FLD222 Friluftslivsfag deltid 1 (30 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLD222
EmnenavnFriluftslivsfag deltid 1
Studiepoeng30 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst og vår
EmneansvarligTrond Augestad
Kort om emnet

Norsk natur byr på store variasjoner, ulike naturmiljø og vekslende årstider. Emnet gir således en praktisk og teoretisk innføring til friluftslivsfaglige problemstillinger og arbeidsmetoder. Studentene vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse. Studentene skal også utvikle kompetanse knyttet til å formidle fagområdet og å tilrettelegge for gode læringssituasjoner i naturen. Emnet introduserer studentene for ulike praksiser i ulike naturmiljø til ulike årstider. Emnet vil blant annet introdusere studentene for friluftsliv i relasjon til:

  • Egnede læringsteoretiske perspektiver
  • Systematisk utvikling av nødvendige ferdigheter og kunnskap
  • Forvaltningsmessige rammer
  • Sikkerhet, ansvar, skadeforebyggende arbeid og førstehjelp
  • Natur- og miljøkunnskap
  • Historie-, kultur og tradisjonsperspektiver
Læringsmål

Kunnskap
Etter endt utdanning skal studentene:

  • Ha kunnskap om hvordan gjennomføre og tilrettelegge for friluftsliv i ulike naturmiljø til ulike årstider (skog og kyst og fjell, høst, vinter og vår). 
  • Ha grunnleggende kunnskap om hvordan gjennomføre og lære bort utvalgte friluftslivsaktiviteter på en hensiktsmessig og trygg måte.
  • Ha grunnleggende kunnskap om turplanlegging.
  •  Ha kjennskap til friluftsliv som forskningsfelt samt som sosialt og kulturelt fenomen.
  • Ha kjennskap om friluftslivets som kilde til helse og livskvalitet.

Ferdigheter
Etter endt utdanning skal studenten:

  • Ha tilstrekkelig med kunnskaper og ferdigheter til å kunne planlegge og gjennomføre turer i ulike omgivelser til ulike årstider med vekt på sikkerhet, overskudd, naturopplevelse og mestring.
  • Kunne legge til rette for læring i utvalgte friluftslivsaktiviteter.
  • Kunne forklare hvordan friluftslivet kan være kilde for læring, opplevelse, helse og livskvalitet.
  • Kunne redegjøre for ulike natursyn og gjenkjenne disse i egen og andres friluftslivspraksis.

Generell kompetanse

Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av ulike friluftslivsturer
  • Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse
  • Kunne reflektere over eget forhold til natur og friluftsliv, samt å formidle dette til andre
Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen legges til rette gjennom syv studiesamlinger, samt e-læringsverktøyet Canvas. På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte aktiviteter/forelesninger samt ulike studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt. Det må også påregnes egentrening innen praktiske ferdigheter. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. Det må påregnes ca. 30 døgn på tur, som hovedsakelig gjennomføres som utvidete helgesamlinger.

Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre to praksiser; erfaringspraksis og ledelsespraksis. Erfaringspraksis gjennomføres sammen med klassen på samling 4, mens ledelsespraksis skal gjennomføres på selvvalgt gruppe.

Mellom studiesamlingene skal studentenes arbeide selvstendig med relevant fagstoff samt at de skal utvikle egne friluftslivsferdigheter. Sentralt i dette arbeidet er arbeid med egen utviklingsplan(EUP). Dette er en personlig plan som hver enkelt student skal utarbeide med personlige mål for studiet og for hver enkelt studiesamling. Studentenes refleksjoner og læringsprosess blir bevisstgjort gjennom arbeid med refleksjonsnotater. Refleksjonsnotater og egen utviklingsplan utgjør til sammen studentens mappe i emnet. Mappen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle arbeidene som inngår i mappen må være godkjente for at mappen skal bestås.

 

Arbeidskrav
  • Aktiv og konstruktiv deltakelse på studiesamlingene.
  • Det er krav om 80% oppmøte på samlingene
  • Det skal leveres individuelle læringsmål til hver samling (unntatt samling 1)
Vurdering/eksamen
  • Mappevurdering. I mappen inngår tre refleksjonsnotater (etter samling 2, 5 og 6), samt egen utviklingsplan som leveres i to deler. I forbindelse med erfaringspraksis og ledelsespraksis skal det leveres praksisplan (gruppevis) og praksisrapport (individuelt). Mappen vurderes til bestått / ikke bestått. Alle delene må være godkjent for at mappen skal være bestått.
  • Hjemmeeksamen gjennomføres i vårsemesteret. Hjemmeeksamen er over et oppgitt emne. Hjemmeeksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Livredningsprøve (vurderes til bestått / ikke bestått).

 

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 6 BØKER:
Bentsen, P. Andkjær, S. & N. Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. København: Munksgaard.
Side 13-16, 21-26, 37-63, 75-78 og 92-139 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: 
ORIA

Fauske, L. & Bruland, Ø. S. (Red.). (2012). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde og reisemedisin. (2.utg). Oslo: Fri Flyt.
Side 12-79 og 87-119 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
 ORIA

Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Side 36-50, 77-101, 119-135, 157-171 og 201-321 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom. Oslo: Cappelen akademiske.
Side 13-59, 103-131 og 171-206 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB):
 Klikk på denne lenken.​

Lundberg, N. (2013). Skikompis: Snøskred og trygg ferdsel. Førde: Selja.
Side 16-39 og 46-64 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: 
ORIA

Melbye, M. (2013). Livredning: Grunnbok: Skade og ulykkesforebygging: Redning nær land, fra båt og på is: Førstehjelp. Lørenskog: Veglederen forlag.
Side 55-147 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Augestad, T. (Red.). (2019). FLD222: Friluftslivsfag deltid 1: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Bischoff, A. (2011). Naturopplevelse og friluftsliv. I: T. Souliè & B. Therkildsen (Red.), Friluftsliv for mennesker med funktionsnedsættelse: En antologi om rehabilitering, habilitering, spesialpædagogik, socialpædagogik og fritid. (s. 22-33). Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter.

Bjørke, G. (2006). Aktiv læring. I: G. Bjørke, Aktive læringsformer: Handbok for studentar og lærarar i høgre utdanning.(s. 39-53). Oslo: Universitetsforlaget.

Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I: K. Nielsen & S. Kvale, Mesterlære: Læring som sosial praksis. (s. 52-69). Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Fasting, J. (2007). Been there, done that: Om å leve av kommersielt friluftsliv. I: A. McD. Sookermany & J. W. Eriksen (Red.), Veglederen: Et festskrift til Nils Faarlund. (s. 173-180). Oslo: Gan Aschehoug.

Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I: A. Horgen, Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 65-81). Bergen: Fagbokforlaget. 

Fink, H. (2002). Et mangfoldig naturbegrep. I: P. Agger (Red.), Naturens værdi: Vinkler på danskernes forhold til naturen(s. 29-37). København: Gads forlag.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi i ulike yrkesgrupper. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 7-14). Oslo: Damm.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Gruppas indre liv. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 45-66). Oslo: Damm.

Graham, J. (1997). Leadership style. I: Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 33-39). Seattle, Wash.: Mountaineers. 

Graham, J. (1997). What’s leadership. I: Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 9-13). Seattle, Wash.: Mountaineers. 

Graham, J. (1997). Women in leadership. I: Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 40-52). Seattle, Wash.: Mountaineers. 

Hals, A. H, Trydal, I. & Aase, A. (2012). Å kjenne seg selv og andre. I: A. H. Hals, I. Trygdal  & A. Aase, Å lede mennesker: Verdier, veivalg og virkemidler. (s. 46-54). Kristiansand: Portal forlag.

Horgen, A. (2009). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Horgen, A. (2009). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I: D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 12-22). Namsos: Pedagogisk Psykologisk Forlag.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I: D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Psykologisk Forlag.

Lundhaug, T. (2013). Sikkerhet i barns friluftsliv. I: T. Lundhaug & H. R. Neegaard, Friluftsliv og uteliv i barnehagen: Lek med natur, miljø og teknikk. (s. 29-52). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Lycke, K. H. (2006). Erfaringsbasert læring: Caseundervisning, problembasert læring og prosjektarbeid. I: H. I. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 157-175). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Lycke, K. H. (2006). Å lære i grupper. I: H. Strømsø, K. H. Lycke og P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 141-155). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breuning, M. (2006). Facilitating group development. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breuning, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 133-147). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breuning, M. (2006). Judgement and decisionmaking. I: B.Martin,  C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breuning, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 71-85). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Teaching strategies. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 169-189). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 28-52). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.

Martinsen, Ø. L. (2009). Selvledelse. I: Ø. L. Martinsen (Red.), Perspektiver på ledelse (3. utg.). (s. 325-354). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Nygren, P. (2004). Læring og utvikling gjennom deltakelse i praksisfellesskap. I: P. Nygren, Handlingskompetanse: Om profesjonelle personer. (s. 74-81). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-27). Oslo: Universitetsforlaget. 

Priest, S. & Gass, M. (2005). Professional ethics. I: S. Priest & M. Gass, Effective leadership in adventure programming.(s. 289-298). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Reusch, M. (2012). Hva er allemannsrett? I: M. Reusch, Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. (s. 13-35). Flux forlag.

Sigurjónsson, T. (2007). Innledning. I: T. Sigurjónsson, Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng. (s. 1-6). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Sigurjónsson, T. (2007). Implikasjoner for praksis og utdanning. I: T. Sigurjónsson, Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng. (s. 148-158). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Tordsson, B. (2005). Hva er friluftsliv godt for? I: S. Andkjær, Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv. (s. 11-31). Slagelse: Bavnebanke.

Tordsson, B. (2006). Hva er friluftslivets pedagogikk? I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 9-21). Bø: Høgskolen i Telemark.

Tordsson, B. (2006). Kommentert litteratur: Kapittel 1. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 172-173). Bø: Høgskolen i Telemark.

Tordsson, B. (2006). Kommentert litteratur: Kapittel 7. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 177). Bø: Høgskolen i Telemark.

Tordsson, B. (2006). Lederskap og friluftsliv. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 103-114). Bø: Høgskolen i Telemark.

Vikene, O. L., Vereide, V. & Hallandvik, L. (2016). Ledelse og læring i friluftsliv. I: A. Horgen, Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 107-128). Bergen: Fagbokforlaget. 

Wenger, E. (2004). En social teori om læring. I: E. Wenger, Praksisfællesskaber: Læring, mening og identitet. (s. 13-26). København: Reitzel.

Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur. Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet: Humanioradagene 1993. (s. 187-194). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.


11 YOUTUBE FILMER:
Augestad, T. & Høyem, J. (2013). Finding water in the winter mountains [Video]Hentet 15. april fra https://www.youtube.com/watch?v=fsp4RD10EeE
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. & Høyem, J. (2013). How to build a snow ridge shelter for 2-3 persons [Video]. Hentet 15. april fra https://www.youtube.com/watch?v=HQpTPdSzUyo&t=3s/
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. (2013). Ice rescue [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=t059zimDxBQ
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. (2013). Outdoor lifesaving [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=R6HDyAlpc9U
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. (2014). Spring ice resuce [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=tuI3dbSqcww
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. (2015). Finsesatellitt [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=X-e-9vIXBMs&t=6s
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. & Høyem, J. (2015). Naturen som læringsrom [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=ZJgQUPMtJDU
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Augestad, T. (2016). Telting i vinterfjellet med en stor gruppe [Video]. Hentet 15. april fra https://www.youtube.com/watch?v=4AeGxZLJrDw
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Den norske turistforening. (2018). 
Slik begynner du å padle kajakk [Video]. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=OejRRUXJj6Q
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2014). Enkle padletak [Video]. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=fk4X3hBvczU
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.

TED. (2013, 2. oktober). Alan Webb: The importance of self-directed learning [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=yWRXVHQCQCY
* Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.


7 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Høyem, J. (2004). Egen utviklingsplan og refleksjonsnotater: Verktøy for selvstyrt læring i friluftslivsfaget. Kroppsøving, 54, 16-18. 
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Høyem, J. (2008). Miljøvennlig friluftsliv. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 49, 629-637.
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Høyem, J. (2010). Vi graver oss ned i friluftslivets didaktikk. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 94(1), 67-78.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Høyem, J. & Augestad, T. (2008). Gode førstegangsopplevelser i friluftsliv. Kroppsøving, 58, 10-15.
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Høyem, J. & Augestad, T. (2012). Hvordan legge til rette for gode førstegangsopplevelser i friluftsliv? Hjelpekorps, 16(1), 8-11.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Thomassen, Ø. (2005). Kullosforgiftning: En fare for det enkle friluftsliv?
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Zink, R. & Burrows, L. (2008). Is what you see what you get? The production of knowledge between the indoors and the outdoors in outdoor education. Physical Education & Sport Pedagogy, 13, 251-265. doi: 10.1080/17408980701345733
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.