3 BØKER: Sigmundson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiver på barns motorikk. Oslo: SEBU Forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA. ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Steinsholt, S. (1997). Refleksjon og ettertanke. Trondheim: Tapir Forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. (Samfundstænkere). Trondheim: Tapir akademisk forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 2 BØKER, mer enn 15 % av hver bok: Steinsholt, K. & Løvlie, L. (2007). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo: Universitetsforlaget. Disse sidene skal leses: 9-51, 98-140, 172-184, 232-246, 274-288, 376-391, 497-510, 555-570 og 618-633. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm. Disse sidene skal leses: 24-43. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Säfvenbom, R. (Red.). (2018). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2018-2019. (Digitalt kompendium). ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Agans, J. P., Säfvenbom, R., Bowers, E. P. Davis, J. & Lerner, R. M. (2013). Positive movement experiences: Approaching the study of athletic participation, exercise, and leisure activity through relational developmental systems theory and the concept of embodiment. I: J. B. Benson & R. M. Lerner (Eds.), Embodiment and epigenesis: Theoretical and methodological issues in understanding the role of biology within the relational developmental system. (The Advances in Child Development and Behavior. Vol 42). (s. 261-286). Elsevier.
Eriksen, T. H. (2011). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen og T. A. Sajjad (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (5. utg.). (s. 32-48). Oslo: Gyldendal akademisk.
Lerner, R. M. & Steinberg, L. (2009). The scientific study of adolescent development: Historical and contemporary perspectives. I: R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology. (s. 3-15). New York: John Wiley & Sons.
Lerner, R., Lewin-Bizan, S. & Warren, A. E. A. (2011). Concepts and theories of human development. I: M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Eds.), Social and personality development: An advanced textbook. (s. 19-65). New York: Psychology Press.
Lerner, R. M., Lerner, J. V., Bowers, E. P. & Geldhof, G. J. (2015). Positive youth development and relational‐developmental‐systems. I: W. F. Overton & P. C. Molenaar (Eds.), Handbook of child psychology and developmental science: Vol. 1. Theory and method. (s. 607-651). New Jersey: Wiley & Sons.
Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.
Rogoff, B. (2003). Orienting concepts and ways of understanding the cultural nature of human development. I: B. Rogoff, The cultural nature of human development. (s. 3-36). N.Y.: Oxford University Press.
Vansteenkiste, M. Niemiec, C. P. & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and further directions. I: T. C Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), The decade ahead: Theoretical perspectives on motivation and achievement. (Advances in motivation and achievement; Vol. 16A). (s. 105-166). Bingley, U.K. : Emerald Group Pub. Ltd.
8 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken
Aldwin, C. M. (2014) Rethinking developmental science. Research in Human Development, 11(4), 247-254. doi: 10.1080/15427609.2014.967045 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Garn, A. C., McCaughtry, N., Martin, J., Shen, B. & Fahlman, M. (2012). A basic needs theory investigation of adolescents' physical self-concept and global self-esteem. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 10(4), 314-328. doi: 10.1080/1612197X.2012.705521 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Larsson, H., Redelius, K. & Fagrell, B. (2011). Moving (in) the heterosexual matrix: On heteronormativity in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(1), 67-81. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2010.491819 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lerner, R. M., Agans, J. P., DeSouza, L. M. & Hershberg, R. M. (2014). Developmental science in 2025: A predictive review. Research in Human Development, 11(4), 255-272. doi: 10.1080/15427609.2014.967046 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Haugen, T. & Bulie, M. (2014). Attitudes towards- and motivation for PE: Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy, 20(6), 629-646. doi: 10.1080/17408989.2014.892063 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Walseth, K. & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 2, 28-51. Hentet 9. mai 2017 fra: https://utdanningsforskning.no/artikler/heteronormativitet-i-kroppsovingsfaget/ * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Walseth, K., Aartun, I. & Engelsrud, G. (2017). Girls’ bodily activities in physical education how current fitness and sport discourses influence girls’ identity construction. Sport, Education and Society, 22(4), 442-459. http://dx.doi.org/10.1080/13573322.2015.1050370 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. |