IS220 Idrett og media (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIS220
EmnenavnIdrett og media
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligGaute Slåen Heyerdahl
TidspunktHøst
Innledning

Emnet gir en innføring i forholdet mellom idrett og media. Emnet belyser sentrale utviklingstrekk, forholdet mellom idrett og media i dagens samfunn, og drøfter viktige problemstillinger innenfor idrett, kommunikasjon og formidling.

Mål

Studentene skal:

  • Tilegne seg kunnskap om medias framstilling av idrett og utvikle evne til kritisk å analysere medias fortellinger om idrett
  • Kunne gjøre rede for hvordan nye medier (inkludert sosiale medier) dekker idrett og sportsaktiviteter
  • Kunne gjøre rede for sentrale tema som sport/media-komplekset, kommersialisering, teknologisk utvikling, kjønnsroller og stereotyper i media, og idrettens rolle i populærkultur
  • Forstå journalistiske metoder og arbeidsmåter
  • Diskutere hvordan idretten påvirkes av media (og omvendt)
Organisering og arbeidsformer

Studentaktivitet vil vektlegges gjennom gruppearbeid og deltakelse i diskusjon/undervisning.

Vurdering
  • En gruppeoppgave framføres. Vurderes til bestått/ikke bestått
  • En individuell aviskronikk. Vurderes A-F. Vektes 1/3
  • Individuell, skriftlig hjemmeeksamen. Vurderes A-F. Vektes 2/3.

Arbeidene skal baseres på kjernelitteraturen for emnet.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Dahlén, P. (2008). Sport och medier: En introduktion. Kristiansand: IJ-forlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM - ligger i Canvas:
Heyerdahl, G. S. (Red.). (2019). IS220: Idrett og media: Høsten 2019 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en finner du i Canvas.

Innholdet (litterturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden:
Kristiansen, H.-I., & Nordhaug, O. (2010). Retorikk i teori og praksis. I H.-I. Kristiansen & O. Nordhaug (Red.), Retorikk, idrett og samfunn (s. 21-37). Oslo: Forlag1.

Kristiansen, E., & Lines, G. (2014). Media. I A. Papannoiu & D. Hackfort (Eds), Routledge companion to sport and exercise psychology: Global perspectives and fundamental concepts (s. 236-250). New York: Taylor & Francis.

Nordhaug, O. (2010). Idrett, retorikk og samfunn. I H.-I. Kristiansen & O. Nordhaug (Red.), Retorikk, idrett og samfunn (s. 13-20). Oslo: Forlag1.

Radmann, A. (2012). The new media and hooliganism: Constructing media identities. I R. Krøvel & T. Roksvold (Eds.), We love to hate each other: Mediated football fan culture (s. 171-189). Gøteborg: Nordicom.

Young, K. (2000). Sport and violence. I J. Coakley & E. Dunning (Eds.), Handbook of sports studies (s. 382-407). London: Sage.


7 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Delorme, N., & Testard, N. (2015). Sex equity in French newspaper photographs: A content analysis of 2012 Olympic Games by L'Equipe. European Journal of Sport Science, 15(8), 757-763. http://doi.org/10.1080/17461391.2015.1053100?needAccess=true 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Filo K., Lock D., & Karg A. (2015). Sport and social media research: A review. Sport Management Review, 18(2), 166-181. https://doi.org/10.1016/j.smr.2014.11.001
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Geurin-Eagleman, A., & Burch, L. (2016). Communicating via photographs: A gendered analysis of Olympic athletes’ visual self-presentation on Instagram. Sport Management Review, 19(2),133-145. https://doi.org/10.1016/j.smr.2015.03.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hanstad, D. V., & Skille, E. A. (2010). Journalisters syn på samarbeidet med den norske OL-troppen under vinterlekene i Vancouver 2010. Norsk Medieskrift, 17, 348–363. Hentet fra https://www.idunn.no/nmt/2010/04/art10
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Helland, K. (2007). "Changing sports, changing media: Mass appeal, the sports/media Complex and TV sports rights". Nordicom Review, Jubilee Issue, 105-119.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Lee, M., Kim, D., Williams, A. S., & Pedersen, P. M. (2016). Investigating the Role of Sports Commentary: An analysis of media-consumption behavior and programmatic quality and satisfaction. Journal of Sports Media, 11(1), 145-167. https://doi.org/10.1353/jsm.2016.0001.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sisjord, M. K., & Kristiansen, E. (2008). Serious athletes or media clowns? Female and male wrestlers' perceptions of media constructions. Sociology of Sport Journal, 25(3), 350-368. https://doi.org/10.1123/ssj.25.3.350
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.