PED400 Veiledningspedagogikk (30 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
PED400
Emnenavn
Veiledningspedagogikk
Studiepoeng
30 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Inger-Åshild By

Kort om emnet

Studiet omhandler lærerens rolle og funksjon i forhold til å veilede studenter og ansatte i skolen. I studiet fokuseres det på forståelse av veiledning som fag, verdier og holdninger i veiledning, makt og avmakt i veiledningssituasjon, samt betydningen av relasjon og samtale. Videre inneholder studiet veiledningsteori og veiledningstradisjoner, samt metoder i veiledning.

Læringsmål

Kandidaten skal:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om teorier og metoder fra ulike veiledningstradisjoner
  • Ha kunnskap om etiske forhold som er av verdi for veiledningen.
  • Ha kunnskap om veiledningens betydning for å lære og utvikle lærerprofesjonen
  • Kjenne til forsknings og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.

Ferdigheter

  • Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning.
  • Kunne veilede lærerstudenter og nyutdannede lærere enkeltvis og i grupper både i skolen generelt og i kroppsøving spesielt
  • Kunne anvende kunnskap fra kroppsøvingsfaget, veiledningsfaget og forsknings- og utviklingsarbeid i sitt daglige virke.
  • Kunne finne, vurdere og henvise til relevant fagstoff.
  • Kunne identifisere, reflektere over og håndtere etiske utfordringer i veiledning.

Generell kompetanse

  • Kunne planlegge og gjennomføre veiledning for studenter og ansatte.
  • Kunne formidle sentralt fagstoff om veiledning både skriftlig og muntlig.
  • Kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre om veiledning og læringsutbytte.
  • Kunne reflekterer over egen og andres veiledning.

Forkunnskapskrav
Lærerutdanning og minst 3 års praksis som lærer etter endt lærerutdanning.

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er tilrettelagt med en samling per måned. Studiet er praksisrelatert. Mellom og i løpet av samlingene vil studentene få krav om utarbeidelse av veiledningsopplegg, utprøving av opplegg, observasjon av medstudent, erfaringsutveksling og refleksjon, samt oppgaveskriving. Noe av undervisningen vil bli lagt opp via Canvas.

Arbeidskrav

Minimum 80 % fremmøte.

Vurdering/eksamen

  • To mappevurderinger som vurderes til bestått/ikke bestått.
  • 6-timers individuell skriftlig skoleeksamen som vurderes til bestått/ikke bestått.

Vurderingen er justert i november 2020 grunnet situasjonen med koronavirus. Justeringen er uthevet:

  • To mappevurderinger som vurderes til bestått/ikke bestått.
  • 6-timers individuell skriftlig hjemmeeksamen som vurderes til bestått/ikke bestått.

Kjernelitteratur

 

NB! Pensumlister for våren 2021 blir oppdatert etter 15. oktober.

KJERNELITTERATUR:

* Kjernelitteraturen utgjør 1000 sider.
** I tillegg skal studenten velge og få godkjent ytterligere 500 sider.

3 BØKER:

Botnen, S. E., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., & Aasland, D. G. (2008). Til den andres beste: En bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap: Innføring i veiledning og rådgivning. Bergen: Høyskoleforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Smith, K., Ulvik, M., & Helleve, I. (2013). Førstereisen: Lærdom hentet fra nye læreres fortellinger. Oslo: Gyldendal Akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​


UTDRAG FRA 3 BØKER
:
Hiim, H., & Hippe, E. (2006). Praksisveiledning i lærerutdanningen: En didaktisk veiledningsstrategi. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Side 48-91 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Karlson, B., & Oterholt, F. (Red.). (2010). Fenomener i faglig veiledning. Oslo: Universitetsforlaget.
Introduksjon og kap. 1, 2 og 10 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Lauvås, P., & Handal, G. (1999). På egne vilkår: En strategi for veiledning med lærere. Oslo: Cappelen Damm.
Kap. 2 og 5 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​


1 DIGITALT KOMPENDUM som ligger i Canvas:
By, I.-Å. (Red.). (2019). PED400: Veiledningspedagogikk: 2019-2020 (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nyeste nasjonale APA-standarden:
Bergem, T. (2012). Etiske dilemmaer: En eksempelsamling. I T. Bergem, Læreren i etikkens motlys: Innføring i yrkesetisk tenkning og praksis (2. utg. ed.) (s. 196-206)Oslo: Gyldendal Akademisk.

Ekholm, M., Lund, T., Roald, K., & Tislevoll, B. (2010). Utvikling av skoler: Et kunnskapsfelt i bevegelse. I M. Ekholm (Red.), Skoleutvikling i praksis (s. 20-31). Oslo: Universitetsforlaget.


Fjell, K. (2011). Å arbeide med motivasjon. I T. Sand & M. Storhaug (Red.), Mentor for nye lærere (s. 101-117). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 

Hargreaves, A. (2004). Å undervise i kunnskapssamfunnet: Utdanning til oppfinnsomhet. I A. Hargreaves, Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet: Utdanning i en utrygg tid (s. 28-54). Oslo: Abstrakt forlag.


Stene, F.  (1973). Instruksjon. I F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg. ed.) (Kroppsøving i skolen; 1) (s. 94-97). Oslo: Universitetsforlaget.


Stene, F.  (1973). Problemmetoden. I F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.) (Kroppsøving i skolen; 1) (s. 81-93). Oslo: Universitetsforlaget.

Østern, T. P., & Engelsrud, G. (2014). Læreren-som-kropp: Kontakt, kommunikasjon og ledelse som lærerkropp. I A-L. Østern, Dramaturgi i didaktisk kontekst (s. 67-85). Bergen: Fagbokforl.


2 ELEKTRONISKE ARTKLER:
Dahl, A. K., & Scheie, J. T. (2018). Arbeidslivsmestring: To unge læreres valg i møte med utfordrende siturasjoner. Bedre skole, 1. Hentet fra https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole/debatt/2018/april/arbeidslivsmestring--to-unge-lareres-valg-i-mote-med-utfordrende-situasjoner/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

 Gloppen, B. H. (2013). Trepartssamtalen: En arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningen. Uniped, 36(1), 88-101.
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.


2 PDF-ER som ligger i Canvas:
By, I.-Å. (2015). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring. Oslo: Norgesidrettshøgskole.
* Denne veiledningen ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Haugen, R., & Hozman, Z. (2000). Veiledning i kroppsøving og idrett (s. 55-106). Skarnes: Compendius.
* Denne artikkelen ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


4 OFFENTLIGE NETTSIDER:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. [Gjelder fra 2020]. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/37f2f7e1850046a0a3f676fd45851384/overordnet-del---verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Kunnskapsdepartementet. (2018). Kjerneelementer i fag: Fastsatt av Kunnskapsdepartementet som føringer for utforming av læreplaner for fag til LK20 og LK20S: Kjerneelementer i samisk 1. og 2. språk er fastsatt av sametinget. Hentet  fra https://www.regjeringen.no/contentassets/3d659278ae55449f9d8373fff5de4f65/kjerneelementer-i-fag-for-utforming-av-lareplaner-for-fag-i-lk20-og-lk20s-fastsatt-av-kd.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2007). Når starten er god: En artikkelsamling om veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring. Hentet fra https://www.udir.no/globalassets/filer/organisasjon-kompetanse/kompetanse/art.serie_nett_07.pdf
Side 57-66 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: Til bruk for lærerplangrupper oppnevnt av utdanningsdirektoratet. Hentet fra https://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/lareplangrupper/rammeverk_grf_2012.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.