Ledelse i et interaksjonsperspektiv. Sosiologi i dag, 42(2), 9-57.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

DEL 2:
Andersen, S. S. & Ronglan, L. T. (2015). Historical paths and policy change: institutional entrepreneurship in Nordic elite sport systems. International journal of sport policy and politics, 7(2), 197-216. doi: http://dx.doi.org/10.1080/19406940.2015.1031811
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kvalnes, Ø. & Øverenget, E. (2012). Ethical Navigation in leadership training. Etikk i praksis, 6(1), 58-71.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

DEL 3:
Andersen, S. S. (2009). Stor suksess gjennom små intelligente feil: Erfaringsbasert kunnskapsutvikling i toppidretten. Tidsskrift for samfunnsforskning, 50(4), 427-461.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Edwards, A. (1999). Reflective practice in sport management. Sport Management Review, 2(1), 67-81. doi: https://doi.org/10.1016/S1441-3523(99)70090-2
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hansen, P. Ø. & Andersen, S. S. (2014). Coaching elite athletes: How coaches stimulate elite athletes´ reflection. Sports Coaching Review, 3(1), 17-32. doi: http://dx.doi.org/10.1080/21640629.2014.901712
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken