IS205 Sosiologiske perspektiver på idrett (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIS205
EmnenavnSosiologiske perspektiver på idrett
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligMari Kristin Sisjord
TidspunktVår
Innledning

Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiv. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte.

Mål

Studentene skal:

- tilegne seg kunnskap om sentrale perspektiver i sosiologisk teori.
- utvikle en grunnleggende forståelse for idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen, med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet.
- tilegne seg kunnskap og idrett som sosialiseringsarena.
- utvikle evne til kritisk refleksjon rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn.

Organisering og arbeidsformer

Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning.

Vurdering

En individuell skriftlig eksamen på 4 timer. Gradert karakter (vekting 2/3).
Tillatte hjelpemidler: Ingen

En selvvalgt skriftlig gruppeoppgave, max 10s med 1,5 linjeavstand. Gradert karakter (vekting 1/3).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

NB!
April 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus justeres vurdringen. 
Individuell skriftlig eksamen på 4 timer endres til individuell skrftlig hjemmeeksamen på 4 timer. Gradert karakter (vekting 2/3).

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Coakley, J. J., & Pike, E. (2014). Sports in society: Issues and controversies (2nd ed). Boston: McGraw-Hill.
* Boka  finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Sisjord, M. K. (2019). IS205: Sosiologiske perspektiver på idrett: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye APA-standarden:
Dowling, F. J. (2016). De idrettsflinkes arena: Ungdoms fortellinger fra kroppsøvingsfaget med blikk på sosial klasse. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu, Ungdom og idrett (249-268.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Giddens, A., & Sutton, P. W. (2017). Gender and sexuality. I. A. Giddens & P. W. Sutton, Sociology (s. 613-641) (8th ed.). Cambridge: Polity Press.

Giddens, A., & Sutton, P. W. (2017). Race, ethnicity and migration. I. A. Giddens & P. W. Sutton, Sociology (s. 659-681) (8th ed.). Cambridge: Polity Press.

Giddens, A., & Sutton, P. W. (2017). Stratification and social class. I. A. Giddens & P. W. Sutton, Sociology (s. 475-507) (8th ed.). Cambridge: Polity Press.

Giddens, A., & Sutton, P. W. (2017). What is sociology? I. A. Giddens & P. W. Sutton, Sociology (s. 1-27) (8th ed.). Cambridge: Polity Press.

Sisjord, M. K. (2011). Nye ungdomsidretter: Bidrag til mangfold og endring av idrettsfeltet. I D. V. Hanstad  (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press (s. 87-104). Oslo: Akilles.