FRILUFTSLIV I SKOLEN: Foreleser: Kristian Abelsen
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Abelsen, K. (Red.). (2019). FKI361: Fordypningsaktivitet: Friluftsliv i skolen: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Bischoff, A. (2012). En sti, en tursti, en turveg, en veg. I: A. Bischoff, Mellom meg og det andre finds det stier: En avhandling om stier, mennesker og naturopplevelse. (s. 49-54). Doktoravhandling, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås.
Bischoff, A. (2012). Å være på stien. I: A. Bischoff, Mellom meg og det andre finds det stier: En avhandling om stier, mennesker og naturopplevelse. (s. 55-62). Doktoravhandling, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås.
Bischoff, A. (2012). Det vi har med oss på tur har betydning for opplevelsen. I: A. Bischoff, Mellom meg og det andre finds det stier: En avhandling om stier, mennesker og naturopplevelse. (s. 145-153). Doktoravhandling, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås.
Boyle, I. (2005). Traffic light decision making: A simple model to evalueate dangers and guide safe decision-making in outdoor adventure experiences. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 169-178). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Brox, O. (2001). Allemannsretten krever vedlikehold. I: M. Vorkinn & A. M. A. Hjelle (Red.), Friluftsliv: Området for miljø og utvikling: Delrapport 2. fra forskningsprogrammet. (Forskningsprogrammet Bruk og forvaltning av utmark). (s. 45-47). Oslo: Norges forskningsråd.
Dickson, T. (2005). Risk management: An introduction. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 97-100). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I: A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen & K. Østrem (Red.), Ute!: Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 65-81). Bergen: Fagbokforlaget.
Graham, J. (1997). Woman in Leadership. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 40-52). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Graham, J. (1997). Making good decisions. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 53-65). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Gurholt, K. P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 175-203). Trondheim: Tapir.
Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 28-52). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Teaching strategies. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 169-189). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Group development and dynamics. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 66-74). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Raiola, E. & Sugerman, D. (1999). Outdoor leadership curricula. I: J. C. Miles & S. Priest (Eds.), Adventure programming. (s. 241-245). State College, Penn.: Venture.
Sølvik, R. M. (2013). Bålet som samlingsplass. I: R. M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 210-217). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.
Sølvik, R. M. (2013). Ei dynamisk vaksenrolle. I: R. M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 217-226). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.
Sølvik, R. M. (2013). Ibuande risiko i natur. I: R. M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 184-191). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.
Tordsson, B. (2006). Det gode pedagogiske håndelag. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 205-231). Haderslev : CVU Sønderjylland.
Tordsson, B. (2010). På kulturens stier i naturen. I: B. Tordsson, Friluftsliv, kultur og samfunn. (s. 49-73). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Vikene, O. L., Vereide, V. & Hallandvik, L. (2016). Ledelse og læring i friluftsliv. I: A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen & K. Østrem (Red.), Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 107-128). Bergen: Fagbokforlaget.
Wattchow, B. & Brown, M. (2011). The Emergence of Place in Outdoor Education. I: B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place. (s. 77-92). Clayton, Australia: Monash University Puplishing.
Wattchow, B. & Brown, M. (2011). Expeditionary Learning and a Sense of Place. I: B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place. (s. 106-108). Clayton, Australia: Monash University Puplishing.
Wattchow, B. & Brown, M. (2011).”That Feeling of Familiarity”: Developing Place-responsiveness. I: B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place. (s. 123-125). Clayton, Australia: Monash University Puplishing.
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL: Dahl, L., Moe V. F. & Standal Ø. F. (2017). På tur med det uforutsette: Refleksjoner om sikkerhet hos friluftslivslærere på videregående skole. Nordic Studies in Education, 37, 201-216. doi: 10.18261/issn1891-5949-2017-03-04-06. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
____________________________________________________________________________________________________
BALLSPILL: Foreleser: Ola Fosnæs
UTDRAG FRA 1 BOK: Wienecke, J. (2015). Boldspill og motorisk indlæring. København: Forlaget Hetland. Kap. 2 (s. 106-182) skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
2 BOKKAPITLER som du finner i Canvas: Fosnæs, O. (2018). Ballspillboka 3. (Upublisert). * Denne (PDF) ligger i Canvas. (Forfatter er rettighetshaver)
Halling, A. Andersen, B. Agergaard, C. S. & Worm, C. (2011). Spildudvikling - udvikling af egen boldspil og -lege. I: A. Halling, B. Andersen, C. S. Agergaard & C. Worm, Bolden i spil: Teambold i teori og praksis (2. utg.). (s. 105-118). Odense: Syddansk Universitetsforlag. * Denne (PDF) ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 19. / Bibl. - AGG)
3 ELEKTRONISKE ARTIKLER: Bebko, J. M., Demark, J. L., Osborn, P. A., Majumder, S.,Ricciuti, C. J. & Thomas Rhee, T. (2003). Acquisition and automatization of a complex task: An examination of three-ball cascade juggling. Journal of Motor Behavior, 35(2), 109-118. doi: 10.1080/00222890309602126 * Artikkelen finner du online: Klikk på denne lenken. ** NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Juul, E. (2011). Sjovere cricket: Fra kolonisternes regler til børnens fryd. Focus Idræt, 6, 47-48. Hentet 9. mai 2019 fra http://erik-juul.dk/wp-content/uploads/2011/01/28-Sjovere-cricket-fra-kolonisternes-regler-til-b%C3%B8rnenes-fryd1.pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
van Veen, E. (2003). Samba mot maskinfotball: Nasjonale stereotypier i fotballjournalistikken. Idrettsforum. Hentet 9. mai 2019 fra https://idrottsforum.org/articles/vanveen/vanveen.html * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
2 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: Soccer Academy. (2010). World soccer styles from across the globe. Hentet 9. mai 2019 fra http://www.soccer-academy.net/world-soccer.html * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Wendichansky, N. (2016). 6 very different styles of football from across the world. 90min. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.90min.com/posts/2990047-6-very-different-styles-of-football-from-across-the-world * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! Det vil i tillegg bli ca. 300 sider selvvalgt pensum, som studentene selv skal finne på biblioteket eller på nettet. |