FRI100 Nærfriluftsliv (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet er en innføring i friluftsliv som praktisk og teoretisk fagfelt. Friluftsliv som sosialt fenomen og aktivitetsområde utforskes, erfares og oppleves. Ulike natursyn, kulturhistoriske perspektiver og samtidsforståelse gir studentene innsikt i friluftslivets egenart. Studenten vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse. Emnet har et didaktisk perspektiv og gir innføring i hvordan legge til rette for læring og opplevelse i friluftsliv.
Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer, i ulike naturmiljø og årstider. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. Informasjon om hvilket utstyr dette gjelder kommer ved studiestart.
Læringsmål
Etter endt utdanning skal studenten:
Kunnskap
- Ha kunnskap om hvordan gjennomføre og tilrettelegge for friluftsliv i nærmiljø til ulike årstider (skog og kyst).
- Ha grunnleggende kunnskaper om hvordan gjennomføre og undervise utvalgte friluftslivsaktiviteter på en funksjonell og trygg måte.
- Ha grunnleggende kunnskaper om turplanlegging.
- Ha kjennskap til friluftsliv som forskningsfelt og sosialt og kulturelt fenomen.
- Ha kjennskap til natur som lærings- og opplevelsesarena.
Ferdigheter
- Kunne planlegge og gjennomføre turer i naturnære omgivelser til ulike årstider med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring.
- Kunne legge til rette for læring i utvalgte friluftslivsaktiviteter på en trygg måte.
- Kunne drøfte hvordan friluftsliv kan være kilde for læring, opplevelse, helse og livskvalitet.
- Kunne redegjøre for ulike natursyn og gjenkjenne disse i egen og andres friluftslivspraksis.
Generell kompetanse
- Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av friluftslivstur med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring.
- Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse.
Læringsformer og aktiviteter
Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktivitetsopplegg, egentrening, turer og praksisbesøk. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon og refleksjon, studentframlegg og fagseminarer. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. Undervisningen foregår i NIHs naturnære omgivelser som består av skog og vann.
Studentene skal gjennomføre praksis. I praksisperioden vil studentene arbeide med konkrete problemstillinger som blir utarbeidet i forkant av praksisen.
Arbeidskrav
For å få godkjent emnet kreves det 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av turer og praksis. Godkjent/ikke godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
Mappe med 6 arbeider som vurderes til bestått/ikke bestått.
Hver innlevering må være godkjent for at mappen bestås.
- En plan og en rapport for egentrening høst. Individuell oppgave.
- En plan og en rapport for egentrening vinter. Individuell oppgave.
- Praksisplan. Gruppeoppgave.
- Turplan. Gruppeoppgave.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2018). Friluftsliv (3. utg.). Gyldendal Undervisning.
Kap. 1-11, 14 og 15 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Høyem, J. (Red.). (2020). FRI100: Nærfriluftsliv: 2020-2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nyeste APA-standarden:
Horgen, A. (2009). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning (s. 30-44). Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2010). Ly og leir. I A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid (s. 231-279). Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning (s. 186-191). Høgskoleforlaget.
Jane, W. (2017). Afforddace theory in outdoorp play. I T. Waller, E. Arlemalm-Hagser, E. B. H. Sandseter, K. S. Lekies & S. Wyver (Red.), The Sage handbook of outdoor play and learning (s. 40-47). Sage.
Reusch, M. (2012). Hva er allemannsrett? I M. Reusch, Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag (s. 13-35). Flux forlag.