|
|
|
|
Bachelor i idrettsvitenskap 2. og 3.år retning trening, coaching og idrettspsykologi |
|
|
|
|
|
Trenerstudiet skal gi studentene grunnlag for å utvikle en forskningsbasert, selvstendig og helhetlig trener- og veiledervirksomhet for barn, unge og voksne deltakere i ulike idrettslige kontekster. Studiet integrerer vitenskapelig og erfaringsbasert kunnskap, og bygges rundt tre sentrale fagområder: aktivitets-/treningslære, coaching/ledelse og idrettspsykologi.
|
|
|
|
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om idrettsfaglige, idrettspsykologiske og coachingrelaterte begreper og problemstillinger
- har inngående kunnskap om idrettsaktivitetens egenart og relevante treningsprinsipper
- har inngående kunnskap om individuelle og mellommenneskelige forhold av betydning for læring og prestasjon i idrett.
Ferdigheter
Studenten:
- kan arbeide kritisk og selvstendig med idrettsfaglige, idrettspsykologiske og coachingrelaterte problemstillinger som grunnlag for egen helhetlige praksis
- kan analysere idrettslige bevegelser som grunnlag for trening og læring
- kan planlegge, tilrettelegge, lede og vurdere trening for utøvere på ulike alderstrinn og ferdighetsnivå
- kan fremskaffe og anvende forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for trener- og veilederpraksis
Generell kompetanse
Studenten:
- er etisk bevisst og tydelig verdiforankret i sin trener-/veiledervirksomhet
- har evne til refleksjon over egen praksis
- kan på selvstendig grunnlag lede, veilede og tilrettelegge med sikte på å fremme idrettslig læring og personlig utvikling hos individer og grupper
- kan på en tydelig måte formidle sentralt fagstoff, både skriftlig og muntlig
|
|
|
|
Studiet gjennomføres i form av forelesninger og seminar i tillegg til problembaserte prosjekt som er koblet til idretten og et eller flere av de andre emnene.
Kunnskapsintegreringen i de enkelte emner legges til rette ved problembasert undervisning, forelesning, gruppearbeid, egne evalueringer, og seminar i tillegg til prosjekt som er knyttet til idrettslig praksis. Det må påregnes praksis på ettermiddager/kvelder og i helger.
Politiattest
Politiattest skal leveres ved studiestart (Politiregisterforskriften kap 7 §39). Ny politiattest kan kreves i løpet av utdanningen.
|
|
|
|
|
|
Emnekode |
Emnenavn |
Studiepoeng |
Tidspunkt |
Ansvarlig |
TCI230 |
Coaching 1 |
10 sp |
Høst |
Erik Hofseth |
TCI240 |
Fordypningsidrett/treningslære 1 |
10 sp |
Høst |
Mathias Haugåsen |
TCI241 |
Fordypningsidrett/treningslære 2 |
10 sp |
Vår |
Einar Sigmundstad |
TCI250 |
Sport Psycology 1 - Motivational and learning in sport and physical activity |
10 ECTS |
Fall |
Erik Hofseth |
TCI255 |
Idrettspsykologi 2 - prestasjonspsykologi i idrett |
10 sp |
Vår |
Geir Jordet |
STA200 |
Statistikk 1 |
5 sp |
Vår |
Jostein Steene-Johannessen |
VTM200 |
Vitenskapsteori og metode |
5 sp |
Vår |
Jostein Steene-Johannessen |
HLR |
Instruktørkurs - førstehjelp |
|
|
Bjørn Harald Olstad |
|
|
|
Emnekode |
Emnenavn |
Studiepoeng |
Tidspunkt |
Ansvarlig |
TCI331 |
Coaching 2 |
10 sp |
Vår |
Mathias Haugåsen |
TCI342 |
Fordypningsidrett/treningslære 3 |
10 sp |
Vår |
Mathias Haugåsen |
TCI390 |
Fordypningsoppgave |
10 sp |
Vår |
Erik Hofseth |
|
|
|
Emnekode |
Emnenavn |
Studiepoeng |
Tidspunkt |
Ansvarlig |
TCI317 |
Ballspillanalyse |
10 sp |
Høst |
Mathias Haugåsen |
TCI355 |
Anvendt idrettspsykologi |
10 sp |
Høst |
Anne Marte Pensgaard |
IBI217 |
Nutrition and Physical Activity |
10 ECTS |
Fall |
Truls Raastad |
FAH385 |
Idrettsmedisin |
10 sp |
Høst |
Roald Bahr |
|
|