Bachelor i idrettsvitenskap 2. og 3.år retning trening, coaching og idrettspsykologi 
 
 
 
 
 
Studieprogram
 
Bachelor i idrettsvitenskap 2. og 3.år retning trening, coaching og idrettspsykologi
 
Programleder
 
Einar Sigmundstad
 
Innledning
 

Trenerstudiet skal gi studentene grunnlag for å utvikle en forskningsbasert, selvstendig og helhetlig trener- og veiledervirksomhet for barn, unge og voksne deltakere i ulike idrettslige kontekster. Studiet integrerer vitenskapelig og erfaringsbasert kunnskap, og bygges rundt tre sentrale fagområder: aktivitets-/treningslære, coaching/ledelse og idrettspsykologi.

 
Læringsmål
 

Kunnskap
Studenten:

  • har inngående kunnskap om idrettsfaglige, idrettspsykologiske og coachingrelaterte begreper og problemstillinger
  • har inngående kunnskap om idrettsaktivitetens egenart og relevante treningsprinsipper
  • har inngående kunnskap om individuelle og mellommenneskelige forhold av betydning for læring og prestasjon i idrett.

Ferdigheter
Studenten:

  • kan arbeide kritisk og selvstendig med idrettsfaglige, idrettspsykologiske og coachingrelaterte problemstillinger som grunnlag for egen helhetlige praksis
  • kan analysere idrettslige bevegelser som grunnlag for trening og læring
  • kan planlegge, tilrettelegge, lede og vurdere trening for utøvere på ulike alderstrinn og ferdighetsnivå
  • kan fremskaffe og anvende forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for trener- og veilederpraksis

Generell kompetanse
Studenten:

  • er etisk bevisst og tydelig verdiforankret i sin trener-/veiledervirksomhet
  • har evne til refleksjon over egen praksis
  • kan på selvstendig grunnlag lede, veilede og tilrettelegge med sikte på å fremme idrettslig læring og personlig utvikling hos individer og grupper
  • kan på en tydelig måte formidle sentralt fagstoff, både skriftlig og muntlig
 
Organisering og arbeidsformer
 

Studiet gjennomføres i form av forelesninger og seminar i tillegg til problembaserte prosjekt som er koblet til idretten og et eller flere av de andre emnene.

Kunnskapsintegreringen i de enkelte emner legges til rette ved problembasert undervisning, forelesning, gruppearbeid, egne evalueringer, og seminar i tillegg til prosjekt som er knyttet til idrettslig praksis. Det må påregnes praksis på ettermiddager/kvelder og i helger.

Politiattest
Politiattest skal leveres ved studiestart (Politiregisterforskriften kap 7 §39). Ny politiattest kan kreves i løpet av utdanningen.

 
utgår: tabell av studieoppbygning 2018-19
 
Obligatoriske emner 2. år
 
Emnekode Emnenavn Studiepoeng Tidspunkt Ansvarlig
TCI230 Coaching 1 10 sp Høst Erik Hofseth
TCI240 Fordypningsidrett/treningslære 1 10 sp Høst Mathias Haugåsen
TCI241 Fordypningsidrett/treningslære 2 10 sp Vår Einar Sigmundstad
TCI250 Sport Psycology 1 - Motivational and learning in sport and physical activity 10 ECTS Fall Erik Hofseth
TCI255 Idrettspsykologi 2 - prestasjonspsykologi i idrett 10 sp Vår Geir Jordet
STA200 Statistikk 1 5 sp Vår Jostein Steene-Johannessen
VTM200 Vitenskapsteori og metode 5 sp Vår Jostein Steene-Johannessen
HLR Instruktørkurs - førstehjelp     Bjørn Harald Olstad
 
Obligatoriske emner 3. år
 
Emnekode Emnenavn Studiepoeng Tidspunkt Ansvarlig
TCI331 Coaching 2 10 sp Vår Mathias Haugåsen
TCI342 Fordypningsidrett/treningslære 3 10 sp Vår Mathias Haugåsen
TCI390 Fordypningsoppgave 10 sp Vår Erik Hofseth
 
Anbefalt valgbare emner 3. år
 
Emnekode Emnenavn Studiepoeng Tidspunkt Ansvarlig
TCI317 Ballspillanalyse 10 sp Høst Mathias Haugåsen
TCI355 Anvendt idrettspsykologi 10 sp Høst Anne Marte Pensgaard
IBI217 Nutrition and Physical Activity 10 ECTS Fall Truls Raastad
FAH385 Idrettsmedisin 10 sp Høst Roald Bahr