IS205 Sosiologiske perspektiver på idrett (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiver. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte.
Læringsmål
Studenten skal:
Kunnskap
- ha kunnskap om sentrale perspektiver i sosiologisk teori
- ha en grunnleggende forståelse for idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen, med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet
- ha kunnskap om idrett som sosialiseringsarena
- ha kunnskap om utviklingen av nye/alternative idretter
Ferdighet
- kunne kritisk reflektere rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn
- kunne formidle sine kunnskaper og diskutere fagstoff både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
- kunne formidle relevant fagstoff og beherske fagområdets uttrykksformer
- kunne kommunisere om faglige problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning.
Vurdering/eksamen
En ukes skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter (A-F).
Tillatte hjelpemidler.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaven som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 1 BOK:
Coakley, J. J. & Pike, E. (2014). Sports in society: Issues and controversies (2. utg.). McGraw-Hill.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Sisjord, M. K. (2020). IS205: Sosiologiske perspektiver på idrett: Høsten 2020 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Dowling, F. J. (2016). De idrettsflinkes arena: Ungdoms fortellinger fra kroppsøvingsfaget med blikk på sosial klasse. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu, Ungdom og idrett (249-268.). Cappelen Damm Akademisk.
Giddens, A., & Sutton, P. W. (2017). Sociology (8. utg.). Polity Press.
* Side 3-37, What is sociology
* Side 477-507, Stratification and social class
* Side 615-641, Gender and sexuality
* Side 661-681, Race, ethnicity and migration
Sisjord, M. K. (2011). Nye ungdomsidretter: Bidrag til mangfold og endring av idrettsfeltet. I D. V. Hanstad (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press (s. 87-104). Akilles