FRI203 Lek og læring i friluftsliv (10 sp) 
(Play and learning in the outdoors )
Faktaboks
EmnekodeFRI203
EmnenavnLek og læring i friluftsliv
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst og vår
EmneansvarligKristian Abelsen
Kort om emnet

Emnet handler om hvordan legg til rette for lek og læring i friluftsliv. Det fokuseres på barn, unge, skole og nærmiljø og er relevant for alle som jobber pedagogisk med friluftsliv. Viktige tematikker er: naturen som mangfoldig lærings- og opplevelseslandskap, lekens betydning for barns utvikling, friluftslivspedagogens mangfoldige arbeidssituasjon og innføring i teorier egnet for pedagogisk og didaktisk arbeid i friluftsliv.

Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer, i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. For nærmere spesifikasjon av hvilket utstyr dette gjelder, se  XXXXXX.

Læringsmål

Kunnskap

Etter endt utdanning skal studenten:

  • Ha kunnskap om nærmiljøets kvaliteter for læring og opplevelse.
  • Ha kunnskap om pedagogiske og didaktiske teorier nødvendig for å kunne planlegge og tilrettelegge for barns læring og opplevelse i natur.
  • Kjenne til ulike perspektiver på lek og lekens betydning i barns utvikling.
  • Ha kunnskap om ulike arbeidsmetoder i friluftsliv.
  • Ha kunnskap om friluftsliv i skolen spesielt og kjennskap til andre skoleslag hvor friluftsliv er del av det faglige innholdet (leirskole, folkehøgskole, uteskole).
  • Ha kunnskap om utvalgte prosedyrer for forebygging og ivaretagelse av sikker aktivitet og gjennomføring.

Ferdigheter

Etter endt utdanning skal studenten:

  • Mestre grunnleggende friluftslivsferdigheter relevant for å arbeide pedagogisk med friluftsliv i ulike naturmiljø.
  • Kunne ta i bruk utvalgte didaktiske redskaper og pedagogiske perspektiver i planlegging, gjennomføring og etterarbeid av undervisning i friluftsliv.
  • Kunne kartlegge og analysere nærmiljøets kvaliteter for allsidig læring, lek og opplevelse.
  • Kunne anvende ulike arbeidsmetoder i tilrettelegging for barn og unges opplevelse og læring i friluftsliv.
  • Kunne vurdere og gjennomføre undervisning, lek og læring i friluftsliv på en sikker og ansvarlig måte.

Generell kompetanse

Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i utvikling og gjennomføring av pedagogiske opplegg i friluftsliv.
  • Kunne drøfte etiske og verdimessige problemstillinger knyttet til arbeid med lek og læring i friluftsliv.
  • Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse i lys av kontekstuelle krav og forventninger.
Læringsformer og aktiviteter

Temaene vil bli belyst via dagsopplegg og turer, forelesninger og studentaktive læringsformer som gruppearbeid og studentpresentasjoner. Erfaringer fra praktiske opplegg bearbeides i fagseminarer, litteraturstudier og arbeid med fagdidaktiske oppgaver.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

  • 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktiske undervisning og turer. Godkjent/ikke godkjent.
  • Gjennom året skal studenten gjennomføre følgende arbeidskrav:
    • Planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg (gruppearbeid).

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

Vurdering i emnet baserer seg på:

  • Mappe med tre fagdidaktiske arbeider. Sluttvurdering gis gradert karakter (A-F) – teller 60%.
  • Praktisk metodisk eksamen. Gradert karakter (A-F) – teller 40%.

NB!
April 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus justeres vurderingen til følgende:

  • Består: Mappe med tre fagdidaktiske arbeider. Sluttvurdering gis gradert karakter (A-F).
  • Avlyses: Praktisk metodisk eksamen.
Kjernelitteratur

1 BOK:
Didaktikk/metodikk/arbeidsformer
:
Cooper, G. (1998). Outdoors with young people: A leader's guide to outdoor activities, the environment and sustainability. Dorset: Russell House Publishing.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Abelsen, K. (Red.), (2019). FRI203: Lek og læring i friluftsliv: 2019-2020. (Digitale kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Barn i natur:
Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I: T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv. (2. utg.). (s. 79-108). Oslo: Sebu forlag.

Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I: A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen & K. Østrem, Ute!: Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 65-81). Bergen: Fagbokforlaget.

Waters, J. (2017). Affordance theory in outdoor play. I: T. Waller, E. Ärlemalm-Hagsér, E. B. H. Sandseter, L. Lee-Hammond, K. Lekies & S. Wyver (Eds.), The Sage handbook of outdoor play and learning. (s. 40-54). Los Angeles: Sage publications.

Didaktikk/metodikk/arbeidsformer
:
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I: D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 11-22). Namsos: Pedagogisk psykologisk forlag.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I: D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Psykologisk forlag.

Jordet, A. N. (2010). Andre skolefag: Mat og helse. I: A. N. Jordet, Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom. (s. 346-361). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.

Jordet, A. N. (2010). Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet. I: A. N. Jordet, Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom. (s. 63-82). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.

Husby, J. A. & Fiskum, T. A. (2014). Undervisningsmetoder ute og inne: Den gode sammenhengen. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut. (s. 30-43). Oslo: Cappelen Damm.

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Teaching strategies. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 169-189). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Sølvik, R. M. (2013). Ibuande risiko i natur. I: R. M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 184-191). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.

Sølvik, R. M. (2013). Bålet som samlingsplass. I: R. M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 210-217). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.

Sølvik, R. M. (2013). Ei dynamisk vaksenrolle. I: R. M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 217-226). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.

Sted og stedsteori:
Cresswell, T. (2004). Defining place. I: T. Creswell, Place: A short introduction. (s. 1-12). Oxford: Blackwell Publishing.

Norberg-Schulz, C. (1992). Om å bo. I: C. Norberg-Schulz, Mellom jord og himmel: En bok om steder og hus. (En Pax-bok). (s. 9-34). Oslo: Pax.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011). The Emergence of Place in Outdoor Education. I: B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. (s. 77-92). Clayton, Australia: Monash University Puplishing.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011). Expeditionary Learning and a Sense of Place. I: B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. (s. 106-108). Clayton, Australia: Monash University Puplishing.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011).”That Feeling of Familiarity”: Developing Place-responsiveness. I: B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. (s. 123-125). Clayton, Australia: Monash University Puplishing.

Gruppeteori:
Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 6-16). Oslo: Damm.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Kommunikasjon. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 68-94). Oslo: Damm.

O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Group formation, development, and function. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 15-34). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). The conscious group. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 35-44). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Purpose, goals, objectives, and expectations. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 47-54). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Group development and dynamics. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 65-74). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

HMS:
Lundhaug, T. (2013). Sikkerhet i barns friluftsliv. I: T. Lundhaug & H. R. Neegaard, Friluftsliv og uteliv i barnehagen. (s.29-52). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Utgård, R. (2007). Ulykker, sikkerhet og utstyr. I: R. Utgård, På skøyter i marka. (s. 52-61). Oslo: Andresen & Butenschøn.

Aktivitet:
Utgård, R. (2007). Is. I: R. Utgård, På skøyter i marka. (s. 33-51). Oslo: Andresen & Butenschøn.

Natur og kultur - skog og is:
Larsson, J. Y. & Dalen, L. S. (2018). Sansenes katedrag og sinnets ro. I: J. Y. Larsson & L. S. Dalen, Den fantastiske skogen. (s. 25-30). Oslo: Pax Forlag.

Larsson, J. Y. & Dalen, L. S. (2018). Skogstyper. I: J. Y. Larsson & L. S. Dalen, Den fantastiske skogen. (s. 73-93). Oslo: Pax Forlag.

Larsson, J. Y. & Dalen, L. S. (2018). Å oppleve skogen. I: J. Y. Larsson & L. S. Dalen, Den fantastiske skogen. (s. 13-22). Oslo: Pax Forlag.

Utgård, R. (2007). Glimt av skøytehistorien. I: R.Utgård, På skøyter i marka. (s. 23-32). Oslo: Andresen & Butenschøn.


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Barn i natur:
Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 18-31. doi: 10.23865/jased.v1.615
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sanderud, J. R. & og Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur. Nordic Studies in Education, 34(1), 3-20. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.idunn.no/np/2014/01/barns_nysgjerrige_leki_natur_-_utforskende_dannelse
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.