MA430 Pedagogiske grunnlagsproblemer  (20 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
MA430
Emnenavn
Pedagogiske grunnlagsproblemer
Studiepoeng
20 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst
Emneansvarlig
Kenneth Aggerholm

Kort om emnet

Emnet tar opp pedagogiske grunnlagsproblemer og forbereder studentene for selvstendig og vitenskapelig arbeid med problemer og oppgaver innenfor kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet. Emnet består av tre deleemner; Bevegelse og erfaring (5stp), oppvekst, sosialisering, utvikling og læring (10stp), undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5stp). Bevegelse er grunnleggende i menneskets utforsking av seg selv og verden. Gjennom ulike bevegelseserfaringer, via teoretisk tilnærming og arbeid med tekster skal studentene utvikle forståelse for hva bevegelse som meningsskaping og læring innebærer. I møtet med teori og forskningslitteratur tematiseres hvordan mennesker utvikler seg og lærer, og hvordan oppvekst og sosialisering, oppdragelse og danning foregår i gjensidige prosesser mellom mennesker og samfunn/omgivelser.

Emnet tar videre opp tema og problemstillinger som er sentrale for pedagogiske praksiser i ulike bevegelses- og læringskontekster, og gir oversikt over sentrale teorier om profesjonsutøvelse og profesjonskulturer innen kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet. Det legges vekt på at studentene skal tilegne seg et repertoar av perspektiver og kunne forstå hvordan disse brukes og virker for den enkelte og i institusjoner/organisasjoner. Sentrale fenomener belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.

Læringsmål

Kunnskaper

  • Studentene skal utvikle teoretisk kunnskap om bevegelsers kvaliteter og potensialer for personlig innsikt, meningsskaping og læring i alle livsfaser.
  • Studentene skal få innsikt i betydningen av teorier for forståelsen av menneskers utvikling, læring og dannelse.
  • Studentene skal ha kunnskap om profesjonsutøvelse, profesjonskulturer og fag- og kunnskapsutvikling.

Ferdigheter

  • Studentene skal kunne arbeide med bevegelseserfaringer på en vitenskapelig relevant måte. Studentene skal med utgangspunkt i case kunne beskrive og gjøre teoretiske analyser av lærings- og sosialiseringssituasjoner ut fra relevante teorier som det blir arbeidet med i emnet.
  • Studentene skal settes i stand til å analysere og reflektere over relasjonelle og kontekstuelle forhold og egen forforståelse i pedagogiske praksiser.

Generell kompetanse:

  • Studentene kan argumentere for og diskutere ulike betydninger bevegelse og erfaring kan ha for den enkeltes meningsskaping og læring.
  • Studentene kan gjøre rede for og diskutere teoriers potensialer for å forstå læring og utvikling i relasjon til sosialisering og oppvekst.
  • Studentene kan gjøre rede for og diskutere sentrale problemstillinger som gjelder forholdet mellom profesjonsutdanning og profesjonsutøvelse, og vilkårene for samarbeid mellom ulike profesjoner.
  • Studentene skal bruke, analysere, evaluere og presentere relevant litteratur i emnet.

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og masterseminar. Studentene skal delta aktivt i studiet og i masterseminarene.

Vurdering/eksamen

Mappe: Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle egne tekster. Tekstene inngår i en mappe som består av tre arbeider innenfor emnet, ett for hvert delemne.
Hver av de tre arbeidene i mappen vurderes til bestått/ikke bestått. Man kan ikke få godkjent emnet uten at alle de tre tekstene er bestått.

Individuell innlevering av essay på 3000 ord utenom litteraturliste. Gradert karakter (A-F).

Kjernelitteratur

INTRODUKSJON TIL MA430:
2 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT - som du finner som PDF-er i Canvas:
Biesta, G. (2015). Teaching, teacher education, and the humanities: Reconsidering education as a Geisteswissenschaft. Educational theory, 65(6), 665-679. https://doi.org/10.1111/edth.12141
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Hemphill, D. (2004). Putting it into words: experience-based writing and pedagogy. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 15, 15-24. https://doi.org/10.3794/johlste.32.72
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
__________________________________________________________________________________________________________


DELEMNE I - Bevegelse og erfaring:
1 BOK:
Dale, E. L. (2001). Om utdanning: Klassiske tekster. Notam Gyldendal.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

UTDRAG FRA 1 BOK:
Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi (D. Østerberg, Overs.). Pax.
Side 41-103 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes online: Klikk på denne lenken.


3 KAPITLER FRA BØKER - som du finner som PDF-er i Canvas:
Brinkmann, M. (2017). Repetition and transformation in learning: A hermeneutic and phenomenological view on transformative learning experiences. I A. Laros, T. Fuhr & E. W. Taylor (Red.), Transformative learning meets bildung: An international exchange (s. 73-83). Sense Publishers.
(Klarert via BOLK .08.20. / Bibl. - AGG)

Gallagher, S. (1992). Hermeneutics and education. State University of New York Press.
* Side 33-54: Interpretation and eucational experience.
(Klarert via BOLK .08.20. / Bibl. - AGG) 

Steinsholt, K. (2011). Dannelse, lek, erfaring og forståelsens åpenhet. I K. Steinsholt & S. Dobson (Red.), Dannelse: Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap (s. 110-119). Tapir Akademisk Forlag. 
(Klarert via BOLK 20.08.20. / Bibl. - AGG)
__________________________________________________________________________________________________


DELEMNE II - Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:
2 BØKER:
Prøitz, T. (2015). Læringsutbytte. Universitetsforlaget. 
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Standal, Ø. F. (2015). Phenomenology and pedagogy in physical education. Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på Campus, må du logge deg på via VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 1 BOK:
Dysthe, O. (Red.). (2001). Dialog, samspel og læring. Abstrakt Forlag.
Side  33-90 og 129-150 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA 

1 KAPITTEL FRA BOK - som du finner som PDF i Canvas:
Quennerstedt, M. & Maivorsdotter, N. (2017). The role of learning theory in learning to teach. I C. D. Ennis (Red.), Routledge handbook of physical education pedagogies (s. 417-427). Routledge.
(Klarert via BOLK 20.08.20. / Bibl. - AGG) 
_____________________________________________________________________________________________________________


DELEMNE III - Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
1 BOK:
Biesta, G. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Fagbokforlaget.
* Boken finner du til lån i biblioteket her: ORIA

UTDRAG FRA 1 BOK:
Norges ekspertgruppe om lærerrollen. (2016). Om lærerrollen: Et kunnskapsgrunnlag. Fagbokforlaget
Kapittel 2, 3, 4 og 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
_____________________________________________________________________________________________________________

23 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:

* NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på Campus, må du logge deg på via VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

DELEMNE I - Bevegelse og erfaring:
Barker, D., Bergentoft, H. & Nyberg, G. (2017). What would physical educators know about movement education? A Review of literature, 2006–2016. Quest, 1-17. https://doi.org/10.1080/00336.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F. & Aggerholm, K. (2016). Habits, skills and embodied experiences: A contribution to philosophy of physical education. Sport, Ethics and Philosophy, 10(3), 269-282. https://doi.org/10.1080/17511321.2016.1220972
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Øksnes, M. (2008). Lekens ontologiske betydning hos Hans-Georg Gadamer. Dialog, fest og dannelse. Barn, 3, 75-88.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

DELEMNE II - Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:
Aggerholm, K., Standal, Ø. & Hordvik, M. (2018). Competition in physical education: Avoid, ask, adapt or accept? Quest, 70(3), 385-400. https://doi.org/10.1080/00336297.2017.1415151
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Aggerholm, K., Standal, O., Barker, D. M. & Larsson, H. (2018). On practising in physical education: Outline for a pedagogical model. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2), 210-221. https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1372408
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Arnold, P. J. (1991). The preeminence of skill as an educational value in the movement curriculum. Quest, 43(1), 66-77.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bailey, R., Armour, K., Kirk, D., Jess, M., Pickup, I. & Sandford, R. (2009). The educational benefits claimed for physical education and school sport: An academic review. Research Papers in Education, 24(1), 1-27. https://doi.org/10.1080/02671520701809817
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Borgen, J. S. & Engelsrud, G. (2020). Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20). Acta Didactica Norden, 14(1). https://doi.org/10.5617/adno.8099
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Casey, A., MacPhail, A., Larsson, H. & Quennerstedt, M. (2020). Between hope and happening: Problematizing the M and the P in models-based practice. Physical Education and Sport Pedagogy. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1789576
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J., Mills, J. P. & Konoval, T. (2017). Sports’ disciplinary legacy and the challenge of ‘coaching differently’. Sport, Education and Society, 22(6), 772-783. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1061986
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larsson, H. & Karlefors, I. (2015). Physical education cultures in Sweden: fitness, sports, dancing … learning. Sport, Education and Society, 20(5), 573-587. https://doi.org/10.1080/13573322.2014.979143
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Nyberg, G. & Larsson, H. (2012). Exploring ‘what’ to learn in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy19(2), 123-135. https://doi.org/10.1080/17408989.2012.726982
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education - on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1539705
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2019). Physical education and the art of teaching: Transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society, 24(6), 611-623. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1574731
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rauscher, L. & Cooky, C. (2016). Ready for anything the world gives her? A critical look at sports-based positive youth development for girls. Sex Roles, 74(7-8), 288-298.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Reid, A. (1997). Value pluralism and physical education. European Physical Education Review, 3(1), 6-20. https://doi.org/10.1177/1356336X9700300102
* Artikkelen ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Ronkainen, N. J., Aggerholm, K., Ryba, T. V. & Allen-Collinson, J. (2020). Learning in sport: From life skills to existential learning. Sport, Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1712655
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

DELEMNE III - Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
Caldeborg, A., Maivorsdotter, N. & Ohman, M. (2017). Touching the didactic contract: A student perspective on intergenerational touch in PE. Sport, Education and Society, 24(3), 256-268. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1346600
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Karlefors, I. & Larsson, H. (2018). Searching for the ‘How’: Teaching methods in Swedish physical education. Scandinavian Sport Studies Forum, 9, 25-44.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Loland, S. (2006). Morality, medicine, and meaning: Toward an integrated justification of physical education. Quest, 58(1), 60-70. https://doi.org/10.1080/00336297.2006.10491872
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F., Moen, K. M. & Westlie, K. (2020). «Ei mil vid og ein tomme djup»? – Ei undersøking av innhald og undervisning i kroppsøving på ungdomstrinnet i Noreg. Journal for Research in Arts and Sports Education, 4(1), 34-51.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Aasland, E., Walseth, K. & Engelsrud, G. (2016). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education & Sport Pedagogy, 22(5), 1-12. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1268590.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Aasland, E. & Engelsrud, G. (2017). «Det er lett å se hvem av dere som har god innsats»: Om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving [It's easy to see which of you has made a good effort. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 5-17. https://doi.org/10.23865/jased.v1.889
* Artikklene finnes online: Klikk på denne lenken.
_____________________________________________________________________________________________________________

1 DIGITALT KOMPENDIUM-  som du finner i Canvas:
Spord-Borgen, J. (Red.). (2020). MA430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2020 (Digitale kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk APA 7. utg.:
DELEMNE II - Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:
Standal, Ø. F. (2015). Evner og føresetnadar i kroppsøving. I Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving (s. 121-135). Cappelen Damm.
*Denne er anbefalt litteratur, ikke kjernelitteratur.

DELEMNE III - Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
Grimen, H. (2008). Profesjonen og kunnskap. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 71-86). Universitetsforlaget.

Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: Mekanismer for ansvarliggjøring. I A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2 (s. 44-54). Universitetsforlaget.

Smeby, J. C. (2013). Profesjon og ekspertise. I A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2 (s. 17-26). Universitetsforlaget.
*Denne er anbefalt litteratur, ikke kjernelitteratur.

Anbefalt litteratur

DELEMNE I - Bevegelse og erfaring:
5 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:
Lysemose, K. (2013). Håndens fænomenologi: Til en filosofisk antropologi. Studier i Pædagogisk Filosofi, 2, 78-102.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Moen, K. M., & Rugseth, G. (2018). Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(1), 154-168. https://doi.org/10.23865/jased.v2.1052
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Prange, K. (2004). Bildung: A paradigm regained? European Educational Research Journal, 3(2), 501-509. https://doi.org/10.2304/Feerj.2004.3.2.5
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Stolz, S. A. (2013). Phenomenology and physical education. Educational Philosophy and Theory, 45(9), 949-962. https://doi.org/10.1080/00131857.2013.785355
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Aarskog, E., Barker, D., & Borgen, J. S. (2018). What were you thinking? A methodological approach for exploring decision-making and learning in physical education. Sport, Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2018.1491836
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

 KAPITTEL FRA BOK - som du finner som PDF i Canvas:
Gadamer, H.-G. (2010). Erfaringsbegrepet og den hermeneutiske erfaringens vesen. I H. G. Gadamer, Sannhet og metode (s. 387-403). Pax Forlag.
(Klarert via BOLK 20.08.20. / Bibl. - AGG) 
____________________________________________________________________________________________________________


DELEMNE II - Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:
3 BØKER:
Dysthe, O. (Red.). (2001). Dialog, samspel og læring. Abstrakt Forlag:
* Boka finner du til lån i iblioteket her: ORIA

Prøitz, T. (2015). Læringsutbytte. Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i iblioteket her: ORIA

van Manen, M. (1993). Pedagogisk takt: Betydningen av pedagogisk omtenksomhet. Caspars pedagogiske forlag.
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 1 BOK:
Biesta, G. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Fagbokforlaget.
Kap. 4 anbefales lest:
* Boken finner du til lån i biblioteket her: ORIA

2 KAPITLER  FRA BØKER - som du finner som PDF i Canvas:
Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen. Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 101-119). Tapir Akademisk Forlag.
(Klarert via BOLK 20.08.20. / Bibl. - AGG) 

Vlieghe, J. (2017). Practising as a fundamentally educational category: Rethinking school practices with and against Bollnow. I M. Brinkmann, M. F. Buck, & S. S. Rödel (Red.), Pädagogik-Phänomenologie: Verhältnisbestimmungen und Herausforderungen (s. 227-240). Springer.
(Klarert via BOLK 20.08.20. / Bibl. - AGG)  

3 ARTIKLER FRA ELEKTRONSIKE TIDSSKRIFT:
Borgen, J. S., Hallås, B. O., Løndal, K., Mordal Moen, K. & Gjølme, E. G. (2020). Problems created by the (un)clear boundaries between physical education and physical activity health initiatives in schools. Sport, Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1722090
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Lindgren, R. & Barker, D. (2019). Implementing the Movement-Oriented Practising Model (MPM) in physical education: Empirical findings focusing on student learning. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 534–547. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1635106
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education - on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1539705
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
_____________________________________________________________________________________________________________


DELEMNE III - Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
UTDRAG FRA 1 BOK
:
van Manen, M. (1993). Pedagogisk takt: Betydningen av pedagogisk omtenksomhet. Caspars pedagogiske forlag.
Kap. 1, 2 og 3 anbefales lest:
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.

1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT
:

Standal, Ø. F. & Moe, V. F. (2013). Reflective practice in physical education and physical education teacher education: A Review of the Literature Since 1995. Quest, 65(2), 220-240. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773530.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.