IS210 Filosofiske perspektiver på idrett (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet gir en grunnleggende innføring i idrettsfilosofi og idrettsetikk. Hensikten er å gjøre studentene i stand til kritisk og systematisk filosofisk og etisk refleksjon og analyse av sentrale temaer i og om idrett.
Læringsmål
Etter endt emne skal studentene:
Kunnskap
- ha innsikt i filosofiske teorier om idrettens egenart og verdi
- ha innsikt i etiske tema i idrett som fair play, bruk av prestasjonsfremmende midler og metoder, idrettens samfunnsmessige verdi og idrettens rolle i miljøspørsmål
- ha kunnskap til utvalgte tema i idrettens idehistorie
Ferdighet
- kunne reflektere kritisk og systematisk omkring filosofiske spørsmål i idrett
- kunne drøfte på kritisk og systematisk etiske utfordringer i idrett
- kunne analysere idrettslig utvikling ved hjelp av idehistoriske perspektiv
Generell kompetanse
- ha utviklet evne til kritisk og systematisk analyse av grunnleggende filosofiske spørsmål knyttet til idrett
- ha utviklet evne til kritisk og systematisk analyse av etiske spørsmål i idrett og til å håndtere etiske dilemma på velbegrunnet vis
Læringsformer og aktiviteter
Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer, deltakelse i seminar/kollokvium med lærere til stede, problemløsning, prosjektarbeid, selvstendig arbeid/oppgave, og selvstendig studium.
Arbeidskrav
Studentene forventes å være til stede i all undervisning og skal ta del i gruppearbeid og to presentasjoner underveis i studiet.
Presentasjonene må være godkjent for å gå opp til avsluttende hjemmeeksamen.
Vurdering/eksamen
- Individuell, skriftlig skoleeksamen på tre timer halvveis i kurset. Gradert karakter A-F. Vektes 1/3 av samlet karakter.
- Tillatte hjelpemidler: Ingen
- Individuell, skriftlig 1-ukes hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Vektes 2/3 av samlet karakter. Maks 4000 ord med 1,5 linjeavstand i Times New Roman 12 pkt.
Det gjøres oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Vurdringen er justert i oktober 2020 grunnet situasjonen med koronavirus. Justeringen er uthevet:
- Individuell, skriftlig hjemmeeksamen på tre timer halvveis i kurset. Gradert karakter A-F. Vektes 1/3 av samlet karakter.
- Tillatte hjelpemidler: Besvarelsen skal være selvstendig, ellers ingen begrensninger.
- Individuell, skriftlig 1-ukes hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Vektes 2/3 av samlet karakter. Maks 4000 ord med 1,5 linjeavstand i Times New Roman 12 pkt.
Det gjøres oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Ryall, E. (2016). Philosophy of sport: Key questions. Bloomsbury.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 2 BØKER:
Skjeldal, G. (2015) Nestbest: Ei personleg idéhistorie om bronse, sølv og gull. Cappelen Damm.
Side 134-184 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Slagstad, R. (2015). (Sporten): En idehistorie (3. utg.). Pax.
Side 144-213 og 721-750 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA