KRD124  Treningslære ( 13 sp) 
Faktaboks
Emnekode KRD124
Emnenavn Treningslære
Studiepoeng 13 sp
UndervisningsspråkNorsk
TidspunktHøst og vår
Innledning

Treningslære skal belyse de endringer som finner sted i yteevne og bevegelsesatferd som følge av systematisk påvirkning ved anvendelse av grunnleggende treningsprinsipper og treningsmetoder.

Fagområdet treningslære er å betrakte som et syntesefag, i den forstand at de problemområder/temaer som fokuseres blir belyst med bakgrunn i ulike teoretiske perspektiver, så som biomekanikk, anatomi, idrettsfysiologi og idrettspsykologi.

Mål

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for treningslæren sin egenart, plass og funksjon.
  • Kunne gjøre rede for begrepene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
  • Forstå hvordan fysiologiske mekanismer gjør kroppen i stand til å skape kraft og styre kraft og bevegelse.
  • Forstå psykologiske forhold av betydning for prestasjonsutvikling, mestring og opplevelse av trivsel.
  • Forstå sammenhengen mellom fysiologiske og psykologiske egenskaper og yteevne.
  • Forstå hvordan trening påvirker kroppen slik at fysisk og psykisk yteevne påvirkes.
  • Kunne gjøre rede for treningsprinsippene belastning og tilpasning, variasjon, progresjon, kontroll, helhetlig stimulering, individuell tilpasning og spesifisitet.
  • Kunne forstå grunnleggende prinsipper og metoder for generell trening av utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
  • Ha prøvd ut, og kjenne til gode og sentrale treningsøvelser som brukes for å påvirke de fysiske og koordinative egenskapene.
Organisering og arbeidsformer

Emnet gjennomføres i blokker der de ulike temaene avsluttes i løpet av en bestemt tid. Undervisningen vil foregå som fellesundervisning, klasseundervisning, gruppearbeid med veiledning og egenstudier der studentene skal arbeide med oppgaver i gruppe og som individuelt arbeid. Utvalgte oppgaver legges frem for de andre studentene.

Vurdering
  • 2 skriftlige eksamener á 3 timer i siste del av høst- og vårsemesteret. Ingen hjelpemidler. Gradert karakter.
  • Mappevurdering:
    - Mappen består av fem arbeidshefter med skriftlig presentasjon, hvorav ett arbeid er individuelt og fire er gruppearbeider (3-5 studenter per gruppe). Mappen skal vurderes til bestått/ikke bestått.
    - Vurdering på gruppearbeidene kan for den enkelte student justeres til bestått/ikke bestått. Dette gjøres etter samråd med studentene i berørte grupper.

    Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres gjennom Canvas vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur

1 BOK:
Hallén, J. & Rognlan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​


UTDRAG FRA 2 BØKER:
Dahl, H. A. (2005). Klar ferdig gå! Grunnbok i aktivitetsfysiologi. Oslo: Cappelen akademisk.
Side 13-107, 147-177 og 198-205 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015). Foundations of sport and exercise psychology (6th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Kap. 3-4 og 11-15 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA