TI201 Treningsprosessen 1: Barne og ungdomsidrett  (5 sp) 
(Training process 1: Children`s and youth sport )
Faktaboks
EmnekodeTI201
EmnenavnTreningsprosessen 1: Barne og ungdomsidrett
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst
EmneansvarligEspen Tønnesen
Kort om emnet

Emnet tar utgangspunkt i grunnleggende kunnskaper om treningslære og treningsprosessens form og innhold, med spesielt fokus på tilrettelegging av utvikling for barn og unge. Emnet vil ha en tverrfaglig forankring, hvor anvendelse inn mot egen fordypning står sentralt.

Læringsmål

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sentrale prinsipper for trening og ferdighetsutvikling for barn og unge
  • kan gjøre rede for sentrale elementer i treningsprosessen og relasjonen mellom disse
  • har kunnskap om hvordan ulike idretters karakteristika og prestasjonsprinsipper relateres til treningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan med utgangspunkt i relevant teori, empiri og praksiserfaring utarbeide hensiktsmessige planverk for utvikling av grupper og enkeltutøvere inn mot sin/valgt idrett
  • kan presentere og diskutere sentrale elementer i treningsprosessen for barn og unge på ulike alderstrinn og nivå
Læringsformer og aktiviteter

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer, herunder diskusjoner, gruppearbeid og presentasjoner.

Arbeidskrav

Individuell mappeinnlevering til godkjent/ikke godkjent. Nærmere innhold i mappen blir presentert ved emnestart. Mappen må være godkjent for å få bestått eksamen.

Vurdering/eksamen

2 timer skriftlig eksamen. Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Tønnesen, E. & Rønnestad, B. R. (2018). Trening: Fra barneidrett til toppidrett. Oslo: Gyldendal.
Side 9-21, 97-244 od side 296-310 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Ronglan, L. T. (2018). Lagspilltrenere: Å lede unge i lag. Oslo: Akilles
Side 46-107 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas:
Mallett, C. J. & Rynne, S. (2015). Changing role of coaches across development. I: J. Baker & D. Farrow (Eds.), Routledge handbook of sport expertise. (s. 394-403). London: Routledge.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


6 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Balague, G. (2000). Periodization of psychological skills training. Journal of Science and Medicine in Sport, 3(3), 230-237. doi: 10.1016/S1440-2440(00)80031-6
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Côté, J., Young, B. W., Duffy, P. & North, J. (2007). Towards a definition of excellence in sport coaching. International Journal of Coaching Science, 1, 3-17.
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

McNarry, M., Barker, A., Lloyd, R. S., Williams, C. & Oliver, J. (2014). The BASES expert statement on trainability during childhood and adolescence. The Sport and Exercise Scientist, 41, 22-23.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Merkel, D. L. (2013). Youth sport: Positive and negative impact on young athletes. Journal of Sports Medicine, 4, 151-160. doi: 10.2147/OAJSM.S33556.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Soligard T, et al. (2016). How much is too much? (Part 1) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of injury. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1030-1041. doi:10.1136/bjsports-2016-096581
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Schwellnus M, et al. (2016). How much is too much? (Part 2) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of illness. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1043–1052. doi:10.1136/bjsports-2016-096572
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.