FLD223 Friluftslivsfag deltid 2 (30 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLD223
EmnenavnFriluftslivsfag deltid 2
Studiepoeng30 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst og vår
Kort om emnet

Emnet gir en praktisk og teoretisk innføring i friluftslivsfaglige problemstillinger og arbeidsmetoder. Mens FLD220 hadde fokus på utvikling av egenferdighet og turplanlegging, vil 230 ha større fokus på ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid i natur. Dette innebærer blant annet fokus på hvordan man bør organisere og tilrettelegge gode natur- og friluftslivsopplevelser for andre. Studentene vil også tilegne seg ferdigheter utover grunnleggende nivå for å utøve og lede friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse. Emnet skal gi studentene videre innføring i ulike praksiser i ulike naturmiljø til ulike årstider. Emnet vil blant annet vektlegge friluftsliv i relasjon til:

  • Stedets- og naturmiljøets betydning
  • Systematisk videreutvikling av nødvendige ferdigheter og kunnskap
  • Sikkerhet, skadeforebyggende arbeid og førstehjelp
  • Natur- og miljøkunnskap
  • Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid
  • Ansvar og ledelse knyttet til ulike grupper i ulike naturmiljø
  • Yrkesetiske dilemma
Læringsmål

Kunnskap
Etter endt utdanning skal studentene:

  • Ha kunnskap om skadeforebyggende arbeid og førstehjelp ute
  • Ha kunnskap om ulike fagdidaktiske tilnærminger til friluftsliv
  • Ha kunnskap om ulike lederroller, og hvordan disse kan anvendes i friluftsfaglig arbeid.
  • Ha kunnskap om pedagogiske, sosiologiske og filosofiske tilnærminger til friluftsliv som fagområde og forskningsfelt

Ferdigheter
Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne redegjøre for ulike natursyn og gjenkjenne disse i egen og andres friluftslivspraksis.
  • Kunne lede undervisning med fokus på læring i, om og gjennom friluftsliv
  • Kunne beskrive og analysere egen læring i, gjennom og om friluftsliv og se dette i et livslangt perspektiv
  • Kunne lede grupper i utvalgte naturmiljøer

Generell kompetanse
Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse
  • Kunne drøfte friluftsliv som fag og beskrive friluftsliv som forskningsområde
  • Kunne anvende, drøfte og formidle kunnskaper og ferdigheter i friluftsliv gjennom hele året
  • Kunne drøfte yrkesetiske dilemma som kan oppstå i arbeid med friluftslivsfag
Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen legges til rette gjennom seks studiesamlinger, samt e-læringsverktøyet Canvas. På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte aktiviteter/forelesninger samt ulike studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt. Det må også påregnes egentrening innen praktiske ferdigheter. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. Det må påregnes ca. 30 døgn på tur, som hovedsakelig gjennomføres som utvidete helgesamlinger.

Mellom studiesamlingene skal studentenes arbeide selvstendig med relevant fagstoff samt at de skal utvikle egne friluftslivsferdigheter. Sentralt i dette arbeidet er arbeid med egen utviklingsplan(EUP). Dette skal være en videreføring av utviklingsarbeidet på FLD222. Studentenes refleksjoner og læringsprosess blir bevisstgjort gjennom arbeid med refleksjonsnotater.

 

Arbeidskrav
  • Aktiv og konstruktiv deltakelse på studiesamlingene.
  • Det er krav om 80% oppmøte på samlingene
  • Gjennomføring av ett undervisningsopplegg for resten av klassen. Godkjent/Ikke godkjent
Vurdering/eksamen
  • Mappevurdering. I mappen inngår tre refleksjonsnotater, samt egen utviklingsplan. Det skal også utarbeides individuelle læringsmål til samlingene (unntatt første samling). Mappen vurderes til bestått / ikke bestått. Alle delene må være godkjent for at mappen skal være bestått.
  • Hjemmeeksamen gjennomføres i løpet av studieåret. Hjemmeeksamen er over et oppgitt emne. Hjemmeeksamen vurderes til bestått/ikke bestått
  • Livredningsprøve, årlig godkjenning (vurderes til bestått / ikke bestått)