TI302 Yrkespraksis (10 sp) 

(Professional practice )

Fakta om emnet

Emnekode
TI302
Emnenavn
Yrkespraksis
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Vår
Emneansvarlig
Einar Sigmundstad
Forkrav
TI202 Fordypningspraksis
Praksis
Det blir i hovedsak yrkespraksis på en skole med idrettstilbud.

Kort om emnet

Hovedmålet med emnet er å videreutvikle praksiskompetanse knyttet til å lede det daglige utviklingsarbeidet for utøvere i en idrettsskolekontekst. Emnet skal gi studenten verdifull yrkeserfaring.

Læringsmål

Studenten skal:

Kunnskap

  • tilegne seg kunnskap om utviklingsarbeid i en idrettsskolekontekst.
  • tilegne seg kunnskap trenerrollen i en idrettsskolekontekst og trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.

Ferdigheter

  • lære å håndtere det daglige utviklingsarbeidet for en gruppe utøvere i en idrettsskolekontekst.
  • lære å anvende relevant teori og empiri knyttet i egen praksis.
  • lære å presentere, diskutere og videreutvikle det daglige utviklingsarbeidet med trening (og konkurranse) i samspill med medstudenter og praksisveiledere.

Generell kompetanse

  • utvikle kompetansen til å lede det daglige utviklingsarbeidet med trening og konkurranse for en gruppe utøvere i en idrettsskolekontekst.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet baserer seg i hovedvekt på yrkespraksis på en skole med idrettstilbud. I tillegg vil studenten delta i seminar/kollokvium med lærer til stede. NIH fordeler praksisplass i skole etter fordypningsidrett, egnethet og erfaring. Studenter får tildelt praksisveileder på skolen.

Arbeidskrav

  • Praksisrapport: Rapporten skal inneholde dokumentasjon på planlegging, gjennomføring og evaluering av min 90 timer treningsaktivitet. 
  • Obligatorisk deltagelse på temadag for trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.

Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gjennomføre praktisk-metodisk eksamen.

Vurdering/eksamen

Praktisk-metodisk eksamen der studenten leder treningsaktivitet med sin praksisgruppe eller med en gruppe av medstudenter.
Studenten trekker oppgave og får to dagers forberedelse. Studenten planlegger og gjennomfører en trening i egen idrett med påfølgende refleksjonssamtale.
Gradert karakter (A-F).

Kjernelitteratur

Lagballspill:

1 BOK
:
Connolly, F. (2017). Game changer: The art of sports science. Victory Belt Publishing.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.