FRI303 Friluftsliv, innovasjon og entreprenørskap (10 sp) 

(Friluftsliv, innovation and entrepreneurship )

Fakta om emnet

Emnekode
FRI303
Emnenavn
Friluftsliv, innovasjon og entreprenørskap
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Vår
Emneansvarlig
Simon Beams

Kort om emnet

I dette emnet vil studentene bli kjent med innovasjon og entreprenørskap som redskap for idéutvikling, prosjektutvikling og virksomhetsetablering i friluftsliv. Sentrale tema vil være Innovasjon, kreativitet, prosjektarbeid, organisatoriske mekanismer og prosessen fra ide til produkt. Målsetningen er at studentene skal kunne gjøre sin friluftslivsfaglige kunnskap/ kompetanse relevant for arbeidsmarkedet, kunne skape sin egen arbeidsplass og bidra til utvikling innenfor et arbeidsmarked i sterk vekst.

Deler av undervisningen vil kunne bli gjennomført ute i ulike naturmiljø og årstider. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter.  Informasjon om hvilket utstyr dette gjelder kommer ved studiestart.  

Læringsmål

Etter endt utdanning skal studenten:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om innovasjon og entreprenørskap som fenomen.
  • Ha kunnskap om innovasjonsprosesser og prosjektarbeid knyttet til friluftslivsfaglig arbeid.
  • Ha kjennskap til suksesskriterier og risikofaktorer ved innovativ virksomhet, og om hvordan slike kan anvendes innafor friluftslivsfag.
  • Ha kjennskap til bredden av friluftslivsfaglig arbeid og yrker. 

Ferdigheter

  • Kunne anvende verktøy for kartlegging og identifisering av potensielle nyvinninger hva gjelder tjenester, produkter og forretningsmessige virksomheter innenfor det friluftslivsfaglige virksomhetsfeltet. 
  • Kunne designe friluftslivsfaglig virksomhet i lys av bærkraftig utvikling.
  • Kunne omsette kunnskap om innovasjon og entreprenørskap til praktisk prosjektrettet arbeid innen selvvalgt friluftslivfaglig virksomhetsområde.

Generell kompetanse

  • Kunne anvende kunnskap om innovasjon og entreprenørskap i prosessen fra idéutvikling via utprøving til evaluering.
  • Kunne arbeide kritisk, selvstendig og sammen med andre i innovative prosesser 
  • Kunne presentere ideer, konsepter og prosjekter skriftlig, digitalt og muntlig. 

Læringsformer og aktiviteter

Sentralt i emnet er prosessen der studentene arbeider med et selvvalgt konsept som de utvikler fra ide til produkt. Denne prosessen vil bli understøttet av læringsformer og aktiviteter som, , forelesninger, casestudier, seminarer, ekskursjoner til virksomheter, presentasjoner og oppgaveskriving.

Arbeidskrav

For å få vurdering emnet kreves:

  • 80% oppmøte på seminarer/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte på ekskursjoner og bedriftsbesøk. Godkjent/ikke godkjent.
  • Levere prosessbasert refleksjonsnotat. Godkjent/ikke godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

Prosjektplan med presentasjon. Gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

Entrepreneurship and innovation readings
1 BOK
:
Kuiper, G. & Smit, B. (2014). Imagineering: Innovation in the experience economy. CABI Publishing.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 KAPITTEL FRA 1 BOK
:
Kalbach, J. (2016). Mapping experiences: A complete guide to creating value through journeys, blueprints and diagrams. O'Reilly Media.
Side 137-175, Illustrate: Drawing the diagram.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 18.12.20. / Bibl. - AGG)


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner som PDF i Canvas:
Beames, S. (Red.). (2020). FRI303: Våren 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabtisk etter APA 7. utg.:
Beames, S. & Brown, M. (2017). Disneyization and the provision of leisure experiences. I K. Spracklen, B. Lashua, E. Sharpe & S. Swain (Red.), The Palgrave handbook of leisure theory (s. 855-871). Palgrave Macmillan. 

Bridge, S. & O’Neill, K. (2017). Understanding enterprise: Entrepreneurship & small business (5. utg.
). Red Globe Press.
* Side 205-226: Becoming an entrepreneur.

Moe, V. F., Leirhaug, P. E. & Resaland, G. K. (2015). Pedagogisk entreprenørskap i kroppsøvingsfagets grenseland. I F. O. Haara & I. K. R. Ødegård (Red.), Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap (s. 179-196). Cappelen Damm Akademisk. 

Ratten, V. (2019). Social entrepreneurship in sport: How sport can deliver social well-being. Routledge.
* Side 1-24, Social entrepreneurship in sport: An introduction. 

Ødegård, I. & Røe, K. (2015). Pedagisk entreprenørskap: Begreper og begrunnelser. I F. O. Haara & I. K. R.  Ødegård (Red.), Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap (s. 23-40). Cappelen Damm Akademisk.


4 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPNKlikk på denne lenken.

Beames, S. (2017). Innovation and outdoor education. Journal of Outdoor and Environmental Education, 20(1), 2-6. 
https://doi.org/10.1007/BF03400997
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lugosi, P. (2008). Hospitality spaces, hospitable moments: Consumer encounters and affective experiences in commercial settings. Journal of Foodservice, 19, 139-149. https://doi.org/10.1111/j.1745-4506.2008.00092.x
* Artikkelen finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Pine, B. J. II. & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
* Artikkelen finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Yachin, J. M. (2018). The ‘customer journey’: Learning from customers in tourism experience encounters. Tourism Management Perspectives, 28, 201–210. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.09.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken