| Emnekode | KRD124 | Emnenavn | Treningslære | Studiepoeng | 13 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Tidspunkt | Høst og vår |
|
| | |
| Treningslære skal belyse de endringer som finner sted i yteevne og bevegelsesatferd som følge av systematisk påvirkning ved anvendelse av grunnleggende treningsprinsipper og treningsmetoder.
Fagområdet treningslære er å betrakte som et syntesefag, i den forstand at de problemområder/temaer som fokuseres blir belyst med bakgrunn i ulike teoretiske perspektiver, så som biomekanikk, anatomi, idrettsfysiologi og idrettspsykologi. |
| |
| Studentene skal:
- Kunne gjøre rede for treningslæren sin egenart, plass og funksjon.
- Kunne gjøre rede for begrepene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
- Forstå hvordan fysiologiske mekanismer gjør kroppen i stand til å skape kraft og styre kraft og bevegelse.
- Forstå psykologiske forhold av betydning for prestasjonsutvikling, mestring og opplevelse av trivsel.
- Forstå sammenhengen mellom fysiologiske og psykologiske egenskaper og yteevne.
- Forstå hvordan trening påvirker kroppen slik at fysisk og psykisk yteevne påvirkes.
- Kunne gjøre rede for treningsprinsippene belastning og tilpasning, variasjon, progresjon, kontroll, helhetlig stimulering, individuell tilpasning og spesifisitet.
- Kunne forstå grunnleggende prinsipper og metoder for generell trening av utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
- Ha prøvd ut, og kjenne til gode og sentrale treningsøvelser som brukes for å påvirke de fysiske og koordinative egenskapene.
|
| | |
| Emnet gjennomføres i blokker der de ulike temaene avsluttes i løpet av en bestemt tid. Undervisningen vil foregå som fellesundervisning, klasseundervisning, gruppearbeid med veiledning og egenstudier der studentene skal arbeide med oppgaver i gruppe og som individuelt arbeid. Utvalgte oppgaver legges frem for de andre studentene. |
| | |
|
- 2 skriftlige eksamener á 3 timer i siste del av høst- og vårsemesteret. Ingen hjelpemidler. Gradert karakter.
- Mappevurdering:
- Mappen består av fem arbeidshefter med skriftlig presentasjon, hvorav ett arbeid er individuelt og fire er gruppearbeider (3-5 studenter per gruppe). Mappen skal vurderes til bestått/ikke bestått. - Vurdering på gruppearbeidene kan for den enkelte student justeres til bestått/ikke bestått. Dette gjøres etter samråd med studentene i berørte grupper.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres gjennom Canvas vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
|
| | |
| 1 BOK: Hallén, J. & Rognlan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA. ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 2 BØKER: Dahl, H. A. (2005). Klar ferdig gå! Grunnbok i aktivitetsfysiologi. Oslo: Cappelen akademisk. Side 13-107, 147-177 og 198-205 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015). Foundations of sport and exercise psychology (6th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics. Kap. 3-4 og 11-15 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA |
| |
|