FAH210 Helse, kultur og samfunn (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFAH210
EmnenavnHelse, kultur og samfunn
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligFiona Dowling
TidspunktHøst
Innledning

Emnet fokuserer på folkehelse i et samfunnsvitenskapelig perspektiv. Det vil bli lagt vekt på sosial ulikhet i relasjon til sosial klasse, kjønn og etnisitet. I tillegg setter emnet fokus på kroppssyn, livsstil og utbredelse av fysisk aktivitet i befolkningen.

Mål

Studentene skal tilegne seg kunnskap om helsebegrepet og om hvordan dette har blitt anvendt og anvendes innen ulike vitenskapelige og kulturelle forståelsesrammer. De skal videre tilegne seg kunnskap om samfunnsmessige faktorers betydning for helse, fysisk aktivitet og livskvalitet.

Studenten skal etter endt emne:

  • kunne gjøre rede for ulik forståelse av begrepene helse og kropp.
  • kunne gjøre rede for sammenhengen mellom helse og fysisk aktivitet i befolkningen. 
  • ha kunnskap om sosial ulikhet (sosial klasse, kjønn, etnisitet) i relasjon til fysisk aktivitet og helse.
  • ha innsikt i sammenhengen mellom livsstil, kultur og helse i et tverrfaglig perspektiv.
  • ha kunnskap om verdier og holdninger knyttet til helse og fysisk aktivitet.
Organisering og arbeidsformer

Det legges opp til forelesninger og aktiv studentmedvirkning.

Vurdering

Individuell skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakter A-F. Ingen hjelpemidler.

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Dowling, F. (Red.). (2018). FAH210: Helse, kultur og samfunn I: Høsten 2018. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Andersen, E. (1996). Helse og idrett. I: M. Goksøyr, E. Andersen & K. Aasdal (Red.), Kropp, kultur og tippekamp. (s. 129-160). Oslo: Universitetsforlaget.

Bakke, I. M., Solheim, L. J. & Hovden, J. (2016). "Skulle ønske jeg kunne være med på turn jeg!" I: Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett. (s. 193-212). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Burrows, L. (2012). Run rabbit, run. I: F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Eds.), Equity and difference in physicale education, youth sport and health: A narrative approach. (s. 63-66). London: Routledge.

Dowling, F. (2012). Exemplar One: Health, physical education, pupils, parents and teachers. I: F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Eds.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach. (s. 159-171). London: Routledge.

Dowling, F. (2016). Family narratives of PE, physical activity and sport: Contingent stories. I: S. Dagkas & L. Burrows (Eds.), Families, young people, physical activity and health. (Routledge Research in Sport, Culture and Society). (s. 208-218). London: Routledge.

Elstad, J. I. (2010). Helse. I: I. Frønes & L. Kjølstad (Red.), Det norske samfunn (6. utg.). (s. 261-283). Oslo: Gyldendal.

Elstad, J. I. (2010). Klasseforskjeller i helse: Et spørsmål om arbeid? I: K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet. (s. 98-107). Oslo: Universitetsforlaget.

Evans, J. & Davies, B. (2004). Sociology, the body and health in a risk society. I: J. Evans, Davies, B. & Wright, J. (Eds.), Body knowledge and control: Studies in the sociology of physical education and health. (s. 35-51). London: Routledge.

Fekjær, S. B. (2010). Klasse og innvandrerbakgrunn: To sider av samme sak? I: K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet. (s. 84-97). Oslo: Universitetsforlaget.

Fugeli, P. & Ingstad, B. (2009). Tre forståelseshorisonter. I: P. Fugeli & B. Ingstad, Helse på norsk: God helse slik folk ser det. (s. 21-42). Oslo: Gyldendal akademisk.

Lupton, D. (2003). The body in medicine. I: D. Lupton, Medicine as culture: Illness, disease and the body in western societies (2nd ed.). (s. 22-53). London: Sage.

Mæland, J. G. (2009). Helse er å være frisk. I: J. G. Mæland, Hva er helse. (Hva er; 29). (s. 20-40). Oslo: Gyldendal Universitetsforl.

Ommundsen, Y. (2011). Er det så lett å bli fysisk aktiv? I: R. Høigaard, N. C. Øverby & M. K. Torstveit (Red.), Folkehelsearbeid. (s. 257-274). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Rich, E. (2012). It's not for the school to tell us, Charlie ... after all, to us you are healthy big. I: F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Eds.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach. (s. 119-123). London: Routledge.

Seippel, Ø. (2016). Sprek, vakker og kjedelig? Trening og mening blant ungdom: 1985-2013. I: Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett. (s. 93-112). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Strandbu, Å. (2002). Idrettens betydning som flerkulturell integrasjonsarena. I: Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn. (s. 123-153). Oslo: Novus Forlag.

Theorell, T. (2009). Kultur och folkhälsa. I: G. Bjursell & L. V. Westerhäll (Red.), Kulturen och hälsan: Essär om sambandet mellan kulturens yttringar och hälsans tillstånd. (s. 119-138). Stockholm: Santérus.


7 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Bonde, H. (2003). Gymnastik og national identitet: Svensk og dansk gymnastik med særligt henblik på Niels Bukh. Idrettsforum.org/artiklar, 6. juni. Hentet 23. mai 2017 fra: http://www.idrottsforum.org/articles/bonde/bonde.html
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
(Lenke til PDF helt nederst på siden)

Hervik, S. E. & Kolderup., H. (2016). Good health is to have a good life: How middle-aged and elderly men in a rural town in Norway talk about health. International Journal of Men's Health, 15(3), 218-234.
* Artikkwlwn finnes online: Klikk på denne lenken.

Lupton, D. (2015). The pedagogy of disgust: The ethical, moral and political implications of using disgust in public health campaigns. Critical Public Health, 25(1), 4-14. doi: 10.1080/09581596.2014.885115
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rafoss, K. (2010). Fysisk aktivitet: Omfang, tilrettelegging og sosial ulikhet. (HIF-rapport / 2010:10). Alta: Høgskolen i Finnmark, Avdeling for pedagogiske og humanistiske fag. Hentet 2. mai 2018 fra http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_17758
Side 1-38 skal leses:
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sisjord, M. K., Fasting, K. & Sand, T. S. (2011). Inkludering av ungdom med minoritetsbakgrunn i NIF-organisert idrett. Tidsskrift for ungdomsforskning, 11(2), 71-92.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skårderud, F. (2007). Gutter har også kropper: Om mat, maskulinitet og problematiske kroppspraksiser. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44(1), 2-3. Hentet 2. mai 2018 fra http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=7587&a=2
*
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å, Storvoll, E. & Kvalem, I. L. (2007). Endringer fra 1992 til 2002 i selvrapportert slanking og problematiske spisemønster blant ungdom. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44(1), 4-10. Hentet 2. mai 2018 fra http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=7622&a=2
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wold, B. (2005). Sosial ulikhet og trender i subjektiv helse og livsstil blant norsk ungdom i perioden 1985-2001. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 111-124.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 OFFENTLIG ONLINE RESSURS:
Helsedirektoratet (2009). Migrasjon og helse: Utfordringer og utviklingstrekk. (IS-1663). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 2. mai 2018 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/utviklingstrekkrapport-2009-migrasjon-og-helse-utfordringer-og-utviklingstrekk
Side 20-33 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.