| Emnekode | FIT902/FIT952/FIT962 | Emnenavn | PT som yrke | Studiepoeng | 40 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Semester | Høst 2019 og vår 2020 | Emneansvarlig | Beate Torset |
|
| | |
| Emnet inngår i studieprogram personlig trener (60 SP) og gir teoretisk og praktisk kunnskap innen trenings- og aktivitetslære, coaching, PT-rollen og tilrettelegging for ulike kundegrupper. |
| |
| Tre hovedtema:
1. Trenings- og aktivitetslære
Studenten:
- kan formulere hensiktsmessige målsettinger for ulike PT-kunder,
- kan beskrive og analysere basisøvelser med bakgrunn i funksjonell anatomi og biomekanikk, og kan på bakgrunn av dette veilede ulike PT-kunder,
- forstår grunnleggende prinsipper og metoder for testing og trening av utholdenhet, styrke og bevegelighet,
- har prøvd ut og kjenner til sentrale treningsøvelser for sentrale fysiske egenskaper,
- kan utføre arbeidskravs- og kapasitetsanalyser innen utvalgte utholdenhets- og kraftkrevende aktiviteter/idretter,
- kan lage individuelt tilpassede treningsplaner for ulike PT-kunder innenfor utvalgte utholdenhets- og kraftkrevende aktiviteter/idretter,
- har kunnskap om forsking innen bevegelighet, og kan på bakgrunn av dette tilrettelegge tøyning og bevegelighetstrening tilpasset kundens utgangspunkt og behov,
- har kjennskap til metoder for å kartlegge kroppssammensetning.
2. Coaching og PT-rollen
Studenten
- kan gjennomføre personlig trening uten bruk av tradisjonelle apparater og vekter,
- kan anvende teknikker fra coaching og motiverende samtale til å avdekke utgangspunkt, målsetting og motivasjon hos ulike PT-kunder,
- kan utvise motiverende, målrettet, effektiv og trygg personlig trening i praksis,
- har kunnskap om grunnleggende vitenskapelig metodelære og kritisk kildebruk,
- har kunnskap om holdningsarbeid og tiltak innen antidopingarbeid,
- kjenner til og er bevisst rollen som PT på områder som markedsføring og salg, arbeidsforhold, lovverk og etikk,
- kjenner til egne begrensninger og grenseoppgang mot andre faggrupper.
3. Personlig trening og tilrettelegging for ulike kundegrupper
Studenten
- har kunnskap om fysisk aktivitets påvirkning på helse,
- har kunnskap om og kan anvende generelle treningsanbefalinger for gravide, seniorer og personer med overvekt/fedme,
- har kjennskap til spiseforstyrrelser og kroppspress som del av treningssenterbransjen,
- har kjennskap til forebygging av vanlige belastnings-/idrettsskader.
|
| | |
| Læringsaktiviteter består av:
- E-læring: Nettbaserte forelesninger/filmer, oppgaver/tester/diskusjoner knyttet til undervisning og kjernelitteratur.
- Egenstudier/fordypning i kjernelitteratur.
- Praksisnær undervisning med gruppearbeid og caser.
- Studentfremlegg.
- Gjennomføre og dokumentere praktisk testing og egentrening.
- PT-praksis inkl. rapport med egenrefleksjon og hverandrevurdering.
Det forventes at studentene følger progresjonen i egenstudiene og stiller forberedt til alle undervisningssamlinger. |
| | |
|
- 80 % frammøte gjennom alle studieprogrammets sju samlinger.
- 100 % oppmøte i grunnkurs i førstehjelp og hjerte-lungeredning (HLR).
- 100 % oppmøte på caseundervisning (fire caseoppgaver) for ulike treningsmål.
- Gjennomføre praksis som omfatter:
- Minimum 20 PT timer med praksisdeltaker
- Minimum 10 timer jobbskygging av en erfaren PT og observasjon av kundearbeid
- Minimum 10 timer salgspraksis på treningssenter
Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
NB! April 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus gjøres justeringer i arbeidskravet. Endringene er uthevet:
- 80 % frammøte gjelder til og med samling fem. De to siste samlingene utgår.
- Utgår: 100 % oppmøte i grunnkurs i førstehjelp og hjerte-lungeredning (HLR)
- 100 % oppmøte på caseundervisning for ulike treningsmål. For case 2 og 3 inkluderer oppmøte å levere caser, både i forkant av digital undervisning og revidert utgave etter undervisning.
- Gjennomføre praksis som omfatter:
- Minimum 20 PT timer med praksisdeltaker
- Minimum 10 timer jobbskygging av en erfaren PT og observasjon av kundearbeid
- Minimum 10 timer salgspraksis på treningssenter
NB! Praksisrapportene utarbeides på bakgrunn av hva man har fått gjennomført før nedstenging, samt tenkt gjennomføring av øvrige oppgaver.
Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til eksamen. |
| | |
|
- Mappevurdering (digitale tester, oppgaveinnleveringer, praksisrapporter, e-læringsmodulen "Rent Senter", (m.m.). Mappen blir vurdert til bestått/ikke bestått.
- Praktisk-metodisk eksamen med gradert karakter (A-F).
- Midtveisvurdering (samling 4) (15 % av totalkarakter).
- Avsluttende eksamen (85 % av totalkarakter):
- To ukers forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering én uke før praktisk gjennomføring.
- Praktisk gjennomføring (ca. 20 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
- Muntlig eksaminering (ca. 35 min.) fra teoretisk innlevering og praktisk gjennomføring, inkl. spørsmål fra øvrige deler av pensum.
NB! Mars 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus gjøres justeringer i vurderingen. Endringene er uthevet:
- Mappevurdering (digitale tester, oppgaveinnleveringer, praksisrapporter, e-læringsmodulen "Rent Senter", (m.m.). Mappen blir vurdert til bestått/ikke bestått.
- Praktisk-metodisk eksamen med gradert karakter (A-F).o
- Midtveisvurdering (samling 4) (15 % av totalkarakter).
- Avsluttende eksamen (85 % av totalkarakter):
- To ukers forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver, samt filmopptak av 20 minutter av praktisk trening med kunde. Innlevering én uke før muntlig eksaminering.
- Muntlig eksaminering (ca. 25 min.) fra teoretisk innlevering og praktisk gjennomføring (video), inkl. spørsmål fra øvrige deler av pensum. Dette gjennomføres som videokonferanse.
|
| | |
| UTDRAG FRA 5 BØKER:
BOK 1: Abrahamsen, F., Arntzen, A., Haugen, R., & Thomsen, E. K. (2019). Personlig trener og gruppeinstruktør: En coachende tilnærming. Bergen: Fagbokforlaget. Hele boka, unntatt kap. 10-13: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
BOK 2: Gjerset, A. (Red.). (2015). Idrettens treningslære (2. utg.). Oslo: Gyldendal undervisning. Disse kapitlene skal leses: Kap. 13 (184-260) Kap. 17 (s. 322-368) Kap. 18 (s. 401-414) Kap. 21 (471-483) Kap. 24 Kap. 27 (s. 566-585) Kap. 28 (s. 586-601) * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
BOK 3: Lohne-Seiler, H., & Langhammer, B. (2018). Fysisk aktivitet og trening blant eldre: Betydning for fysisk kapasitet og funksjon. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 1-3 og 6-11 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
BOK 4: Raastad, T., Paulsen, G., Refsnes, P. E., Rønnestad, B. R., & Wisnes, A. R. (2010). Styrketrening: I teori og praksis. Oslo: Gyldendal Undervisning. Disse kapitlene skal leses: Kap. 1-8, 10-14, 16 og 19: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
BOK 5: Torstveit, M.K, Lohne-Seiler, H., Berntsen, S., & Anderssen, S. A. (Red.), Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 2-7, 12-13 og 15 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Torset, B. (Red). (2019). Personlig trener som yrke: 2019-2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) igger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden: Kroppsbilde: Ginis, K. A. M. & Bassett, R. (2011). Exercise and changes in body image. I T. Cash & L. Smolak (Eds.), Body image: A handbook of science, practice, and prevention (2nd ed.) (s. 378-386). New York: Guilford.
Grogan, S. (2011). Body image development in adulthood. I T. Cash & L. Smolak (Eds.), Body image: A handbook of science, practice, and prevention (2nd ed.) (s. 93-100). New York: Guilford.
Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer (s. 33-50). Oslo: Cappelen akademisk forl.
11 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Helse og adferd: Getz, L., Kirkengen, A. L., & Ulvestad, E. (2011). Menneskets biologi - mettet mer erfaring. Tidsskrift for Den norske legeforening 131, 683-687. https://doi.org/10.4045/tidsskr.10.0874 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
McEwen, B. (2012). Brain on stress: How the social environment gets under the skin. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 109, 17180–17185. https://doi.org/10.1073/pnas.1121254109 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Warnecke, E. (2014). The art of communication. Australian Family Physician, 43(3), 156-158. Hentet fra https://www.racgp.org.au/afp/2014/march/art-of-communication/ * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Metode og kildekritikk: Jamtvedt, G., Hilde, G., & Nordheim, L. (2000). Kunnskapsbasert fysioterapi: Å lete etter forskningsbasert kunnskap. Fysioterapeuten, 3. Hentet fra https://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Kunnskapsbasert-fysioterapi.-AA-lete-etter-forskningsbasert-kunnskap * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kroppsbilde: Mathisen, T. F., & Olsen, T. (2016). Når kroppsfokus blir patologisk: Sosiale medier, fitness og spiseforstyrret atferd. Norsk Tidsskrift for ernæring, 13. Hentet fra http://www.ntfe.no/i/2016/3/c-1 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Prichard, I., & Tiggemann, M. (2008). Relations among exercise type, self-objectification, and body image in the fitness centre environment: The role of reasons for exercise. Psychology of sport and exercise, 9, 855-866. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2007.10.005 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Tylka, T. L., & Wood-Barcalow, N. L. (2015). What is and what is not positive body image? Conceptual foundations and construct definition. Body image, 14, 118-129. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2015.04.001 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Rabdomyolyse: Tazmini, K., Schreiner, C., Bruserud, S., Raastad ,T., & Solberg, E. (2017). Treningsindusert rabdomyolyse – en pasientserie. Tidsskrift for den norske legeforening. https://doi.org/10.4045/tidsskr.16.1103 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Effekt av personlig trener: Rustaden, A. M., Haakstad, L. A. H., & Bø, K. (2017). Effects of Body Pump and resistance training with and without a personal trainer on muscle strength and body composition in overweight and obese women - A randomised controlled trial. Obesity Research Clinical Practice, 11, 728-739. https://doi.org/10.1016/j.orcp.2017.03.003. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Trening under og etter graviditet: Committee Opinion No. 650. (2015). Physical activity and exercise during pregnancy and the postpartum period. Obstetrics & Gynecology, 126, e135-e142. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Utholdenhetstrening: Helgerud, J., Høydal, K. L., Wang, E., Karlsen T., Berg P., Berkaas M., ... Hoff, J. (2007). Aerobic high-intensity intervals improve VO2max more than moderate training. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(4), 665-671. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e3180304570 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
ELEKTRONISK ØVELSESBANK. Alle 3 ligger i Canvas: NIH Aktiv. (u.å.). PT Spotting arbeidshefte (Pdf-kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
NIH Aktiv. (u.å.). Øvelsesbank styrketrening (E-bok og pdf-kompendier). Oslo: Norges idrettshøgskole.
NIH Aktiv. (u.å.). Øvelsesbank tøying- og bevegelighetstyrketrening (E-bok og pdf-kompendier). Oslo: Norges idrettshøgskole.
4 NETTSIDER: Idrettsskader: Senter for idrettsskadeforskning. (u.å.). Best uten skader. Hentet fra http://skadefri.no/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. ** "Skadefri" finnes også som APP, gratis.
Coaching-verktøy og PT som yrke: Bratland-Sanda, S. (u.å.). Spiseforstyrrelser i treningsbransjen: En veileder fra ROS - Rådgivning om spiseforstyrrelser og Virke trening (2. utg.). Hentet fra https://www.virke.no/globalassets/bransje/gamle-bransjedokumenter/spiseforstyrrelser-i-treningssenterbransjen--en-veileder-fra-ros-og-virke-trening.pdf * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Helsedirektoratet. (2017, 7.mars). Motiverende intervju (MI). Hentet fra https://helsedirektoratet.no/motiverende-intervju * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Selfdeterminationtheory.org. (u.å.). Self-Determination Theory: SDT. Hentet fra https://selfdeterminationtheory.org/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
ANDRE DIGITALE RESSURSER:
MA Biomek * Gratis app for Android og iOS
MA Basis4 * Gratis app i Canvas (Betalingsapp for Android og iOS) |
| | |
| UTDRAG FRA 1 BOK: American College of Sports Medicine. (2017). ACSM's resources for the personal trainer (5th ed). Philadelphia: Wolters Kluwer. Disse kapitlene anbefales lest: Kap. 1,-2, 7-10, 13, 14 (s. 375-403) og 15-20: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Tiggemann, M., & Zaccardo, M. (2015). “Exercise to be fit, not skinny”: The effect of fitspiration imagery on women's body image. Body Image, 15, 61-67. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2015.06.003 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Brown, T. C. & Fry, M. D (2011). Helping members commit to exercise: Specific strategies to impact the climate at fitness centers. Journal of Sport Psychology in Action, 2, 70-80. https://doi.org/10.1080/21520704.2011.582803 Les avsnitt om Personal Trainers. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
4 BOKKAPITLER som du finner som PDF-er i Canvas: Murnen, S. K. (2011). Gender and body images. I T. Cash & L. Smolak (Eds.), Body image: A handbook of science, practice, and prevention (2nd ed.) (s. 173-179). New York: Guilford. (Klarert via BOLK 24.06.19. / Bibl. - AGG)
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2015). Feedback, reinforcement and instrinctic motivation. I R. S. Weinberg & D. Gould, Foundations of sport and exercise psychology (6th ed.) (s. 121-150). Champaign, Ill.: Human Kinetics. (Klarert via BOLK 24.06.19. / Bibl. - AGG)
Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015). Goal-setting. I R. S. Weinberg & D. Gould, Foundations of sport and exercise psychology (6th ed.) (s. 351-370). Champaign, Ill.: Human Kinetics. (Klarert via BOLK 24.06.19. / Bibl. - AGG)
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2015). Self-confidence. I R. S. Weinberg & D. Gould, Foundations of sport and exercise psychology (6th ed.) (s. 323-350). Champaign, Ill.: Human Kinetics. (Klarert via BOLK 24.06.19. / Bibl. - AGG) |
| |
|