FKI227 Lagspill (5 sp)
Fakta om emnet
Innledning
Studentene skal lære å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike metodiske tilnærminger i ballspill. De skal utvikle kompetanse i de ulike ballspillene som gjør dem trygge i valg av tilnærming til idrettene for elever i grunnskole og videregående skole. Viktige begreper vil være: deltagelse, inkludering, tilpassing, minispill, tilpassede spill, grunnleggende ferdigheter, teknikk og taktikk.
Studentene må velge tre av følgende fem lagballspill:
Fotball, volleyball, innebandy, basketball og håndball
Mål
Studenten skal:
- gjøre rede for og trene på grunnleggende ferdigheter i de ulike ballspillene.
- gjøre rede for de ulike taktisk-tekniske tilnærmingene i ballspillene.
- planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere i de ulike ballspillene.
- bidra til at elever kan lære seg taktisk-tekniske ferdigheter og samspill i småspill og større spill.
- ha innsikt i hva som kreves av ferdigheter og forståelse ved spill.
- tilpasse spillet slik at alle kan føle seg inkludert
- kunne minispillene og ulike tilpasninger som kan gjøres i innlæring og skolespill.
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen gir eksempler på ulike metodiske tilnærminger. Studenten skal eksempelvis løse oppgaver i små grupper der de skal konstruere øvelser med tanke på læring og trening av ulike elementer i spillene. De skal selv filme ved hjelp av webkamera sin egen og andres ferdighet i enkelte teknikker og spill, og trene på å analysere disse.
Arbeidskrav
Innlevere mappe der egen ferdighet og lagspillet skal analyseres. Dette kan dreie seg om:
- planarbeid, gjennomføring og refleksjon av undervisningsopplegg på andre
- grunnferdigheter som skudd, dribling, pasning og mottak
- Spilleprinsipper
I løpet av timene og oppgavetimene skal studentene vise at de kan de grunnleggende ferdighetene.
80% oppmøte i 3 valgte idretter. Godkjent/ikke godkjent.
Vurdering
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet på 40 minutter pr idrett. Gradert karakter. Vektes 50%.
Eksamener vil avholdes i etterkant av undervisningen i de ulke idrettene. - Praktisk-metodisk (PM) eksamen enten i et selvvalgt lagspill eller en selvvalgt individuell idrett (FKI 226). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører ca 30 minutter etterfulgt av en samtale. Gradert karakter. Vektes 50%.
Eksamensoppgave til PM blir utlevert minst 48 timer før PM gjennomføres.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
FOTBALL:
1 BOK:
Morisbak, A., Dreier, S., & Skarsfjord, T. (2009). Fotballferdigheten. Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas:
Norges Fotballforbund (2011). Treningsinnhold, planlegging og gjennomføring. I Norges fotballforbund, Flest mulig, lengst mulig, flest mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka (s. 209-252). Akilles.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK pr 24.06.20 / Bibl. - AGG).
HÅNDBALL:
Biblioteket har ikke mottatt håndballreferanser pr 24.06.20.
INNEBANDY:
1 BOK:
Nilsson, M., & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Akilles forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
BASKETBALL:
4 PDF-ER som du finner i Canvas:
Fosnæs, O. (2015). Basketballtreneren: En bok for lærere og trenere som skal lære barn litt mer om spillet og grunnlaget for å kunne spille. Norges idrettshøgskole.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt)
Fosnæs, O. (2018). Ballsidighet. I O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt enda)
Fosnæs, O. (2018). Basketball: Easybasket. I O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt enda)
Fosnæs, O. (2018). Øvingsbilde og feedback. I O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt enda)
1 ARTIKKEL som du finner i Canvas:
Holst, A. V., & Anderson, A. (1992). Feedback: An important teaching function. International Journal of Physical Education, 29, 18-25.
** Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
VOLLEYBALL:
2 BOKKAPITLER som du finner i Canvas:
Fosnæs, O. (2018). Volleyball: Minivolleyball. I O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt enda)
Fosnæs, O. (2018). Øvingsbilde og feedback. I O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt enda)
1 OFFENTLIG ONLINE PUBLIKASJON:
Helsedirektoratet. (2019). Fysisk aktivitet for barn i ulike aldre. Helsenorge.no. https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/aktiviteter-for-barn-i-ulike-aldre
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
ONLINE RESSURSER:
Minivolleyball på nettsidene www.minivolleyball.no
- nivå 1-4
- u12 og u 14
Anbefalt litteratur
FOTBALL:
UTDRAG FRA 1 BOK:
Norges fotballforbund (2011). Flest mulig, lengst mulig, flest mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. Oslo: Akilles.
Kapittel 3, 4 og 5 (s. 93-152) anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA