MA441 Idrett, kultur, historie og filosofi  (20 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMA441
EmnenavnIdrett, kultur, historie og filosofi
Studiepoeng20 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligMatti Goksøyr
TidspunktVår
Innledning

Emnet belyser idrett forstått som kulturfenomen, i spennet mellom egenart og samfunnsmessig kontekst. Det betyr at idretten og idrettens utvikling sees i sammenheng med både grunnleggende normer og verdier i den sosiale og kulturelle konteksten der idretten finner sted, og i sammenheng med historiske forhold og samfunnsmessige rammebetingelser. Emnet behandler relevante kulturelle, historiske og filosofiske perspektiver for studenter som skal arbeide med problemstillinger innenfor samfunnsfag og humaniora. Temaer som drøftes er blant annet idrett, politikk og identitet, prestasjonsidealer før og nå, og aktuelle verdispenninger i dagens idrett.

Mål

Etter endt emne skal studentene:

  • kunne redegjøre for og drøfte temaene i lys av relevante kulturelle, historiske og filosofiske perspektiver
  • kunne drøfte hvordan kulturelle og historiske forhold og samfunnsmessige rammebetingelser har påvirket og påvirker idrettsfeltet
  • kunne drøfte utvikling og betydning av etiske ideal i idrettsfeltet
  • kunne drøfte hvordan idrettens utvikling framstår i spennet mellom idrettens egenart og samfunnsmessig kontekst
Organisering og arbeidsformer

Til hvert emne gir faglærer en innledende presentasjon. Denne følges opp av studentene gjennom presentasjon og diskusjon av anbefalt litteratur og emneorienterte oppgaver, individuelt og i grupper. Det legges også opp til diskusjon relatert til løsning av oppgaver, individuelt og i grupper.

Vurdering

For å gå opp til eksamen kreves aktiv deltakelse på seminaret herunder fremleggelse av individuelle oppgaver/gruppeoppgaver som vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Antall fremleggelser vil bli spesifisert ved emnestart.

Ved slutten av emnet skal studentene skrive en individuell hjemmeeksamen (14 dager). Studentene trekker oppgave ved endt emne. Besvarelsen skal være på maksimalt 6000 ord (12 pkt., 1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Det gis gradert karakter.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

HISTORIE:
1 BOK:
Goksøyr, M., & Olstad, F. (2017). Skjebnekamp: Norsk idrett under okkupasjonen 1940-1945. Oslo: Aschehoug.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Utsolgt fra forlaget!

1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Goksøyr, M. (2019). The Rings and the Swastika: Political ambiguity in sport before and during Second World War. The International Journal of the History of Sport. https://doi.org/10.1080/09523367.2019.1687448
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


FILOSOFI:
1 BOK:
Fouché, R. (2017). Game changer: The technoscientific revolution in sports. Towchester, UK: Johns Hopkins University Press.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
 

1 KAPITTEL som du finner i Canvas
:
Loland, S. (2018). Ethics of technology in Sport. I W. Morgan (Ed.), Ethics in sport (s. 273-286). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 28.11.19. / Bibl.- AGG)

SOSIOLOGI:

1 KAPITTEL FRA 1 DOKTORAVHANDLING:
Strandbu, Å. (2006). Noen sosiologiske forståelser av kroppen. I Å. Strandbu, Idrett, kjønn, kropp og kultur: Minoritetsjenters møte med norsk idrett (Doktoravhandling) (s. 25-47). Norges idrettshøgskole, Oslo.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 - NIH er rettighetshaver / AGG - Bibl.)


6 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:


NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Sub-kulturer:
Langseth, T. (2012). B.A.S.E. jumping – beyond the thrills. European Journal for the Sport and Society, 3, 155-176. https://doi.org/10.1080/16138171.2012.11687895
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sisjord, M. K. (2012). Networking among women snowboarders: A study of participants at an international woman snowboard camp. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 22(1), 73-84. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2010.01135.X
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sisjord, M. K. (2014). When grown-up kids go snowboarding: A study of participants at a camp for adult snowboarders. European Journal for Sport and Society, 11(3), 205-226. https://doi.org/10.1080/16138171.2014.11687942
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wheaton, B., & Thorpe, H. (2018). Action sports: The Olympic Games, and the opportunities and challenges for gender equity: The case of surfing and skateboarding. Journal of Sport and Social Issues, 42(5), 315-342. https://doi.org/10.1177/F0193723518781230
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kropps-sosiologi:
Loland, S. (2000). Kroppssyn, idrett og mosjon. Tidsskrift for den norske legeforening, 120, 2919-2921.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sparkes, A. C. (2004). Bodies, narratives, selves and autography: The example of Lance Armstrong. Journal of Sport & Social Issues, 28(4), 397-428. https://doi.org/10.1177%2F0193723504269907.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.