FRI204 Friluftsliv, kultur, samfunn  (10 sp) 
(Friluftsliv, Culture and Society )
Faktaboks
EmnekodeFRI204
EmnenavnFriluftsliv, kultur, samfunn
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligKirsti P. Gurholdt
Kort om emnet

Emnet handler om å forstå friluftsliv som sosialt og kulturelt fenomen. Sentrale tema som inngår vil være hvordan friluftsliv oppstår og utvikler seg, hvordan friluftslivet organiseres og institusjonaliseres, om deltakelsen i friluftsliv og variasjoner i denne, betydningen av kjønn, alder, etnisitet og kulturell bakgrunn for deltakelse, om internasjonalisering og globale trender.

Emnet skal gi studenten et grunnlag for å reflektere kritisk over friluftsliv som fag og profesjonsområde, og delta i diskurser rundt friluftslivet som samfunnsfenomen; betydningen for individ og samfunn, kultur og natur.

Læringsmål

Kunnskapsmål

Etter endt utdanning skal studenten:

  • Ha kunnskap om friluftslivets praksiser; deltakelse, omfang, mønster og trender.
  • Ha kjennskap til mål, oppgaver og virkemidler i den offentlige friluftslivspolitikken.
  • Kjenne til hvordan friluftslivet er organisert i offentlig forvaltning, og det lovgrunnlag det hviler på.
  • Ha kunnskap om til friluftslivets organisasjoner og deres oppgaver og virkemiddel.
  • Ha kunnskap om friluftsliv som fag og forskningsfelt, om sentrale aktører, bidrag og problemområder.
  • Kjenne til sentrale bidrag til forståelsen av friluftsliv som en arena for skaping av identitet og mening, likestilling og inkludering.

Ferdighetsmål

Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne redegjøre for friluftslivets framvekst og utvikling, og de samfunnsmessige og kulturelle forutsetninger det hviler på.
  • Kunne analysere og drøfte grunner til ulikhet i deltakelse m h t kjønn, alder, etnisitet og kulturell bakgrunn.
  • Kunne redegjøre for og analysere nasjonale og globale trender i friluftsliv- & outdoor-kulturen.
  • Kunne gjøre rede for sentrale forskningsbidrag som belyser problemstillinger og tema knyttet til friluftsliv som bevegelseskultur, fenomen og fag.

Generell kompetanse

Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne reflektere kritisk over eget fagfelt og profesjonsrolle, over etiske utfordringer og verdivalg.
  • Kunne reflektere over og drøfte et sosialt rettferdig friluftsliv; hvordan sikre muligheter for alle til å ta del i friluftsliv.
  • Kunne vise evne til kritisk tenkning og refleksjon i arbeid med friluftslivsfaglige problemstillinger og fremstille sin kunnskap skriftlig og muntlig.
Læringsformer og aktiviteter

Læringsformene vil være en blanding av litteraturstudier, seminararbeid, utvikling av skriftlige arbeider og diskusjoner av fagtema.

Forelesninger vil introdusere studentene til de sentrale tema. Gjennom studentaktive arbeidsformer vil sentrale problemstillinger tematiseres og videreutvikles gjennom gruppearbeid, diskusjoner og framlegg av kjernelitteraturen i seminarer.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

  • 80% oppmøte på forelesninger og konstruktiv deltakelse på seminar.
Vurdering/eksamen

1 ukes hjemmeeksamen. Graderte karakterer, A-F.

Studentene skal parvis belyse en selvvalgt problemstilling innenfor ett av emnets hovedtema med grunnlag i kjernelitteraturen og relevant selvvalgt litteratur: friluftslivets historie, frivillige organisering, politikkutforming, aktivitets- og deltakermønstre i lys av alder, kjønn, etnisitet og/eller sosial klasse, medias betydning eller som fag og forskningsområde.

Undervisningsplanen vil gi nærmere retningslinjer for utarbeidelse av oppgaven.

Kjernelitteratur

2 BØKER:
Hverven, S. (2018). Naturfilosofi (Dreyer perspektiv; 2). Oslo: Dreyers forl.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Slagstad, R. (2018). Da fjellet ble dannet. Oslo: Dreyer.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

En selvvalgt sakprosabok (eller tekst) som omhandler Friluftsliv. Godkjennes av fagansvarlig.


1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Gurholt, K. (Red.). (2019). FRI204: Naturguiding og naturbasert reiseliv: Våren 2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nye nasjonale APA-standarden:
Beames, S., Mackie, C., & Atenco, M. (2019). Conceptualizing adventure. I S. Beames, C. Mackie & M. Atenco, Adventure and society (s. 1-13). Cham: Palgrave Macmillan.

Beames, S., Mackie, C., & Atenco, M. (2019). Adventure in contemporary society. I S. Beames, C. Mackie & M. Atenco, Adventure and society (s. 16-30). Cham: Palgrave Macmillan.

Gurholt, K. P. (2018). “The wilderness children”: Arctic adventures, gender and Eeco-cultural criticism. I N. Goga, L. Guanio-Uluru, B. O. Hallås & A. Nyrnes (Eds.), Ecocritical perspectives on children's texts and cultures: Nordic dialogues (s. 241-257). London: Palgrave Macmillan.

Gurholt, K. P. (2018). Tourist and sport reform dress, friluftsliv, and women’s right to vote in Norway, 1880s-1913. I T. Gray & D. Mitten (Eds.), The Palgrave international handbook of women and outdoor learning (s. 129-146). Cham: Springer Nature.


3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Gurholt, K. P., & Broch, T. B. (2019). Outdoor life, nature experience, and sports in Norway: Tensions and dilemmas in the preservation and use of urban forest. Sport in Society, 22(4), 573-588. https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1390938
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Nordbakke, S. T. D. (2018). Barn og unge i den kompakte byen. Plan, 50(2), 20-27. Hentet fra https://www.idunn.no/plan/2018/02/barn_og_unge_i_den_kompakte_byen
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Sanderud, J. R., & Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur: Utforskende dannelse. Nordic Studies in Education, 34(1), 3-20. Hentet fra https://www.idunn.no/np/2014/01/barns_nysgjerrige_leki_natur_-_utforskende_dannelse
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


2 RAPPORTER:

Dervo, B. K., Skår, M., Köhler, B., Øian, H., Vistad, O. I., Andersen, O., & Gundersen, V. (2014, septmeber). Friluftsliv i Norge anno 2014 - Status og utfordringer (NINA Rapport 1073). Hentet fra http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2014/1073.pdf
* Rapporten finnes online: Klikk på denne lenken.

Skår, M., Rybråten, S., & Øian, H. (2018, 17. desember). Bynatur i det flerkulturelle Oslo (NINA Temahefte; 72). Hentet frhttps://www.nina.no/Aktuelt/Nyhetsartikkel/ArticleId/4660/Bynatur-i-det-flerkulturelle-Oslo
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken


1 STORTINGSMELDING:
Klima- og miljødepartementet. (2015). Friluftsliv: Natur som kilde til helse og livskvalitet (Meld.St. 18 (2015-2016)). Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

1 RAPPORT:
Elmahdy, Y. M., Haukeland, J. V., & Fredman, P. (2017). Tourism megatrends, a literature review focused on nature-based tourism (MINA fagrapport; 42). Hentet fra http://www.umb.no/statisk/ina/publikasjoner/fagrapport/if42.pdf
* Rapporten finnes online: Klikk på denne lenken.


3 KAPITLER:
Nansen, F. (1890). Paa ski over Grønland: En skildring af Den Norske Grønlands-ekspedition 1888-89. Oslo: Gyldendal. 
Side 72-127 "Skiløbningen, dens historie og udvikling" anbefales lest:
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.

Nansen, F. (1922). Friluftsliv. I F. Nansen, Den norske turistforenings årbok 1922 (s. 3-5). Oslo: Den norske turistforening.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Reusch, M. (2012). Hva er allemannsrett? I M. Reusch, Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag (s. 13-35). Oslo:
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK .19./ Bibl. - AGG)