FRI204 Friluftsliv, kultur, samfunn  (10 sp) 

(Friluftsliv, Culture and Society )

Fakta om emnet

Emnekode
FRI204
Emnenavn
Friluftsliv, kultur, samfunn
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Vår
Emneansvarlig
Jannicke Høyem

Kort om emnet

Emnet handler om å forstå friluftsliv som sosialt og kulturelt fenomen. Sentrale tema vil være hvordan friluftsliv oppstår, organiseres og institusjonaliseres, om deltakelsen i friluftsliv og variasjoner og endringer over tid, betydningen av kjønn, alder, etnisitet og kulturell bakgrunn for deltakelse, om internasjonalisering og globale trender.
Emnet skal gi studenten et grunnlag for å reflektere kritisk over friluftsliv som fag og profesjonsområde, og delta i diskurser rundt friluftslivet som samfunnsfenomen; betydningen for individ og samfunn, kultur og natur.

Læringsmål

Etter endt utdanning skal studenten:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om friluftslivets praksiser; deltakelse, omfang, mønster og trender.
  • Ha kjennskap til mål, oppgaver og virkemidler i den offentlige friluftslivspolitikken.
  • Kjenne til hvordan friluftslivet er organisert i offentlig forvaltning, og det lovgrunnlag det hviler på.
  • Ha kunnskap om til friluftslivets organisasjoner og deres oppgaver og virkemiddel.
  • Ha kunnskap om friluftsliv som fag og forskningsfelt, om sentrale aktører, bidrag og problemområder.
  • Kjenne til sentrale bidrag til forståelsen av friluftsliv som en arena for skaping av identitet og mening, likestilling og inkludering.

Ferdighet

  • Kunne redegjøre for friluftslivets framvekst og utvikling, og de samfunnsmessige og kulturelle forutsetninger det hviler på.
  • Kunne analysere og drøfte grunner til ulikhet i deltakelse mht kjønn, alder, etnisitet og kulturell bakgrunn.
  • Kunne redegjøre for og analysere nasjonale og globale trender i friluftsliv- & outdoor-kulturen.
  • Kunne gjøre rede for sentrale forskningsbidrag som belyser problemstillinger og tema knyttet til friluftsliv som bevegelseskultur, fenomen og fag.

Generell kompetanse

  • Kunne reflektere kritisk over eget fagfelt og profesjonsrolle, over etiske utfordringer og verdivalg.
  • Kunne reflektere over og drøfte et sosialt rettferdig friluftsliv; hvordan sikre muligheter for alle til å ta del i friluftsliv.
  • Kunne vise evne til kritisk tenkning og refleksjon i arbeid med friluftslivsfaglige problemstillinger og fremstille sin kunnskap skriftlig og muntlig.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformene vil være en blanding av litteraturstudier, seminararbeid, utvikling av skriftlige arbeider og diskusjoner av fagtema. 

Forelesninger vil introdusere studentene til de sentrale tema. Gjennom studentaktive arbeidsformer vil sentrale problemstillinger tematiseres og videreutvikles gjennom gruppearbeid, diskusjoner og framlegg av kjernelitteraturen i seminarer.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

  • 80% oppmøte på forelesninger og konstruktiv deltakelse på seminar.

Vurdering/eksamen

1 ukes hjemmeeksamen. Graderte karakterer, A-F.

Studentene skal parvis belyse en selvvalgt problemstilling innenfor ett av emnets hovedtema med grunnlag i kjernelitteraturen og relevant selvvalgt litteratur: friluftslivets historie, frivillige organisering, politikkutforming, aktivitets- og deltakermønstre i lys av alder, kjønn, etnisitet og/eller sosial klasse, medias betydning eller som fag og forskningsområde.

Undervisningsplanen vil gi nærmere retningslinjer for utarbeidelse av oppgaven.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Beames, S., Mackie, C. & Atenco, M. (2019). Adventure and society. Palgrave Macmillan. 
Kapittel 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 og 11 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA
** Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

 
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Høyem, J. (Red.). (2020). FRI204: Friluftsliv, kultur, samfunn: Våren 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Allin, L., Prince, H. & Humberstone, B. (2020). Publishing and disseminating outdoor studieas research. I B. Humberstone & H. Prince (Red.), Research methods in outdoor studies (s. 307-316). Routledge.

Broch, T. B. (2020). Urbant ungdomsliv, natur og følelser. Cappelen Damm Akademisk.
* Side 17-22, Reisen begynner.

Coates, E., Hockley, A., Humberstone, B. & Stan, I. (2016). Shifting perspectives on research in the outdoors. I B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Red.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 69-78). Routledge. 

Dannevig, H. & Aall, C. (2018). Friluftsliv og bærekraft. I L. I. Magnussen & T. Vold (Red.), Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis (s. 81-91). Universitetsforlaget.

Gurholt, K. P. & Haukeland, P. I. (2020). Scandinavian friluftsliv (outdoor life) and the Nordic model: Passions and paradoxes. I M. B. Tin, F. Telseth, J. O. Tangen & R. Giulianotti (Red.), The Nordic model physical and culture (s. 165–181). Routledge.

Gurholt, K. P. (2018). The wilderness children: Arctic adventures, gender and eco-cultural criticism. I N. Goga, L. Guanio-Uluru, B. O. Hallås & A. Nyrnes (Red.), Ecocritical perspectives on children's texts and cultures: Nordic dialogues (s. 241-257). Palgrave Macmillan. 

Langseth, T. (2016). Basehopping – opplevelser og anerkjennelse. I A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen & K. Østrem (Red.), Ute! Friluftsliv - pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 257-278). Fagbokforlaget. 

Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur: Norsk friluftsliv sett utenfra. I I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet: Humanioradagene 1993 (s. 187-194). Universitetet i Oslo.


2 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER
:
Høyem, J. (2020). Outdoor recreation and environmentally responsible behavior. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 31. https://doi.org/10.1016/j.jort.2020.100317
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Nordbakke, S. T. D. (2018). Barn og unge i den kompakte byen. Plan, 50(2), 20-27. https://www.idunn.no/plan/2018/02/barn_og_unge_i_den_kompakte_byen
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken


1 ELEKTRONISK RAPPORT
:

Dervo, B., Skår, M., Köhler, B., Øian, H., Vistad, O. I., Andersen, O. & Gundersen, V. (2014). Status for friluftsliv i Norge 2014 (NINA rapport 1073). http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2014/1073.pdf  
Side 9-34 og 71-79 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


2 NETTDOKUMENTER
:
Norsk friluftsliv. (2018). Friluftslivets almanakk: 2018. https://norskfriluftsliv.no/wp-content/uploads/2018/01/Friluftslivets-almanakk-2018-uten-kalender.pdf
Side 165-186 (Hvem, hva, hvor i friluftslivet) skal leses:
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norsk friluftsliv (2019, januar). Faktaark om naturforvaltning: Engasjement nytter! https://norskfriluftsliv.no/wp-content/uploads/2020/02/Faktaark-2019-med-forside.pdf
Del A, B, C, D og E skal leses:
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA 1 STORTINGSMELDING:
Meld. St. 18 (2015–2016). Friluftsliv: Natur som kjelde til helse og livskvalitet. Klima- og Miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
Kapittel 2, 4 og 11 skal leses: 
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


1 LOV:
Friluftsloven. (1957). Lov om friluftslivet (LOV-2020-06-19-85). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16 
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


2 PODKASTER:
Juridisk ABC. (2014, 2. september). Allemannsrett og friluftsjuss – med Marianne Reusch (podcast) [Audio podkast]. http://www.juridiskabc.no/podcast/friluftsjuss-og-allemannsrett-med-marianne-reusch-podcast/
* Denne finner du her: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole. (u.å.). EPISODE 6 - Bærekraftig friluftsliv [Audio podkastepisode]. I NIH-podden. https://www.nih.no/forskning/podcast/hor-nih-podden/
* Denne finner du her: Klikk på denne siden.

Anbefalt litteratur

1 RUNDSKRIV:
Miljøverndepartementet. (2007). Rundskriv om Lov om friluftslivet av 28. JUNI 1957 NR. 16 (Nr. T-3/2007) [Rundskriv]. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/md/vedlegg/rundskriv/t-3-07.pdf
Side 1-48 anbefales lest:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken