UTDRAG FRA 6 BØKER: Bentsen, P. Andkjær, S. & N. Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. København: Munksgaard. Side 13-16, 21-26, 37-63, 75-78 og 92-139 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Fauske, L. & Bruland, Ø. S. (Red.). (2012). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde og reisemedisin. (2.utg). Oslo: Fri Flyt. Side 12-79 og 87-119 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Kristiansand: Høgskoleforlaget. Side 36-50, 77-101, 119-135, 157-171 og 201-321 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom. Oslo: Cappelen akademiske. Side 13-59, 103-131 og 171-206 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA. ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Lundberg, N. (2013). Skikompis: Snøskred og trygg ferdsel. Førde: Selja. Side 16-39 og 46-64 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Melbye, M. (2013). Livredning: Grunnbok: Skade og ulykkesforebygging: Redning nær land, fra båt og på is: Førstehjelp. Lørenskog: Veglederen forlag. Side 55-147 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Augestad, T. (Red.). (2019). FLD222: Friluftslivsfag deltid 1: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Bischoff, A. (2011). Naturopplevelse og friluftsliv. I: T. Souliè & B. Therkildsen (Red.), Friluftsliv for mennesker med funktionsnedsættelse: En antologi om rehabilitering, habilitering, spesialpædagogik, socialpædagogik og fritid. (s. 22-33). Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter.
Bjørke, G. (2006). Aktiv læring. I: G. Bjørke, Aktive læringsformer: Handbok for studentar og lærarar i høgre utdanning.(s. 39-53). Oslo: Universitetsforlaget.
Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I: K. Nielsen & S. Kvale, Mesterlære: Læring som sosial praksis. (s. 52-69). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Fasting, J. (2007). Been there, done that: Om å leve av kommersielt friluftsliv. I: A. McD. Sookermany & J. W. Eriksen (Red.), Veglederen: Et festskrift til Nils Faarlund. (s. 173-180). Oslo: Gan Aschehoug.
Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I: A. Horgen, Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 65-81). Bergen: Fagbokforlaget.
Fink, H. (2002). Et mangfoldig naturbegrep. I: P. Agger (Red.), Naturens værdi: Vinkler på danskernes forhold til naturen(s. 29-37). København: Gads forlag.
Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi i ulike yrkesgrupper. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 7-14). Oslo: Damm.
Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Gruppas indre liv. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 45-66). Oslo: Damm.
Graham, J. (1997). Leadership style. I: Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 33-39). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Graham, J. (1997). What’s leadership. I: Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 9-13). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Graham, J. (1997). Women in leadership. I: Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 40-52). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Hals, A. H, Trydal, I. & Aase, A. (2012). Å kjenne seg selv og andre. I: A. H. Hals, I. Trygdal & A. Aase, Å lede mennesker: Verdier, veivalg og virkemidler. (s. 46-54). Kristiansand: Portal forlag.
Horgen, A. (2009). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2009). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I: D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 12-22). Namsos: Pedagogisk Psykologisk Forlag.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I: D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Psykologisk Forlag.
Lundhaug, T. (2013). Sikkerhet i barns friluftsliv. I: T. Lundhaug & H. R. Neegaard, Friluftsliv og uteliv i barnehagen: Lek med natur, miljø og teknikk. (s. 29-52). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Lycke, K. H. (2006). Erfaringsbasert læring: Caseundervisning, problembasert læring og prosjektarbeid. I: H. I. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 157-175). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Lycke, K. H. (2006). Å lære i grupper. I: H. Strømsø, K. H. Lycke og P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 141-155). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breuning, M. (2006). Facilitating group development. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breuning, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 133-147). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breuning, M. (2006). Judgement and decisionmaking. I: B.Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breuning, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 71-85). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Teaching strategies. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 169-189). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 28-52). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Martinsen, Ø. L. (2009). Selvledelse. I: Ø. L. Martinsen (Red.), Perspektiver på ledelse (3. utg.). (s. 325-354). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Nygren, P. (2004). Læring og utvikling gjennom deltakelse i praksisfellesskap. I: P. Nygren, Handlingskompetanse: Om profesjonelle personer. (s. 74-81). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-27). Oslo: Universitetsforlaget.
Priest, S. & Gass, M. (2005). Professional ethics. I: S. Priest & M. Gass, Effective leadership in adventure programming.(s. 289-298). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Reusch, M. (2012). Hva er allemannsrett? I: M. Reusch, Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. (s. 13-35). Flux forlag.
Sigurjónsson, T. (2007). Innledning. I: T. Sigurjónsson, Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng. (s. 1-6). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Sigurjónsson, T. (2007). Implikasjoner for praksis og utdanning. I: T. Sigurjónsson, Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng. (s. 148-158). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Tordsson, B. (2005). Hva er friluftsliv godt for? I: S. Andkjær, Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv. (s. 11-31). Slagelse: Bavnebanke.
Tordsson, B. (2006). Hva er friluftslivets pedagogikk? I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 9-21). Bø: Høgskolen i Telemark.
Tordsson, B. (2006). Kommentert litteratur: Kapittel 1. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 172-173). Bø: Høgskolen i Telemark.
Tordsson, B. (2006). Kommentert litteratur: Kapittel 7. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 177). Bø: Høgskolen i Telemark.
Tordsson, B. (2006). Lederskap og friluftsliv. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 103-114). Bø: Høgskolen i Telemark.
Vikene, O. L., Vereide, V. & Hallandvik, L. (2016). Ledelse og læring i friluftsliv. I: A. Horgen, Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 107-128). Bergen: Fagbokforlaget.
Wenger, E. (2004). En social teori om læring. I: E. Wenger, Praksisfællesskaber: Læring, mening og identitet. (s. 13-26). København: Reitzel.
Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur. Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet: Humanioradagene 1993. (s. 187-194). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.
11 YOUTUBE FILMER: Augestad, T. & Høyem, J. (2013). Finding water in the winter mountains [Video]. Hentet 15. april fra https://www.youtube.com/watch?v=fsp4RD10EeE * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
Augestad, T. & Høyem, J. (2013). How to build a snow ridge shelter for 2-3 persons [Video]. Hentet 15. april fra https://www.youtube.com/watch?v=HQpTPdSzUyo&t=3s/ * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
Augestad, T. (2013). Ice rescue [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=t059zimDxBQ * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
Augestad, T. (2013). Outdoor lifesaving [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=R6HDyAlpc9U * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
Augestad, T. (2014). Spring ice resuce [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=tuI3dbSqcww * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
Augestad, T. (2015). Finsesatellitt [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=X-e-9vIXBMs&t=6s * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
Augestad, T. & Høyem, J. (2015). Naturen som læringsrom [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=ZJgQUPMtJDU * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
Augestad, T. (2016). Telting i vinterfjellet med en stor gruppe [Video]. Hentet 15. april fra https://www.youtube.com/watch?v=4AeGxZLJrDw * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
Den norske turistforening. (2018). Slik begynner du å padle kajakk [Video]. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=OejRRUXJj6Q * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2014). Enkle padletak [Video]. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=fk4X3hBvczU * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
TED. (2013, 2. oktober). Alan Webb: The importance of self-directed learning [Video]. Hentet 15. april 2019 fra https://www.youtube.com/watch?v=yWRXVHQCQCY * Videoen finnes her: Klikk på denne lenken.
7 ELEKTRONISKE ARTIKLER: Høyem, J. (2004). Egen utviklingsplan og refleksjonsnotater: Verktøy for selvstyrt læring i friluftslivsfaget. Kroppsøving, 54, 16-18. * Artikkelen ligger som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Høyem, J. (2008). Miljøvennlig friluftsliv. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 49, 629-637. * Artikkelen ligger som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Høyem, J. (2010). Vi graver oss ned i friluftslivets didaktikk. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 94(1), 67-78. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Høyem, J. & Augestad, T. (2008). Gode førstegangsopplevelser i friluftsliv. Kroppsøving, 58, 10-15. * Artikkelen ligger som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Høyem, J. & Augestad, T. (2012). Hvordan legge til rette for gode førstegangsopplevelser i friluftsliv? Hjelpekorps, 16(1), 8-11. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Thomassen, Ø. (2005). Kullosforgiftning: En fare for det enkle friluftsliv? * Artikkelen ligger som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Zink, R. & Burrows, L. (2008). Is what you see what you get? The production of knowledge between the indoors and the outdoors in outdoor education. Physical Education & Sport Pedagogy, 13, 251-265. doi: 10.1080/17408980701345733 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
|