FKI316 Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag (20 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI316
EmnenavnProfesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag
Studiepoeng20 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligInger-Åshild By
TidspunktHøst og vår
ForkravFKI216 Profesjonsfag (10sp) og FKI217 Profesjonsfag (10sp)
Innledning

Profesjonsfaget er bygd opp omkring tre områder: Profesjonskunnskap, profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling. I profesjonsfaget studeres spørsmål som angår utdanning, undervisning, oppdragelse og læring, samt vilkårene for dette. I emnet belyses teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning. Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Profesjonsfaget skal bidra til å gi teoretiske kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, men faget skal også gi kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering i grunnskolen (og i videregående opplæring) ut fra gjeldende læreplan. Profesjonsfaget skal altså utvikle kommende læreres evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem til læring og utvikling.

Mål

Studenten skal:

  • ha kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter og kunne stimulere elever til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
  • ha kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
  • ha kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø, og hvordan kroppsøvingsfaglige tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter og mobbing
  • ha kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser, styringsstruktur, klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
  • ha kunnskap om skolens og kroppsøvingsfagets og idrettsfagets historiske utvikling
  • ha kunnskap om pedagogikkens og estetikkens røtter og vitenskapelige basis
  • kunne analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i videregående opplæring
  • kan legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og kan inspirere til entreprenørskap, nytenkning og innovasjon og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
  • ha kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteraturen. Det kreves at studentene forbereder seg og er aktivt ansvarlige for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Vurdering
  • Krav om 80 % frammøte.
  • Skriftlig eksamen, 6 timer. Gradert karakter A – F, teller 50 %. 
  • Individuell muntlig eksamen med gradert karakter A – F, teller 50 %.

FKI350 Skolepraksis må være bestått før fremstilling til muntlig eksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt på muntlig eksamen.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
By, I.-Å. (Red.). (2019). FKI316: Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag: 2019-2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.
*** NB! Denne inneholder bokkapitler til alle emnene for FKI316.


Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format:
Læreplanarbeid:
Engelsen, B. U. (2015). Ikke den ene, men de mange arbeidsmåtene. I: B. U. Engelsen, Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utg.). (s. 217-256). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-173). Trondheim: Tapir forlag.

Sosialt og kulturelt mangfold:
Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I: I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer. (s. 33-50). Oslo: Cappelen akademiske forlag.

Elevrollen:
Bergh, H. (2010). Barn og unges refleksjoner om rettigheter, ansvar og samfunnsborgerskap. I: Kjørholt, A. T. (Red.), Barn som samfunnsborgere - til barnets beste? (s. 227-244). Oslo: Universitetsforlaget.
_______________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Læreplanarbeid:

1 ARTIKKEL
:
Ommundsen, Y. (2008). Hvorfor vi har et kroppsøvingsfag? Bedre skole, 5(2), 78-82.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


4 OFFENTLIGE ONLINE PUBLIKASJONER
:
Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet (med revidert Læreplan i Kroppsøving 1. august 2015). Hentet 10. mai 2019 fra http://www.udir.no/kl06/KRO1-04
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. [Gjelder fra 2020]. Hentet 10. mai 2019 fra https://www.regjeringen.no/contentassets/37f2f7e1850046a0a3f676fd45851384/overordnet-del---verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Idrettsfag: Studiekompetanse. Hentet 10. mai 2019 fra http://www.udir.no/kl06/ID/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Endringer i faget kroppsøving Udir–8–2012: Her finner du informasjon om endringer i faget kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring. (Rundskriv). Sist endret 05.08.2015. Hentet 10. mai 2019 https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-8-2012/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
_______________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Elevvurdering:

1 VEILEDNING
:
By, I.-Å. (2015). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i grunnskolen og videregående opplæring (2. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne deles ut.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:
Prøitz, T. S. & Borgen, J. S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige. Bedre skole, 1, 69-73. Hentet 10. mai 2019 fra https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Roth, A-C. V. ( 2010). Att stödja och styra barns lärande – tidig bedömning och dokumentation. I: Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidligare år. (s. 176-234). Hentet 10. mai 2019 fra http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/14944/pdf2393%20Skolverket%202010.pdf?sequence=2&isAllowed=y
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


1 BOKKAPITTEL
:
Imsen, G. (2016). Vurdering av elevens læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). (s. 473-509). Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​____________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Læring, sosialisering, dannelse
:
Emneansvarlig:


UTDRAG FRA 2 BØKER
:
Dale, E. L. (Red.). (1999). Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster. Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Side 167-230 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. (2015). Phenomenology and pedagogy in physical education. Abingdon: Routledge.
Kap. 2, 4 og 5 (s. 14-32 og 48-79) skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
By, I-Å. (2019). FKI316: Læring, sosialisering, dannelse: Våren 2020. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Gallagher, S. (1992). Interpretation and educational experience. I: S. Gallagher, Hermeneutics and education. (s. 33-54). Albany: State University of New York Press.

Gustavsson, B. (2003). Indledning. I: B. Gustavsson, Dannelse i vor tid: Om dannelsens muligheder og vilkår i det moderne samfund. (s. 15-38). Aarhus: Klim.

Klafki, W. (2001). Fjerde studie: Eksemplarisk undervisning og læring. I: W. Klafki, Dannelsesteori og didaktik: Nye studier. (Pædagogik til tiden; 14). (s. 173-195). Århus: Klim.

Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I: I. Kvikstad (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv. (s. 139-166). Oslo: Gyldendal.

Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-119). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.


ANBEFALT LITTERATUR / Supplerende tekster:

4 BOKKAPITLER som du finner i Canvas:
Gustavsson, B. (2003). Dannelsens sigte. I: B. Gustavsson, Dannelse i vor tid: Om dannelsens muligheder og vilkår i det moderne samfund. (s. 41-62). Aarhus: Klim. 
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 25.06.19. / Bibl. - AGG)

Hohr, H. J. (2011). Kategorial danning og kritisk-konstruktiv didaktikk - den didaktiske tilnærmingen hos Wolfgang Klafki. I: K. Steinsholt & S. Dobson (Red.), Dannelse: Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap. (s. 163-175). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 25.06.19. / Bibl. - AGG)

Whitehead, M. (Ed.). (2010). The concept of physical literacy. I: M. Whitehead (Ed.), Physical literacy: Throughout the lifecourse. (s. 10-20). London: Routledge.
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 25.06.19. / Bibl. - AGG)

Whitehead, M. (Ed.). (2010). The philosophical underpinning of the concept of physical lieracy. I: M. Whitehead (Ed.), Physical literacy: Throughout the lifecourse. (s. 21-29). London: Routledge.
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 25.06.19.. / Bibl. - AGG)

1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Willbergh, I. (2016). Bringing teaching back in: The Norwegian NOU The school of the future in light of the Allgemeine Didaktik theory of Wolfgang Klafki. Nordic Journal of Pedagogy & Critique, 2, 111-124.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
___________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Sosialt og kulturelt mangfold
:

UTDRAG FRA 4 BØKER
:

Imsen, G. (Red.). (2000). Kjønn og likestilling i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk.
Side 11-34 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk, her: Klikk på denne lenken.

Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Side 197-239 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Ogden, T. (2009). Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2. utg.). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Side 13-46 og 123-166 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm.
Side 24-43 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA


1 FAGHEFTE:
Stiftelsen Tryggere & Dixi Ressurssenter. (u.å.). Vold og seksuelle overgrep blant ungdom. Oslo: Stiftelsen tryggere.
* Denne blir utdelt.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50. Hentet 10. mai 2019 fra http://www.hioa.no/content/download/48479/689911/file/6622_1.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Walseth, K. & Hæhre, H. (2014) Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 14(2), 28-51. Hentet 10. mai 2019 fra http://www.hioa.no/content/download/71405/1751693/file/Tfu-2-2014-Walseth-Hæhre.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
_____________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Elevrollen
:


UTDRAG FRA 1 BOK
:
Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 5 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 OFFENTLIGE ONLINE PUBLIKASJONER:
Skolverket(2010). Perspektiv på barndom och barns lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidligare år. Hentet 10. mai 2019 fra http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/11455/pdf2393%20Skolverket%202010.pdf?sequence=1
Side 21-120 skal leses:
* Denne finnes online:
Klikk på denne lenken.
______________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Skolen som organisasjon
:

UTDRAG FRA 2 BØKER
:
Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys (3. utg.). Oslo: Ad notam Gyldendal.
Kap. 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Side 513-536 og 539-570 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​___________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Etikk
:

UTDRAG FRA 1 BOK:
Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys (3. utg.). Oslo: Ad notam Gyldendal.
Kap. 1, 2 og 3 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
___________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Skole-, kroppsøvings- og idrettesfagets historie
:

UTDRAG FRA 1 BOK
:
Baune, T. Aa. (2007). Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Side 103-123 og side 125-222 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 INTERNT SKRIV
:

By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne deles ut.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


3 ARTIKLER
:
Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 06, 447-479.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
**NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Hozman, Z. (2001). Skal kroppsøving være forberedelse til kamp om fedreland, medisin eller som god vin? Kroppsøving, 51(1), 7-11.
*D enne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, (2-3), 201-210.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)