MA431 Politikkutforming og praksiskontekster (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet omhandler hvordan kroppsøving, friluftsliv, fritid og funksjonshemming og annerledeshet forstås historisk, kulturelt og som samfunnsfenomen. I emnet belyses diskurser og verdier samt sentrale lærings- og erfaringskontekster med utgangspunkt i begrepene sted, tid og rom, inne og ute. Emnet består av to delemner; Diskurser og verdier (5 stp), og lærings- og erfaringskontekster (5 stp). Emnet tar opp diskurser og verdier i sentrale institusjonelle sammenhenger mellom politikkutforming, kultur og samfunn, samt etiske utfordringer, verdikonflikter og maktforhold. I emnet undersøkes også hvordan mennesker med ulike forutsetninger erfarer, formes av og utformer kontekster, og hvordan disse kulturelt, samfunnsmessig og teoretisk er innrammet og gjort tilgjengelig/utilgjengelig for den enkelte og for grupper.
Læringsmål
Kunnskap
- Studentene skal ha kunnskap om hva diskurser er, og ha kunnskap om sentrale verdikonflikter og maktforhold i ulike praksiskontekster
- Studentene skal ha kunnskap om hvordan mennesker formes av og utformer sted og rom, inne og ute, og hvordan dette samfunnsmessig og teoretisk er innrammet historisk og kulturelt.
Ferdighet
- Studentene settes i stand til å identifisere og analysere diskurser og verdier i ulike praksiskontekster
- Studentene skal være i stand til å analysere og diskutere hvordan steder og rom har vært og er definert, brukt, endret, verdsatt og erfart.
Generell kompetanse
- Studentene kan gjøre rede for og diskutere sentrale verdikonflikter og maktforhold i forholdet mellom politikkutforming og praksis.
- Studentene kan gjøre rede for og diskutere det pedagogiske potensialet i ulike erfaringskontekster.
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og masterseminar. Studentene skal delta aktivt i studiet og i masterseminarene. Studentene skal gjennomføre en selvstendig analyse av relevant litteratur om et selv-valgt tema innenfor emnet.
Vurdering/eksamen
- Mappe: Studentene skal underveis i emnet arbeide med fire tekster som inngår i mappen. Bestått/ikke bestått.
- Eksamen: Individuell innlevering av essay på 4000 ord utenom litteraturliste. Gradert karakter, A-F.
Oktober 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus justeres vurderingen. Endringene er uthevet.
- Mappe: Studentene skal underveis i emnet arbeide med to oppgaver som inngår i mappen. Bestått/ikke bestått.
- Mappen må være bestått for å kunne gjennomføre eksamen.
- Eksamen: Individuell innlevering av essay på 3000 ord utenom litteraturliste. Gradert karakter, A-F.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Aggerholm, K. (Red.). (2020). MA431: Politikkutforming og praksiskontekster: Våren 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, etter APA 7. utg.:
Beames, S., Higgins, P. & Nicol, R. (2012). Learning outside the classroom: Theory and guidelines for practice. Routledge.
* Side 39-46: Learning through landscapes
Eichberg, H. (2010). Bodily democracy: Towards a philosophy of sport for all. Routledge.
* Side 80-101: Outdoor activities and landscaping: Understanding natures in the plural
Hølbjerre Larsen, S. (2013). Parkour – at skabe steder med kroppen. I B. Vestergaard Madsen, J. O. Jensen & S. Højbjerre Larsen (Red.), Bevægelse i rum og rammer (Forum for idræt) (s. 63-76). Syddansk universitetsforlag.
Lorentzen, P. (2009). Kommunikasjon med uvanlige barn. Oslo.
* Side 63-77: I sitt riktige element
* Side 89-94: I sin egenart
* Side 97-112: Snarveier til kommunikasjon og språklighet
Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi (D. Østberg, Overs.). Pax.
* Side V-XII. Innledning.
Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: Mekanismer for ansvarliggjøring. I A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier 2 (s. 44-54). Universitetsforlaget.
11 ARTIKLER I ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Aasen, P., Prøitz, T. S., & Rye, E. (2015). Nasjonal læreplan som utdanningspolitisk dokument. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(6), 417-433.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Aggerholm, K. & Højbjerre Larsen, S. (2017). Parkour as acrobatics: An existential phenomenological study of movement in parkour. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 9(1), 69-86. https://doi.org/10.1080/2159676X.2016.1196387
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Atkinson, M. (2010). Entering Scapeland: Yoga, fell and post-sport physical cultures. Sport in Society, 13(7/8), 1249-1267. https://doi.org/10.1080/17430431003780260
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Beames, S. (2015). Place-based education: A reconnaissance of the literature. Pathways, 28(1), 27-30. https://beamingsimon.files.wordpress.com/2016/10/beames-2015-pathways-place.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Borgen, J. S. & Engelsrud, G. (2020). Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20). Acta Didactica Norden, 14(1), 1-19. https://doi.org/10.5617/adno.8099
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Erdvik, I. B., Haugen, T., Ivarsson, A. & Säfvenbom, R. (2019). Global self-worth among adolescents: The role of basic psychological need satisfaction in physical education. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(5), 1-14. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1600578
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Evensen, K., Ytterhus, B. & Standal, Ø. F. (2017). He is not crying for real. severe, multiple disabilities and embodied constraint in two special-needs education units. Society, health and vulnerability, 8(1), 1-10. https://doi.org/10.1080/20021518.2017.1387474
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Noble, G. & Watkins, M. (2003). So, how did Bourdieu learn to play tennis? Habitus, consciousness and habituation. Cultural Studies, 17(3/4), 520-538. https:/doi.org/10.1080/0950238032000083926
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Skedsmo, G. & Mausethagen, S. (2017). Nye styringsformer i utdanningssektoren-spenninger mellom resultatstyring og faglig-profesjonelt ansvar. Norsk pedagogisk tidsskrift, 101(02), 169-179. https://www.idunn.no/npt/2017/02/nye_styringsformer_i_utdanningssektoren_-_spenninger_mellom
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Wheaton, B. & Agans, J. P. (2018). ‘How can you enjoy sports if you are under control by others?’ Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society, 21(12), 1990-2009. https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1472242
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Geldof, J. & Haugen, T. (2014). Sports clubs as accessible developmental assets for all? Adolescents’ assessment of egalitarianism vs. elitism in school and sports. International Journal of Sport Policy and Politics, 6(3), 443-457. https://doi.org/10.1080/19406940.2013.815255
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
2 ARTIKLER I ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Birkelund, I. & Midthaugen, P. (2019). Ny som kroppsøvingslærer - hvordan oppleves det første året i yrket? Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 13(1), 25-43. https://doi.org/10.23865/up.v13.1835
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mølstad, C. E. & Prøitz, T. S. (2019). Teacher-chameleons: the glue in the alignment of teacher practices and learning in policy. Journal of Curriculum Studies, 51(3), 403-419. https://doi.org/10.1080/00220272.2018.1504120
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
1 KAPITTEL FRA 1 BOK - som du finner som PDF i Canvas:
Wattchow, B. & Brown, M. (2011). A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. Monash University.
* Side 51-76: The case for place.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 06.12.20. / Bibl. - AGG)