Avsluttende 6 timers individuell skriftlig eksamen. Graderte karakterer.
NB! April 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus endres eksamen til følgende:
- Avsluttende 6 timers hjemmeeksamen. Bestått/ikke bestått.
KJERNELITTERATUR:
FAGDIDAKTIKK:
1 BOK: Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: By. I.-Å. (Red.). (2019). KRD1: Fagdidaktikk: Deltid: 2019-2020. (Digitlat kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås og A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.
Imsen, G. (2016). Læreplaner og lokalt arbeid med læreplaner. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). (s. 265-310). Oslo: Universitetsforlaget
Imsen, G. (2016). Mål og målstyring av undervisning. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). (s. 313-344). Oslo: Universitetsforlaget.
Moe, V. M. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V. F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.
Stene, F. (1973). Instruksjonsmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 94-97). Oslo: Universitetsforlaget.
Stene, F. (1973). Problemmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 81-93). Oslo: Universitetsforlaget.
3 ARTIKLER som ligger i Canvas: Arnold, P. J. (1980). Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17. * Artikkelen finnes som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58. * Artikkelen finnes som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Tangen, D. (1999). Lek i småskolen: Hva er nå det da? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 82(1), 24-32. * Artikkelen finnes som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
3 PUBLIKASJONER som ligger i Canvas: By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplaner i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997: Forelesningsnotat. Oslo: Norges idrettshøgskole. * Notatet finnes som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
By, I.-Å. (2015). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring (2. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole. * Veiledningen finnes som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Kunnskapsdepartementet (2006 og 2015). Kunnskapsløftet. Hentet 9. mai 2019 fra http://www.udir.no/Lareplaner/ * Veiledningen finnes som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
3 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. [Gjelder fra 2020]. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.regjeringen.no/contentassets/37f2f7e1850046a0a3f676fd45851384/overordnet-del---verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen.pdf * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2012). Endringer i faget kroppsøving Udir–8–2012 Her finner du informasjon om endringer i faget kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring. (Rundskriv). Sist endret 05.08.2015. Hentet 9. mai 2019 https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-8-2012/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: Til bruk for læreplangrupper oppnevnt av Utdanningsdirektoratet. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/lareplangrupper/rammeverk_grf_2012.pdf * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. ______________________________________________________________________________________________________________
BALLSPILL: Fosnæs, O. (2014). Ballspill. Oslo: Norges idrettshøgskole. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (NIH er rettighetshaver) ______________________________________________________________________________________________________________
MINIVOLLEYBALL: Her finner dere alt om det nye spillet: https://volleyball.klubb.nif.no/barn/Sider/Hjem.aspx ______________________________________________________________________________________________________________
DANS: 1 BOK: Winther, H., Engle, L., Nørgaard, M-B. & Herskind, M. (2015). Fodfæste og himmelkys: Undevisningsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans. Værløse: Billesø & Baltzer. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
I tillegg kommer dansebeskrivelser og annet materiale som blir delt ut i timene. ________________________________________________________________________________________________________________
FRILUFTSLIV: UTDRAG FRA 1 BOK: Mytting, I., Bischoff, A., & Keeping, D. (2018). Friluftsliv: Idrettsfag (3. utg.). Oslo: Gyldendal. Kapittel 1,2,3,4,5,6,8,9,10,14 og 15 skal leses: * Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
_______________________________________________________________________________________________________________
INNEBANDY: 1 BOK: Nilsson, M. & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Oslo: Akilles. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA _______________________________________________________________________________________________________________
KROPPSØVING OG FUNKSJONSHEMMING: Midthaugen, P. (2010). Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving: Bevisstgjøring og håndtering av individuelle forskjeller og annerledeshet gjennom kroppsøving og idrett. Oslo: Norges idrettshøgskole. * Denne ligger som PDF i Canvas. (NIH er rettighetshaver)
Standal, Ø. F. (2015). Evner og føresetnader i kroppsøving. I: Ø. F. Standal og G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving. (s. 121-135). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. * Dette kapitlet ligger som PDF i Canvas. (Klarert via BOLK .05.19. / Bibl. - AGG) ________________________________________________________________________________________________________________
KUNSTEN Å VÆRE I BEVEGELSE: 1 BOK: Skard, H. (2013). Glede i bevegelse. Oslo: Norges idrettsforbund. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA _______________________________________________________________________________________________________________
SALAKTIVITETER: 1 BOK: Norges gymnastikk og turnforbund (2000). Salto: En idébok i gymnastikk og turn for treneren og læreren. Oslo: Forbundet. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA _______________________________________________________________________________________________________________
SANSEMOTORIKK: INTERNT KOMPENDIUM - deles ut: Moser, T. & Dudas, B. (1996). Psykomotorikk: Kompendium: En innføring i psykomotorisk teori og praksis. Tønsberg: T. Moser. ** Denne deles ut. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.) _______________________________________________________________________________________________________________
SKØYTER: 1 BOK: Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Oslo: Akilles. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA _______________________________________________________________________________________________________________
SVØMMING, LIVREDNING OG HLR: 2 BØKER: Madsen, Ø. & Irgens, P. (2005). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Norsk Førstehjelpsråd (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp (7. utg.). [Stavanger]: Lærdal Medical. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** NB! Må tas med til første undervisningstime! ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
INTERT SKRIV som ligger i Canvas: Kjendlie, P.-L. (2007). Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas. (NIH er rettighetshaver).
2 OFFENTLIGE ONLINE PUBLIKASJONER: Utdanningsdirektoratet. (20015). Forsvarlig svømme- og livredningsopplæring i grunnskoleopplæringen. (Udir-1-2008). Hentet 9. mai 2019 fra http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-1-2008-Forsvarlig-svomme--og-livredningsopplaring-i-grunnskoleopplaringen/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2015). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 9. mai 2019 fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/svomme-og-livredningsopplaring/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 NETTPORTAL: Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2017). Svømmedyktig.no. http://www.svommedyktig.no/ |