FKI318 Inkluderende kroppsøving (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI318
EmnenavnInkluderende kroppsøving
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligPer Midthaugen
TidspunktHøst og vår
Innledning

Kroppsøving er et obligatorisk fag i skolen. Kroppsøvingslærere må derfor være i stand til å arbeide på en måte som inkluderer hele mangfoldet og variasjonen i elevgruppa. Dette emnet bygger på FKI 218 Inkluderende kroppsøving.

Mål

Studentene skal:

  • ha kunnskap om lovgrunnlag for tilpassa opplæring og  spesialpedagogiske tiltak som IOP
  • kunne analysere og vurdere ulike undervisningsmetoder og bruke disse som grunnlag for å skape et inkluderende læringsmiljø
  • kunne analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøvingsfaget og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i kroppsøving og eventuelle spesialpedagogiske tiltak

 

Organisering og arbeidsformer

I emnet vil vi veksle mellom forelesninger, aktiviteter i forskjellige bevegelsesmiljø og fagdidaktiske refleksjoner om undervisning.

Vurdering
  • Mappevurdering med 3-4 produkt. Bestått/ikke-bestått.
  • Aktiv deltagelse på seminar.
  • Minimum 80% oppmøte.
Kjernelitteratur

1 BOK:
Rugseth, G. & Standal, Ø. F. (Red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm.

* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


2 BOKKAPITLER:
Moen, B. B. (2014). Elevmangfoldet og det inkluderende klasserommet. I: B. B. Moen (Red.), Kulturelt og etnisk elevmangfold i skolen. (s. 19-38). Bergen: Fagbokforlaget.
* Denne (PDF) finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 02.06.19. / Bibl. - AGG)

Nilsen, S. & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I: E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen, Spesialpedagogikk. (s. 218-250). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
* Denne (PDF) finner du i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / Bibl. - AGG.)