FRI201 Naturguiding og naturbasert reiseliv  (10 sp) 
(Nature based tourismn and nature guiding )
Faktaboks
EmnekodeFRI201
EmnenavnNaturguiding og naturbasert reiseliv
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst og vår
EmneansvarligThomas Vold
Kort om emnet

I dette emnet vil studentene bli kjent med yrkesrollen naturguide og naturguiding som arbeidsform. Målet er å skape et faglig grunnlag for å arbeide med turister innenfor det naturbaserte reiselivet, der det å lede og legge til rette for naturopplevelser blir sentralt.
I emnet inngår tema som ulike perspektiver på rollene naturguide og turist, yrkesetikk og verdibasert guiding, opplevelsesproduksjon i natur, naturguiden som del av den norske reiselivsnæringen, formidling av natur- og kulturkunnskap og sikker guiding i natur.

Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer, i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. For nærmere spesifikasjon av hvilket utstyr dette gjelder, se  XXXXXX.

Læringsmål

Kunnskap

Etter endt utdanning skal studenten:

  • Ha kunnskap om sentrale teorier, didaktiske problemstillinger og metoder for hvordan lede og legge til rette for turister/turistgruppers opplevelse og læring i natur.
  • Ha kunnskap om sentrale modeller, prosedyrer og prinsipper for hvordan ivareta egen og turistgruppens sikkerhet, i utvalgte friluftslivsaktiviteter, naturmiljø og årstider.
  • Kjenne til de lover og forskrifter som regulerer sikkerhetsarbeidet i tjenesteytende yrker.
  • Kjenne til sentrale utfordringer og muligheter som veksten innenfor det naturbasert reiselivet skaper i relasjon til natur og samfunn i Norge.
  • Ha kunnskap om ulike naturmiljøers egenart, og hvordan slik kunnskap kan anvendes i arbeidet med å skape opplevelser på guidete turer.
  • Ha kunnskap om tidligere kulturers forhold til natur og naturbruk, og hvordan slik kunnskap kan anvendes i arbeidet med å skape opplevelser på guidete turer
  • Ha kunnskap om naturbasert reiseliv som næring og naturguidenes rolle i næringen.
  • Ha kunnskap om ulike perspektiver på rollen som naturguide og rollen som turist.

Ferdigheter

Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere guidete turer i ulike naturmiljø og årstider, der deltakernes opplevelse og læring står i fokus.
  • Kunne anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder i arbeid med å skape opplevelser og læring for turister.
  • Beherske grunnleggende friluftslivsferdigheter knyttet til ferdsel og opphold i ulike naturmiljø og årstider. På et nivå som gjør at studenten har overskudd til å ivareta arbeidet med turistenes opplevelse, læring og sikkerhet.
  • Kunne analysere og vurdere risiko, samt anvende HMS-verktøy for å ivareta turistenes sikkerhet og naturmiljøet på guidete turer.
  • Kunne redegjøre for nasjonale utviklingstrender innenfor naturbasert reiseliv.

Generell kompetanse

Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne utøve kritisk refleksjon rundt yrkesetiske og verdimessige problemstillinger knyttet til relasjonen guide-turist-natur, og fremstille sin kunnskap skriftlig og muntlig.
  • Kunne diskutere naturguidens rolle og status innenfor det naturbaserte reiselivet.
  • Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i arbeidet med å skape opplevelser og læring for turister.
Læringsformer og aktiviteter

Organisering av emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Mye av undervisningen vil legges til turer i ulike naturmiljø hvor studentene vil få erfaring med aktiviteter som kajakk, skiseiling og terrengsykling. Arbeidsformer som inngår i emnet er casestudier, turer, refleksjonssamtaler, oppgaveskriving, forelesninger, seminar og presentasjoner.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

  • 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av turer og praksis. Godkjent/ikke godkjent.
  • 2 stk. fagdidaktiske rapporter. Godkjent/ikke godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

Vurderingen i emnet består av en muntlig eksamen og en ferdighetsprøve. Det vil bli gitt én gradert karakter (A-F).

  • Muntlig eksamen: Studentene trekker en casebasert oppgave som de får tid til å forberede. Deretter blir det muntlig høring. Gradert karakter (A-F). Vektes 100%.
  • Ferdighetsprøve: Denne består av en livredningsprøve i vann, inkludert hjerte lungeredning, i henhold til standard gitt av Water Competence – Utendørs svømme og livredningsopplæring. Prøven vil gjennomføres ute. Bestått/ikke bestått
Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Side 36-118, 157-171, 201-230 og 243-321 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALET KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Vold, T. (Red.). FRI201: Naturguiding og naturbasert reiseliv: 2019-2020. (Digitale kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Aall, C. & Vik, L. M. (2012). Turisme i distriktene: Reiseliv og miljø - ei oversikt. I: M. Forbord, G-T. Kvam & M. Rønningen, Turisme i distriktene. (s. 235-257). Trondheim: Tapir akademisk forl.

Andersen, S., & Rolland, G. C. (2016). Naturguiding: Profesjonalisering eller kommersialisering av friluftslivskompetanse? I: A. Horgen, Ute!: Friluftsliv, pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 153-181). Bergen: Fagbokforlaget.

Brandtzæg, B. A. & Haukeland, P. I. (2014). Hovedmål III: Bred verdiskaping. I: B. A. Brandtzæg & P. I. Haukeland, Naturarven som verdiskaper: Sluttrapport 2010-2013. (s. 202). Telemarksforskning.

Mossberg, L. (2007). Kundens deltakelse, absorbering og engasjement. I: L. Mossberg, Å skape opplevelser: Fra OK til WOW! (s. 49-71). Bergen: Fagbokforlaget. 

Viken, A. (2008). Introduskjon til turisme. I: J. K. S, Jacobsen & A. Viken, Turisme: Fenomen og næring (3. utg.). (s. 14-30). Oslo. Gyldendal Akademiske.
 
Vold, T. (2015). Kartlegging. I: T. Vold, "Venner på tur": Naturguiding som relasjonell kunnskap. (s. 120-141). Doktoravhandling ved Norges Idrettshøgskole, Oslo. 

Vold, T. (2015). Å få til Gruppen. I: T. Vold, "Venner på tur": Naturguiding som relasjonell kunnskap. (s. 142-165). Doktoravhandling ved Norges Idrettshøgskole, Oslo. 

Vold, T. (2015). Å skape interesse. I: T. Vold, "Venner på tur": Naturguiding som relasjonell kunnskap.  (218-246). Doktoravhandling ved Norges Idrettshøgskole, Oslo. 

Vold, T. (2018). Hvordan skaper naturguider og turister en felles forståelse av turen? I: L. I. Magnussen & T. Vold, Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis. (61-79). Oslo: Universitetsforlaget.

Walaas, K. R. (2016). Turismens utfordringer: Miljøaspekter. I: K. R. Walaas & J. K. S. Jacobsen, Turisme: Globale utfordringer. (s. 212-252). Oslo: Gyldendal.

Åserød, C. (2016). Teori.  I: C. Åserød, Fellesgodefinansiering: En utfordring i norsk reise- og friluftsliv. (s. 10-20). Masteroppgave ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Institutt for naturforvaltning, Ås.


6 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Aadland, E., Noer, G. & Vikene, O. L. (2016). Sea kayaking incidents in Norway 2000-2014: An issue of bad weather or poor judgement? Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 16, 131-145. doi: 10.1080/14729679.2015.1121505
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Aadland, E., Vikene, O. L., Varley, P. & Moe, V. F. (2017). Situation awareness in sea kayaking: Towards a practical checklist. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 17, 203-215. doi: 10.1080/14729679.2017.1313169
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Arnould, E. & Price, L. L. (1993). River magic: Extraordinary experience and the extended service encounter. Journal of Consumer Research, 20, 24-45.
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Augestad, T. (2011). Kroppsliggjort kunnskap og livredning i vann. Hjelpekorps, 15, 8-13. Hentet 1. mai 2019 fra http://www.hjelpekorps.org/hjelpekorps/filer/aktuelt/fagblad/hjelpekorps-2011-2.pdf
* Artikkelen finnes her: Klikk på denne lenken.

Hansen, A. H. & Mossberg, L. (2017). Tour guides’ performance and tourists’ immersion: Facilitating consumer immersion by performing a guide plus role. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17, 259-278. doi: 10.1080/15022250.2016.1162347
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McCammon, I. (2002). Evidence of heuristic traps in recreational avalanche accidents: Presented at the International Snow Science Workshop, Penticton, British Columbia, Sept. 30-Oct 4, 2002. Hentet 1. mai 2019 fra https://docs.wixstatic.com/ugd/d9021b_0d4f44acb1ef457bbab119f894c6bf14.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 OFFENTLIG ONLINE PUBLIKASJON:
Meld.St. 18 (2015-2016). Friluftsliv: Natur som kilde til helse og livskvalitet. Oslo: Klima- og miljødepartementet. Hentet 1. mai 2019 fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
Side 99-108 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.