FKI270 Helsepedagogikk  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI270
EmnenavnHelsepedagogikk
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligAage Radmann
TidspunktVår
ForkravFor programstudenter
Innledning

Emnet belyser og problematiserer begrepet helse med særlig fokus på helsens betydning for elever i skolen. Helse som opplevd fenomen i relasjon til kroppsøving er sentralt. Emnet behandler også folkehelseperspektiver og helsepolitiske spørsmål, særlig i forhold til ungdomshelse. Både teoretiske og praktiske sider ved helsepedagogikk belyses. Helsepedagogiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av bevegelse og fysisk aktivitet kan ha for helse, og hvordan skolen som institusjon kan ivareta dette, særlig i kroppsøving.

Mål

Studenten skal kunne

  • diskutere begrepet helse og dets relevans i skolen.
  • redegjøre for hvordan helseopplysning og helsearbeid utvikles i samfunnet, med særlig tanke på ungdom.
  • bruke egen yrkeskompetanse til helsearbeid overfor elevene.
  • reflektere over ulike kroppsidealers betydning for identitetsskaping og helse.
  • undervise i og arbeide med hvordan informasjon om  bevegelse og trening kan utformes for å ha betydning for helse.
  • analysere den samfunnsmessige bakgrunn for sosial ulikhet i helse, særlig med henblikk på kjønn, etnisitet og klasse.
  • diskutere det mangefasetterte fenomenet stress og kunne vurdere og å benytte undervisningsformer og metoder, som mindfulness, meditasjon og avspenning for å redusere og å håndtere stress.
Organisering og arbeidsformer

Emnet undervises konsentrert i vårsemesteret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver.

Vurdering

80% frammøte med aktiv deltakelse.
Gruppeeksamen hvor 4-5 studenter velger et prosjekt. Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlige. Oppgaven skal maksimalt ha 6 000 ord. Gradert karakter.

NB!
Mars 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus endres avsluttende vurdering. Gruppeeksamen utgår. Det gjennomføres en ukes individuell hjemmeeksamen som vurderes til bestått/ikke bestått.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Mæland, J. G. (2009). Hva er helse? (Hva er; 29). Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Radmann, Aa. (Red.). (2019). FKI270: Helsepedagogikk: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompemdiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden:
Antonovsky, A. (2012). Begrepet opplevelse av sammenheng. I A. Antonovsky, Helsens mysterium: Den salutogene modellen (s. 38-54). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Hegna, K., Eriksen, I. M., Sletten, M. Å., Strandbu, Å., & Ødegård, G. (2017). Ungdom og psykisk helse - endringer og kontekstuelle forklaringer. I: M. Bunting & G. Moshuus (Red.), Skolesamfunnet: Kompetansekrav og ungdomsfellesskap (s. 75-94). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Lindström, B., & Eriksson, M. (2015). Et nytt utsyn – Fortellingen om den blinde mannen. I B. Lindström & M. Eriksson, Haikerens guide til Salutogenese (s. 17-26). Gyldendal Akademisk

Lindström, B., & Eriksson, M. (2015). Innledning- salutogenesens opprinnelse. I B. Lindström & M. Eriksson, Haikerens guide til Salutogenese (s. 14-16). Gyldendal Akademiske.


10 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du logge deg på hjemmerfa via VPN:
Klikk på denne lenken

Aasland, E., Walseth, K., & Engelsrud, G. (2017). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 490-501. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1268590
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Alfrey, L., Cale, L., & A. Webb, L. (2012). Physical education teachers' continuing professional development in health-related exercise. Physical Education and Sport Pedagogy17(5), 477-491. https://doi.org/10.1080/17408989.2011.594429
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Armour, K., & Harris, J. (2013). Making the case for developing new PE-for-health pedagogies. Quest, 65(2), 201-219. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773531
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Harris, J., Cale, L., Duncombe, R., & Musson, H. (2016). Young people´s knowledge and understanding of health, fitness and physical activity: Issues, divides and dilemmas. Sport, education and society, 23(5), 1-14. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1228047
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kirk, D., & Colquhoun, D. (1989). Healthism and physical education. British Journal of Sociology of Education, 10(4), 417-434. https://doi.org/10.1080/0142569890100403
* Denne PDF-en liggre i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Mong, H. H. & Standal, Ø. F. (2019). Didactics of health in physical education: A review of literature, Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 506-518. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1631270
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mong, H. H. (2019). “I kroppsøving så tenker jeg nok mest på det fysiske»: En studie om kroppsøvingslæreres forståelse og undervisning om helse i faget. Jornal for Research in Arts and Sport Education, 3(2), 34-45. https://doi.org/10.23865/jased.v3.1463
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nordtug, B., & Engelsrud, G. (2016). Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: Kunnskap og helse. Tidsskrift for kjønnsforskning, 40(3-4), 151-168. https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2016-03-04-02
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283. https://doi.org/10.1080/13573320802200594
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education: On the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1),  1-15. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1539705
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 RAPPORT
:
Kolle, E., Stokke, J. S., Hansen, B. H., & Anderssen, S. (2011). Fysisk aktivitet blant 6-, 9- og 15-åringer i Norge: Resultater fra en kartlegging i 2011. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/fysisk-aktivitet-blant-6-9-og-15-aringer-i-norge-resultater-fra-en-kartlegging-i-2011
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.