IS225 Helse, kultur og samfunn (10 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
IS225
Emnenavn
Helse, kultur og samfunn
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst
Emneansvarlig
Fiona Dowling

Kort om emnet

Emnet fokuserer på folkehelse i et samfunnsvitenskapelig perspektiv. Det vil bli lagt vekt på sosial ulikhet i relasjon til sosial klasse, kjønn og etnisitet. I tillegg setter emnet fokus på kroppssyn, livsstil og utbredelse av fysisk aktivitet i befolkningen.

Læringsmål

Studentene skal:

Kunnskap

  • kunne gjøre rede for ulik forståelse av begrepene helse og kropp
  • kunne gjøre rede for sammenhengen mellom helse og fysisk aktivitet i befolkningen
  • ha kunnskap om sosial ulikhet (sosial klasse, kjønn, etnisitet) i relasjon til fysisk aktivitet og helse
  • ha innsikt i sammenhengen mellom livsstil, kultur og helse i et tverrfaglig perspektiv• ha kunnskap om verdier og holdninger knyttet til helse og fysisk aktivitet

Ferdighet 

  • kunne kritisk reflektere rundt helse, fysisk aktivitet og ulike sosiale grupper
  • kunne formidle sine kunnskaper og diskutere fagstoff både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

  • kunne formidle relevant fagstoff og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er en kombinasjon av lærerstyrt undervisning, ulike former for gruppearbeid og framføringer, og individuelt arbeid.

Arbeidskrav

Mappe: To oppgaver må være innlevert skriftlig i Canvas senest en uke før man kan gå opp til eksamen.
Besvarelsene blir ikke gitt individuell bedømming, men fasit legges ut i Canvas en uke før eksamen.

Vurdering/eksamen

En ukes skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Tillatte hjelpemidler.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Dowling, F. (Red.). (2020). IS225: Helse, kultur og samfunn: Høsten 2020 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Andersen, E. (1996). Helse og idrett. I M. Goksøyr, E. Andersen & K. Aasdal (Red.), Kropp, kultur og tippekamp (s. 129-160). Universitetsforlaget.

Bakke, I. M., Solheim, L. J. & Hovden, J. (2016). "Skulle ønske jeg kunne være med på turn jeg!" I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett (s. 193-212). Cappelen Damm Akademisk.

Burrows, L. (2012). Run rabbit, run. I F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physicale education, youth sport and health: A narrative approach (s. 63-66). Routledge.

Dowling, F. (2012). Exemplar One: Health, physical education, pupils, parents and teachers. I F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach (s. 159-171). Routledge.

Dowling, F. (2016). Family narratives of PE, physical activity and sport: Contingent stories. I S. Dagkas & L. Burrows (Red.), Families, young people, physical activity and health (Routledge Research in Sport, Culture and Society) (s. 208-218). Routledge.

Elstad, J. I. (2010). Helse. I I. Frønes & L. Kjølstad (Red.), Det norske samfunn (6. utg.) (s. 261-283). Gyldendal.

Elstad, J. I. (2010). Klasseforskjeller i helse: Et spørsmål om arbeid? I K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet (s. 98-107). Universitetsforlaget.

Evans, J. & Davies, B. (2004). Sociology, the body and health in a risk society. I J. Evans, Davies, B. & Wright, J. (Red.), Body knowledge and control: Studies in the sociology of physical education and health (s. 35-51). Routledge.

Fekjær, S. B. (2010). Klasse og innvandrerbakgrunn: To sider av samme sak? I K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet. (s. 84-97). Universitetsforlaget.

Fugeli, P. & Ingstad, B. (2009). Helse på norsk: God helse slik folk ser det. Gyldendal akademisk.
* Side 21-42, Tre forståelseshorisonter

Lupton, D. (2003). Medicine as culture: Illness, disease and the body in western societies (2. utg.). Sage.
* Side 22-53, The body in medicine

Mæland, J. G. (2009). Hva er helse (Hva er; 29). Gyldendal Universitetsforl.
* Side 20-40, Helse er å være frisk

Ommundsen, Y. (2011). Er det så lett å bli fysisk aktiv? I R. Høigaard, N. C. Øverby & M. K. Torstveit (Red.), Folkehelsearbeid (s. 257-274). Høyskoleforlaget.

Rich, E. (2012). It's not for the school to tell us, Charlie ... after all, to us you are healthy big. I F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach (s. 119-123). Routledge.

Schiøtz, A. (2017). Viljen til liv: Medisin- og helsehistorie frå antikken til vår tid (s. 208-274). Samlaget.
* Side 208-274, Folkehelse: Overvakning og førebygging

Seippel, Ø. (2016). Sprek, vakker og kjedelig? Trening og mening blant ungdom: 1985-2013. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett (s. 93-112). Cappelen Damm Akademisk.

Strandbu, Å. (2002). Idrettens betydning som flerkulturell integrasjonsarena. I Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn (s. 123-153). Novus Forlag.

Theorell, T. (2009). Kultur och folkhälsa. I G. Bjursell & L. V. Westerhäll (Red.), Kulturen och hälsan: Essär om sambandet mellan kulturens yttringar och hälsans tillstånd (s. 119-138). Santérus.

Thrane, C. (2002). Fysisk aktivitet: Begrunnelser, utbredelse og determinanter. I Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn (s. 28-32). Novus.


7 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Hervik, S. E. & Kolderup., H. (2016). Good health is to have a good life: How middle-aged and elderly men in a rural town in Norway talk about health. International Journal of Men's Health, 15, 218-234. https://doi.org/10.3149/jmh.1503.218
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Lenneis, V. & Pfister, G. (2016). Health, physical activity and the body: An inquiry into the lives of female migrant cleaners in Denmark. International Journal of Sport Policy and Politics, 8, 647-662. https://doi.org/10.1080/19406940.2016.1220408
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lupton, D. (2015). The pedagogy of disgust: The ethical, moral and political implications of using disgust in public health campaigns. Critical Public Health, 25, 4-14. https://doi.org/10.1080/09581596.2014.885115
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Sisjord, M. K., Fasting, K. & Sand, T. S. (2011). Inkludering av ungdom med minoritetsbakgrunn i NIF-organisert idrett. Tidsskrift for ungdomsforskning, 11(2), 71-92.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skårderud, F. (2007). Gutter har også kropper: Om mat, maskulinitet og problematiske kroppspraksiser. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44(1), 2-3. http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=7587&a=2
* 
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å, Storvoll, E. & Kvalem, I. L. (2007). Endringer fra 1992 til 2002 i selvrapportert slanking og problematiske spisemønster blant ungdom. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44(1), 4-10. http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=7622&a=2
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wiltshire, G., Lee, J. & Williams, O. (2019). Understanding the reproduction of health inequalities: Physical activity, social class and Bourdieu’s habitus. Sport, Education and Society24, 226-240. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1367657
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


2 OFFENTLIGE ONLINE PUBLIKASJONER:
Breivik, G. & Rafoss, K. (2017). Fysisk aktivitet: Omfang, tilrettelegging og sosial ulikhet (IS-0613). Helsedirektoratet. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1343/IS-0613%20Rapport%20Helsedirektoratet%20(3a).pdf
Side 9-35 og 37-55 skal leses:
Denne finnes online Klikk på denne lenken.

Helsedirektoratet (2009). Migrasjon og helse: Utfordringer og utviklingstrekk (IS-1663). https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/migrasjon-og-helse-utfordringer-og-utviklingstrekk/migrasjon-og-helse-utfordringer-og-utviklingstrekk.pdf/_/attachment/inline/15a61c2e-a811-43ed-b724-3db047892e57:d4b6121d03885b68078106cd79c5b0118574f2e7/migrasjon-og-helse-utfordringer-og-utviklingstrekk.pdf
Side 20-33 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.