IS210 Filosofiske perspektiver på idrett (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIS210
EmnenavnFilosofiske perspektiver på idrett
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligSigmund Loland
TidspunktVår
Innledning

Emnet gir en grunnleggende innføring i idrettsfilosofi. Hensikten er å gjøre studentene i stand til dypere refleksjon og analyse av sentrale temaer i idrett på en filosofisk måte.

Mål

Studentene skal

  • få innsikt i filosofiske teorier om idrettens egenart
  • utvikle evne til systematisk filosofisk og etisk refleksjon omkring idrettslig praksis
  • kunne drøfte sentrale, etiske spørsmål i idrett
  • ha kjennskap til utvalgte tema i idrettens idehistorie
Organisering og arbeidsformer

Emnet er lagt opp slik at du lærer å undersøke og formidle idrettsfilosofiske spørsmål på en systematisk og kritisk måte. Undervisningen er en kombinasjon av lærerstyrt undervisning, ulike former for gruppearbeid og framføringer, og individuelt arbeid.

Vurdering
  • Individuell, skriftlig skoleeksamen på tre timer halvveis i kurset. Vektes 1/3 av samlet karakter. Gradert karakter.
    Tillatte hjelpemidler: Ingen
  • Individuell, skriftlig 1-ukes hjemmeeksamen. Vektes 2/3 av samlet karakter. Gradert karakter. Maks 4000 ord med 1,5 linjeavstand i Times New Roman 12 pkt.
    Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
     

 

Kjernelitteratur

1 BOK:
Skjeldal, G. (2006). Den siste langrennaren: Ei historie om Kristen Skjeldal og snø. Oslo: Samlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Utsolgt fra forlaget!


UTDRAG FRA 1 BOK:
Svendsen, L. Fr.H., & Säätelåa, S. (2007). Det sanne, det gode og det skjønne: En innføring i filosofi (2. utg. ed.). Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 1, 6 og 8 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne finnes online i Nasjonalbiblioteket. Søk om tilgang her: Klikk på denne lenken.

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Loland, S. (Red.). (2019). IS210: Filosofiske perspektiver på idrett: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden:
Breivik, G. (2009). Mellom væren og intet. I K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten (s. 115-136). Oslo: Unipub.

Cassidy, T., Jones, R., & Potrac, P. (2009). Coaching ethics. I T. Cassidy, R. Jone & P. Potrac, Understanding sports coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice (2nd ed.) (149-160). London: Routledge.

Guttmann, A. (1978). Play, games, contests, sports. I A. Guttmann, From ritual to record: The nature of modern sports (s. 1-14). New York: Columbia University Press.

Hompland, A. (2009). Å springa langt i livet: Det eg tenker på når eg tenker på løping. I K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten (s. 243-271). Oslo: Unipub.

Loland, S. (2008). Hvordan kan vi forstå bevegelse? I R. Säfvenbom & A. M. Sookermany (Red.), Kropp, bevegelse og energi i den grunnleggende soldatutdanningen (s. 46-54). Oslo: Universitetsforlaget

Loland, S. (2011). Fortjener toppidretten statlig støtte? I: D. V. Hanstad, G. Breivik, M. K. Sisjord & H. B. Skaset (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press (s. 111-122). Oslo: Akilles.

Meier, K. (1988). Emobodiment, sport and meaning. I W. J. Morgan & K. Meier (Eds.), Philosophic inquiry in sport (s. 89-95). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Reid, H. (2002). Discovering yourself as embodied. I H. Reid, The philosophical athlete (s. 35-56). Durham: Carolina Academic Press.

Ryall, E. S. (2016). What is the philosophy of sport? I E. S. Ryall, Philosophy of sport: Key questions (s. 3-16). London: Bloomsbury Sport.

Sörlin, S. (2011). [Uten tittel]. I: S. Sörlin, Kroppens geni: Marit, Petter og langrenn som lidenskap (s. 44-50). Oslo: Pax Forlag.

Sörlin, S. (2011). Epilogi: Å nå til randen av sin evne. I S. Sörlin, Kroppens geni: Marit, Petter og langrenn som lidenskap (s. 282-300). Oslo: Pax Forlag.

Tännsjö, T. (1998). Eliteidretten bygger på usunne holdninger. I S. Loland (Red.), Toppidrettens pris: En debattbok (s. 23-32). Oslo: Universitetsforlaget.

Tännsjö, T. (2010). Against sexual discrimination in sport. I M. McNamee (Ed.), The ethics of sport: A reader (s. 254-263). London: Routledge.


5 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Kvalnes, Ø., & Øverenget, E. (2012). Ethical navigation in leadership training. Etikk i praksis, 6(1), 58-71. https://doi.org/10.5324/eip.v6i1.1778
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Loland, S. (2010). Biomedisinsk teknologi i idrett: Hvor går grensene? Etikk i praksis, 4(1), 87-100. https://doi.org/10.5324/eip.v4i1.1742
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Parry, J. (2019). E-sports are not sports. Sport, Ethics and Philosophy, 13(1), 3-18. https://doi.org/10.1080/17511321.2018.1489419
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sandvik, M. R. (2019). The confession dilemma: Doping, lying, and narrative identity. Sport, Ethics and Philosophy, 13(2), 213-226. https://doi.org/ 10.1080/17511321.2018.1465113.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Savulescu, J., Foddy, B., & Clayton, M. (2004). Why we should allow performance enhancing drugs in sport. British Journal of Sports Medicine, 38(6), 666-670. https://doi.org/10.1136/bjsm.2003.005249.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


2 AVISARTIKLER:
Skjeldal, G. (2015, 21. april). Ti bod for ein betre barneidrett. Bergens Tidene. Hentet fra https://www.bt.no/
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Skjeldal, G. (2018, 8. februar). Vinter-OL i Sør-Korea, sa du? Dra heller til Holmenkollen. Morgenbladet. Hentet fra https://morgenbladet.no/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.