FRI203 Lek og læring i friluftsliv (10 sp) 

(Play and learning in the outdoors )

Fakta om emnet

Emnekode
FRI203
Emnenavn
Lek og læring i friluftsliv
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst og vår
Emneansvarlig
Kristian Abelsen

Kort om emnet

Emnet handler om hvordan legge til rette for lek og læring i friluftsliv. Det fokuseres på barn, unge, skole og nærmiljø og er relevant for alle som jobber pedagogisk med friluftsliv. Viktige tematikker er: naturen som lærings- og opplevelseslandskap, lekens plass i friluftslivet, friluftslivspedagogens mangfoldige arbeidssituasjon og innføring i arbeidsmetoder og fagperpektiver egnet for pedagogisk og didaktisk arbeid i friluftsliv. 

Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer, i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. For nærmere spesifikasjon av hvilket utstyr dette gjelder, se utstyrsliste

Læringsmål

Etter endt utdanning skal studenten:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om nærmiljøets kvaliteter for læring og opplevelse.
  • Ha kunnskap om pedagogiske og didaktiske teorier nødvendig for å kunne planlegge og tilrettelegge for barns læring og opplevelse i natur.
  • Kjenne til ulike perspektiver på lek.
  • Ha kunnskap om ulike arbeidsmetoder i friluftsliv.
  • Ha kunnskap om friluftsliv i skolen spesielt og kjennskap til andre skoleslag hvor friluftsliv er del av det faglige innholdet (leirskole, folkehøgskole, uteskole).
  • Ha kunnskap om prosedyrer for forebygging og ivaretagelse av sikker aktivitet og gjennomføring.

Ferdigheter

  • Mestre grunnleggende friluftslivsferdigheter relevant for å arbeide pedagogisk med friluftsliv i ulike naturmiljø.
  • Kunne ta i bruk utvalgte didaktiske redskaper og pedagogiske perspektiver i planlegging, gjennomføring og etterarbeid av opplegg i friluftsliv.
  • Kunne kartlegge og analysere nærmiljøets kvaliteter for allsidig læring, lek og opplevelse.
  • Kunne vurdere og gjennomføre undervisning, lek og læring i friluftsliv på en sikker og ansvarlig måte.

Generell kompetanse

  • Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i utvikling og gjennomføring av pedagogiske opplegg i friluftsliv.
  • Kunne drøfte etiske og verdimessige problemstillinger knyttet til arbeid med lek og læring i friluftsliv.
  • Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse i lys av kontekstuelle krav og forventninger.

Læringsformer og aktiviteter

Temaene vil bli belyst via dagsopplegg og turer, forelesninger og studentaktive læringsformer som gruppearbeid og studentpresentasjoner. Erfaringer fra praktiske opplegg bearbeides i fagseminarer, litteraturstudier og arbeid med fagdidaktiske oppgaver.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

  • 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktiske undervisning og turer. Godkjent/ikke godkjent.
  • Utarbeide, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg (gruppearbeid). Godkjent/ikke godkjent.
  • Planlegge og gjennomføre en presentasjon basert på kjernelitteratur eller annen relevant litteratur (individuelt). Godkjent/ikke godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

Vurdering i emnet baserer seg på:

  • Mappe med tre fagdidaktiske arbeider. Gradert karakter (A-F).

 Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Abelsen, K. (Red.), (2020). FRI203: Lek og læring i friluftsliv: 2020-2021 (Digitale kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden:
Barn i natur:
Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg. ed.) (s. 79-108). Sebu forlag.

Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen & K. Østrem, Ute!: Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 65-81). Fagbokforlaget.

Waters, J. (2017). Affordance theory in outdoor play. I T. Waller, E. Ärlemalm-Hagsér, E. B. H. Sandseter, L. Lee-Hammond, K. Lekies & S. Wyver (Eds.), The Sage handbook of outdoor play and learning (s. 40-54). Sage publications.

Didaktikk/metodikk/arbeidsformer
:
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring (s. 11-22). Pedagogisk psykologisk forlag.

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring (s. 65-71). Pedagogisk Psykologisk forlag.

Jordet, A. N. (2010). Andre skolefag: Mat og helse. I A. N. Jordet, Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom (s. 346-361). Cappelen Akademiske Forlag.

Jordet, A. N. (2010). Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet. I A. N. Jordet, Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom (s. 63-82). Cappelen Akademiske Forlag.

Husby, J. A. & Fiskum, T. A. (2014). Undervisningsmetoder ute og inne: Den gode sammenhengen. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut (s. 30-43). Cappelen Damm.

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M., & Breunig, M. (2006). Teaching strategies. I B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice (s. 169-189). Human Kinetics.

Sølvik, R. M. (2013). Ibuande risiko i natur. I R. M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium [Doktoravhandling] (s. 184-191). Universitetet i Oslo.

Sølvik, R. M. (2013). Bålet som samlingsplass. I R. M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium [Doktoravhandling] (s. 210-217). Universitetet i Oslo.

Sølvik, R. M. (2013). Ei dynamisk vaksenrolle. I R. M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium [Doktoravhandling] (s. 217-226). Universitetet i Oslo.

Sted og stedsteori:
Cresswell, T. (2004). Defining place. I T. Creswell, Place: A short introduction (s. 1-12). Blackwell Publishing.

Norberg-Schulz, C. (1992). Om å bo. I C. Norberg-Schulz, Mellom jord og himmel: En bok om steder og hus (En Pax-bok) (s. 9-34). Pax.

Wattchow, B., & Brown, M. (2011). The Emergence of place in outdoor education. I B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place: Outdoor education for a changing world (s. 77-92). Monash University Puplishing.

Wattchow, B., & Brown, M. (2011). Expeditionary learning and a sense of place. I B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place: Outdoor education for a changing world (s. 106-108). Monash University Puplishing.

Wattchow, B., & Brown, M. (2011).”That feeling of familiarity”: Developing place-responsiveness. I B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place: Outdoor education for a changing world (s. 123-125). Monash University Puplishing.

Gruppeteori:
Gjøsund, P., & Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi. I P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (s. 6-16). Damm.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Kommunikasjon. I P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (s. 68-94). Damm.

O`Connell, T., & Cuthbertson, B. (2009). Group formation, development, and function. I T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure (s. 15-34). Human Kinetics.

O`Connell, T., & Cuthbertson, B. (2009). The conscious group. I T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure (s. 35-44). Human Kinetics.

O`Connell, T., & Cuthbertson, B. (2009). Purpose, goals, objectives, and expectations. I T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure (s. 47-54). Human Kinetics.

Priest, S., & Gass, M. A. (2005). Group development and dynamics. I S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.) (s. 65-74). Human Kinetics.

HMS:
Lundhaug, T. (2013). Sikkerhet i barns friluftsliv. I T. Lundhaug & H. R. Neegaard, Friluftsliv og uteliv i barnehagen. (s.29-52). Cappelen Damm akademisk.

Utgård, R. (2007). Ulykker, sikkerhet og utstyr. I R. Utgård, På skøyter i marka (s. 52-61). Andresen & Butenschøn.

Aktivitet:
Utgård, R. (2007). Is. I R. Utgård, På skøyter i marka (s. 33-51). Andresen & Butenschøn.

Natur og kultur - skog og is:
Larsson, J. Y., & Dalen, L. S. (2018). Sansenes katedrag og sinnets ro. I J. Y. Larsson & L. S. Dalen, Den fantastiske skogen (s. 25-30). Pax Forlag.

Larsson, J. Y., & Dalen, L. S. (2018). Skogstyper. I J. Y. Larsson & L. S. Dalen, Den fantastiske skogen (s. 73-93). Pax Forlag.

Larsson, J. Y., & Dalen, L. S. (2018). Å oppleve skogen. I J. Y. Larsson & L. S. Dalen, Den fantastiske skogen (s. 13-22). Pax Forlag.

Utgård, R. (2007). Glimt av skøytehistorien. I R.Utgård, På skøyter i marka (s. 23-32). Andresen & Butenschøn.


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Barn i natur:
Abelsen, K., & Leirhaug, P. E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 18-31. https://doi.org/10.23865/jased.v1.615
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sanderud, J. R., & og Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur. Nordic Studies in Education, 34(1), 3-20. https://www.idunn.no/np/2014/01/barns_nysgjerrige_leki_natur_-_utforskende_dannelse
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.