TI204 Fotballpsykologi (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet skal gi studentene kunnskap om og forståelse av hvordan psykologiske teorier, modeller og prinsipper kan anvendes spesifikt for prestasjonsutvikling i fotball.
Læringsmål
Studentene skal:
- Kunne forstå og overføre sentrale teorier og modeller fra idrettspsykologi til fotball.
- Være kjent med sentrale empiriske funn fra psykologiske studier med spillere, lag og trenere i fotball.
- Kjenne til fremragende praksis fra ledende internasjonale og nasjonale miljøer på psykologi anvendt i fotball.
- Kunne analysere en fotballkamp fra et psykologisk perspektiv, og effektivt kommunisere slike analyser gjennom bilder/video.
- Kunne overføre og integrere kunnskap om psykologi til praksis med spillere, lag og trenere i fotball.
Læringsformer og aktiviteter
Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer.
Arbeidskrav
Det kreves aktiv deltagelse i undervisningen.
Vurdering/eksamen
Studentene vurderes på to måter, som hver teller 50% av total karakter i emnet.
- Mappe: Studentene deles inn i mindre grupper, og skal gjøre en psykologisk analyse av spillerne på et av lagene i én fotballkamp, og presentere dette i en kort videobasert presentasjon samt i en skriftlig rapport (1500-2000 ord). Det gis en samlet gradert karakter (A-F).
- Skriftlig eksamen, 2 timer. Ingen hjelpemidler tillatt. Det gis gradert karakter (A-F).
Vurderingen er justert i oktober 2020 grunnet situasjonen med koronavirus. Justeringene er uthevet.
Studentene vurderes på to måter, som hver teller 50% av total karakter i emnet.
- Mappe: Studentene deles inn i mindre grupper, og skal gjøre en psykologisk analyse av spillerne på et av lagene i én fotballkamp, og presentere dette i en kort videobasert presentasjon samt i en skriftlig rapport (1500-2000 ord). Det gis en samlet gradert karakter (A-F).
- Skriftlig digital hjemmeeksamen, 2 timer. Det gis gradert karakter (A-F).
- Besvarelsen skal være selvstendig.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Nesti, M. (2010). Psychology in football: Working with elite and professional players. Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner som PDF i Canvas:
Jordet, G. (Red.). (2020). TI204: Fotballpsykologi: Våren 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Chandler, C., Steptoe, K., & Eubank, M. (2020). Assessing the impact of psychology provision in elite youth soccer. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 234-246). Routledge.
Daley, C., Wei Ong, C., McGregor, P. (2020). Applied psychology in academy soccer settings: A systems-led approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 172-188). Routledge
Furley, P., Dicks, M. & Jordet, G. (2020). The psychology of penalty kicks: The influence of emotions on penalty taker and goalkeeper performance. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 29-43). Routledge.
Jordet, G. (2016). Psychology of elite soccer performance. I T. Strudwick (Red.), Soccer Science (s. 367-388). Human Kinetics.
Jordet, G. & Pepping, G.J. (2019). Flipping sport psychology: Theory into practice: A context-and behavior-centered approach. I M. Cappuccio (Red.), Handbook of embodied cognition and sport psychology (s. 75-98). MIT Press.
Jordet, G. (2019). Working with psychology in professional football. I D. Collins, A. Cruickshank & G. Jordet (Red.), Routledge Handbook of elite sport performance (s. 114-132). Routledge.
Slater, M.J., Steffens, N.K., Fransen, K., & Haslam, S.A. (2020). Developing effective on- and off-field leadership in elite soccer: The social identity approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 60-73). Routledge.
Tonge, A.J. (2020). Understanding mental health and wellbeing issues in elite soccer players: An existential sport psychology approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 264-277). Routledge.
10 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Brink, M. S., Frencken, W. G. P., Jordet, G. & Lemmink, K. A. P. M. (2014). Coaches’ and players’ perception of training dose: Not a perfect match. International Journal of Sport Physiology and Performance, 9(3), 497-502. https://doi.org/10.1123/ijspp.2013-0009
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Gilbourne, D. & Richardson, D. (2006). Tales from the field: Personal reflections on the provision of psychological support in professional soccer. Psychology of Sport & Exercise, 7(3), 325-339. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.04.004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Gledhill, A., Harwood, C. & Forsdyke, D. (2017). Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 31, 93-112. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.04.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Hornig, M., Aust, F. & Gülich, A. (2016). Practice and play in the development of German top-level professional football players. European Journal of Sport Science, 16(1), 96-105. https://doi.org/10.1080/17461391.2014.982204
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jordet, G. & Hartman, E. (2008). Avoidance motivation and choking under pressure in soccer penalty shootouts. Journal of Sport & Exercise Psychology, 30(4), 450-457. https://doi.org/10.1123/jsep.30.4.450
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mills, A., Butt, J., Maynard, I. & Harwood, C. (2012). Identifying factors perceived to influence the development of elite youth football academy players. Journal of Sports Sciences, 30(15), 1593-1604. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.710753
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
McDougall, M., Nesti, M. & Richardson, D. (2015). The challenges of sport psychology delivery in elite and professional sport: Reflections from experienced sport psychologists. The Sport Psychologist, 29(3), 265-277. https://doi.org/10.1123/tsp.2014-0081
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Nevill, A. M., Balmer, N. J. & Williams, A. M. (2002). The influence of crowd noise and experience upon refereeing decisions in football. Psychology of Sport & Exercise, 3(4), 261-272. https://doi.org/10.1016/S1469-0292(01)00033-4
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Pain, M. A. & Harwood, C. G. (2004). Knowledge and perceptions of sport psychology within English soccer. Journal of Sport Sciences, 22, 813-826. https://doi.org/10.1080/02640410410001716670
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Verburgh, L., Scherder, E. J. A., van Lange, P. A. M. & Oosterlaan, J. (2014). Executive functioning in highly talented soccer players. PLOS One, 9(3), e91254. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0091254
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.