MA400 Læring og ledelse i idrett (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMA400
EmnenavnLæring og ledelse i idrett
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligChristian Thue Bjørndal
TidspunktHøst
Innledning

Emnet fokuserer på treneres og veilederes virksomhet for å stimulere læring og ferdighetsutvikling i idrett. Læringsteorier og teoretiske perspektiver på ledelse i idrett vil danne grunnlag for å diskutere treneres/veilederes kunnskapsgrunnlag. Sentrale temaer er forholdet mellom teori og praksis, betydningen av refleksjon og håndteringen av kompleksitet. Studentene vil få et vitenskapelig grunnlag for å forstå og vurdere egen trenerpraksis, både i barneidrett, ungdomsidrett og prestasjonsidrett.

Mål

Studentene skal:

  • Kunne forstå og kritisk vurdere teorier og teoretiske perspektiver relatert til ledelse, læring og ferdighetsutvikling i idrett 
  • Ha god kjennskap til forskningsfeltet «sports coaching», og kunne anvende denne forskningen i diskusjoner av ledelse og læring i idrett 
  • Ha et vitenskapelig grunnlag for å reflektere over og vurdere egen og andres trenerpraksis 
  • Kunne finne, kritisk vurdere og presentere sentral forskning, både for andre forskere og for praksismiljø
     
Vurdering

Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen kreves godkjent oppmøte og aktiv deltagelse på seminaret, herunder fremleggelse av oppgaver for alle studentene. Grupper på 2-3 studenter skal legge fram en forskningsartikkel til hver forelesning (10 min) som deretter diskuteres i plenum. Presentasjonen blir vurdert til godkjent/ikke-godkjent.

Vurdering

Individuell 14-dagers hjemmeeksamen
Studentene skal ved slutten av seminaret skrive en individuell oppgave som en 14-dagers hjemmeeksamen. Oppgaven skal trekkes. Besvarelsen skal være på maksimalt 20 sider  (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Det gis gradert karakter.

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Bjørndal, C. T. (Red.). (2019). MA400: Læring og ledelse i idrett: Høsten 2019. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Jones, R. L., Bailey, J. & Thompson, A. (2013). Ambiguity, noticing and orchestration: Further thoughts on managing the complex coaching context. I: P. Potrac, W. Gilbert & J. Edison (Eds.), Routledge handbook of sports coaching. (s. 271-282). London: Routledge.

Newell, A., & Rosenblom, P. S. (1982). Mechanisms of skill acquisition and the law of practice. I: J. R. Anderson (Ed.), Cognitive skills and their acquisition. (s. 1-55). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Potrac, P. & Jones, R. L. (2011). Power in coaching. I: R. L. Jones, P. Potrac, C. Cushion & L. T. Ronglan (Eds), The sociology of sports coaching. (s. 135-150). London: Routledge.

Ronglan, L. T. (2011). Social interaction in coaching. I: R. L. Jones, P. Potrac, C. Cushion & L. T. Ronglan (Eds.), The sociology of sports coaching. (s. 151-165). London: Routledge.

Ronglan, L. T. (2016). Sport teams as complex social entities: Tensions and potentials. I: J. Bangsbo, P. Krustrup, P. R. Hansen, L. Ottesen, & G. Pfister (Eds.), Science and Football VIII. (s. 188-197). Oxon, UK: Routledge.


57 ELEKTRONSIKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Coaching, ledelse og kompleksitet (time 1-2)
:
Collins, D., & Bailey, R. (2013). ‘Scienciness’ and the allure of second-hand strategy in talent identification and development. International Journal of Sport Policy, 5, 183-191. doi: 10.1080/19406940.2012.656682
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Cushion, C. J., Armour, K. M., & Jones, R. L. (2006). Locating the coaching process in practice: Models ‘for’ and ‘of’ coaching. Physical Education and Sport Pedagogy, 11, 83-99. doi: 10.1080/17408980500466995
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Romer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, 100, 363-406. 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L., & Ronglan, L. T. (2017). What do coaches orchestrate? Unravelling the 'quiddity' of practice. Sport, Education & Society. doi: 10.1080/13573322.2017.1282451
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kidd, C., Palmeri, H., & Aslin, R. N. (2013). Rational snacking: Young children's decision-making on the marshmallow task is moderated by beliefs about environmental reliability. Cognition, 126, 109-114. doi:10.1016/j.cognition.2012.08.004.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mischel, W., Ayduk, O., Berman, M. G., Casey, B. J., Gotlib, I. H., Jonides, J., . . . Shoda, Y. (2011). 'Willpower' over the life span: Decomposing self-regulation. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 6, 252-256. doi:10.1093/scan/nsq081.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ferdighetsutvikling (time 3-4):
Araújo, D., Fonseca, C., Davids, K., Garganta, J., Volossovitch, A., Brandao, R., & Krebs, R. (2010). The role of ecological constraints on expertise development. Talent Development & Excellence, 2, 165-179.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Côté, J. (1999). The influence of the family in the development of talent in sport. Sport Psychologist, 13, 395-417. doi: 10.1123/tsp.13.4.395
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Davids, K., Glazier, P., Araújo, D., & Bartlett, R. (2003). Movement systems as dynamical systems: the functional role of variability and its implications for sports medicine. Sports Medicine, 33, 245-260.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Davids, K., & Baker, J. (2007). Genes, environment and sport performance: Why the nature-nurture dualism is no longer relevant. Sports Medicine, 37, 961-980.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Davids, K., Araújo, D., Vilar, L., Renshaw, I., & Pinder, R. (2013). An ecological dynamics approach to skill acquisition: Implications for development of talent in sport. Talent Development & Excellence, 5, 21-34.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gobet, F., & Campitelli, G. (2007). The role of domain-specific practice, handedness, and starting age in chess. Developmental Psychology, 43, 159-172. doi: 10.1037/0012-1649.43.1.159.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Henriksen, K., Stambulova, N., & Roessler, K. K. (2010). Holistic approach to athletic talent development environments: A successful sailing milieu. Psychology of Sport & Exercise, 11, 212-222. doi: 10.1016/j.psychsport.2009.10.005.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Macnamara, B. N., Moreau, D., & Hambrick, D. Z. (2016). The relationship between deliberate practice and performance in sports: A meta-analysis. Perspectives on Psychological Science, 11, 333-350. doi:10.1177/1745691616635591.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Phillips, E., Davids, K., Renshaw, I. & Portus, M. (2010). Expert performance in sport and the dynamics of talent development. Sports Medicine, 40, 271-283. doi: 10.2165/11319430-000000000-00000.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Simon, H. A., & Chase, W. G. (1973). Skill in chess. American Scientist, 61, 394-403.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tucker, R., & Collins, M. (2012). What makes champions? A review of the relative contribution of genes and training to sporting success. British Journal of Sports Medicine, 46, 555-561. doi: 10.1136/bjsports-2011-090548.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Talent- og spillerutvikling i den norsk idrettsmodellen (time 5-6):
Bailey, R., & Collins, D. (2013). The standard model of talent development and its discontents. Kinesiology Review, 2, 248-259. doi: 10.1123/krj.2.4.248
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Ronglan, L. T., & Andersen, S. S. (2015). Talent development as an ecology of games: A case study of Norwegian handball. Sport, Education and Society, 22, 864-877. doi: 10.1080/13573322.2015.1087398
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Ronglan, L. T., & Andersen, S. S. (2016). The diversity of developmental paths among youth athletes: A 3-year longitudinal study of Norwegian handball players. Talent Development & Excellence, 8, 20-32.
* Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.) 
 

Bjørndal, C. T., & Ronglan, L. T. (2017). Orchestrating talent development: Youth players’ developmental experiences in Scandinavian team sports. Sports Coaching Review, 7, 1-22. doi:10.1080/21640629.2017.1317172
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Andersen, S. S., & Ronglan, L. T. (2017). Successful and unsuccessful transitions to the elite level: The youth national team pathways in Norwegian handball. International Journal of Sports Science & Coaching. doi:10.1177/1747954117740014
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Luteberget, L. S., & Holm, S. (2018). The relationship between early and senior level participation in international women's and men's handball. Journal of Human Kinetics, 63, 73-84. doi:10.2478/hukin-2018-0008.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Luteberget, L. S., Till, K., & Holm, S. (2018). The relative age effect in selection to international team matches in Norwegian handball. PLOS ONE, 13, e0209288. doi:10.1371/journal.pone.0209288.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Christensen, M-C. (2009). An eye for talent? Talent identification and the "practical sense of top-level soccer coaches. Sociology of Sport Journal, 26, 365-382.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Christensen, M. K., Laursen, D. N. & Sørensen, J. K. (2011). Situated learning in youth elite football: A Danish case study among talented male under-18 football players. Physical Education and Sport Pedagogy, 16, 163-178. doi: 10.1080/17408989.2010.532782
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Cushion, C., Ford, P. R. & Williams, A. M. (2012). Coach behaviours and practice structures in youth soccer: Implications for talent development. Journal of Sports Sciences, 30, 1631-1641. doi: 10.1080/02640414.2012.721930
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Talentorkestrering og ledelse (time 7-8, 9-10):
Andersen, S. (2009). Stor suksess gjennom små, intelligente feil: Erfaringsbasert kunnskapsutveksling i toppidretten. Tidsskrift for samfunnsforskning, 50, 427-461.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! Kun 1 samtidig bruker. Husk å lukke siden når du er ferdig!

Andersen, S. S., Hansen, P. Ø., & Hærem, T. (2015). How elite athletes reflect on their training: Strong beliefs - ambiguous feedback signals. Reflective Practice, 16, 403-417. doi:10.1080/14623943.2015.1052387 .
* Artikkelen finnes online:
 Klikk på denne lenken.

Chambliss, D. F. (1989). The mundanity of excellence: An ethnographic report on stratification and Olympic swimmers. Sociological Theory, 7, 70-86.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gibson, L., & Groom, R. (2018). Ambiguity, manageability and the orchestration of organisational change: A case study of an English Premier League Academy Manager. Sports Coaching Review, 7, 23-44. doi:10.1080/21640629.2017.1317173.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hemmestad, L. B., & Jones, R. L. (2017). Deconstructing high performance Nordic sport: The case study of women’s handball (the ‘team as method’). Sport in Society, 1-18. doi:10.1080/17430437.2017.1389062.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hansen, P. Ø., & Andersen, S. S. (2014). Coaching elite athletes: How coaches stimulate elite athletes' reflection. Sports Coaching Review, 3, 17-32. doi:10.1080/21640629.2014.901712.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hansen, P. Ø., & Andersen, S. S. (2017). Knowledge integration as co-creation in a high performance context. Ski-preparation as a knowledge intensive activity under uncertainty. Proceedings IFKAD, 1912-1923.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L. & Wallace, M. (2005). Another bad day at the training ground: Coping with ambiguity in the coaching context. Sport, Education and Society, 10, 119-134. doi: 10.1080/1357332052000308792
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L. (2009). Coaching as caring (the smiling gallery): Accessing hidden knowledge. Physical Education and Sport Pedagogy, 14, 377-390. doi: 10.1080/17408980801976551
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lindblom, C. E. (1979). Still muddling, not yet through. Public Administration Review, 39, 517-526. doi: 10.2307/976178
* Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Partington, M. & Cushion, C. J. (2012). Performance during performance: using Goffman to understand the behaviours of elite youth football coaches during games. Sports Coaching Review, 1, 93-105. http://dx.doi.org/10.1080/21640629.2013.790167
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Potrac, P. & Jones, R. L. (2009). Power, conflict and cooperation: Toward a micropolitics of coaching. Quest, 61, 223-236. doi: 10.1080/00336297.2009.10483612
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ronglan, L. T. & Aggerholm, K. (2014). ‘Humour helps’: Elite sports coaching as a balancing act. Sports Coaching Review, 3. doi: 10.1080/21640629.2014.885776.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Santos, S., Jones, R. L., & Mesquita, I. (2013). Do coaches orchestrate? The working practices of elite Portuguese coaches. Research Quarterly for Exercise & Sport, 84, 263-272.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sitkin, S. B. (1992). Learning through failure: The strategy of small losses. Research in Organizational Behaviour, 14, 231–266.
* Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Weick, K. E. (1984). Small wins: Redefining the scale of social problems. American Psychologist, 39, 40.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kristiske perspektiver på trenerrollen (time 11-12, 13-14, 15-16):
Avner, Z., Markula, P., & Denison, J. (2017). Understanding effective coaching: A Foucauldian reading of current coach education frameworks. International Sport Coaching Journal, 4, 101-109.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Barker-Ruchti, N., & Tinning, R. (2010). Foucault in leotards: Corporeal discipline in women’s artistic gymnastics. Sociology of Sport Journal, 27, 229-250. doi: 10.1123/ssj.27.3.229
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. (2007). Social theory for coaches: A Foucauldian reading of one athlete’s poor performance. International Journal of Sports Science & Coaching, 2, 369-383.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. (2010). Planning, practice and performance: The discursive formation of coaches' knowledge. Sport, Education & Society, 15, 461-478. doi: 10.1080/13573322.2010.514740
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J., & Avner, Z. (2011). Positive coaching: Ethical practices for athlete development. Quest, 63, 209-227. doi: 10.1080/00336297.2011.10483677
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J., Mills, J. P., & Konoval, T. (2017). Sports’ disciplinary legacy and the challenge of ‘coaching differently’. Sport, Education and Society, 22, 772-783. doi:10.1080/13573322.2015.1061986.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gearity, B. & Mills, J. P. (2012). Discipline and punish in the weight room. Sports Coaching Review, 1, 124-134. doi: 10.1080/21640629.2012.746049
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, L., Marshall, P., & Denison, J. (2016). Health and well-being implications surrounding the use of wearable GPS devices in professional rugby league: A Foucauldian disciplinary analysis of the normalised use of a common surveillance aid. Performance Enhancement & Health, 5, 38-46. doi:10.1016/j.peh.2016.09.001.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mills, J. P., & Denison, J. (2018). How power moves: A Foucauldian analysis of (in)effective coaching. International Review for the Sociology of Sport, 53, 296-312. doi: 10.1177%2F1012690216654719.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Purdy, L. & Jones, R. L. (2011). Choppy waters: Elite rowers´ perceptions of coaching. Sociology of Sport Journal, 28, 329-346. doi: 10.1123/ssj.28.3.329
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Taylor, W. G., Potrac, P., Nelson, L. J., Jones, L., & Groom, R. (2015). An elite hockey player’s experiences of video-based coaching: A poststructuralist reading. International Review for the Sociology of Sport, 52, 112-125. doi:10.1177/1012690215576102.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Thompson, A., Potrac, P., & Jones, R. (2015). ‘I found out the hard way’: Micro-political workings in professional football. Sport, Education & Society, 20, 976-994. doi: 10.1080/13573322.2013.862786
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. 

Toner, J. Nelson, L., Potrac, P., Gilbourne, D. & Marshall, P. (2012). From 'blame' to 'shame' in a coach-athlete relationship in golf: A tale of shared critical reflection and the re-storying of narrative experience. Sports Coaching Review, 1, 67-78. doi: 10.1080/21640629.2012.704193
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Williams, S. & Manley, A. (2016). Elite coaching and the technocratic engineer: Thanking the boys at Microsoft! Sport, Education and Society, 21, 828-850. doi: 10.1080/13573322.2014.958816
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.