FIT902/FIT912/FIT962 PT som yrke  (40 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
FIT902/FIT912/FIT962
Emnenavn
PT som yrke
Studiepoeng
40 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst 2021 og vår 2022
Emneansvarlig
Beate Torset

Kort om emnet

Emnet inngår i studieprogram personlig trener (60 SP) og gir teoretisk og praktisk kunnskap innen trenings- og aktivitetslære, coaching, PT-rollen og tilrettelegging for ulike kundegrupper.

Læringsutbytte

Tre hovedtema:

1. Trenings- og aktivitetslære

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • formulere hensiktsmessige målsettinger for ulike PT-kunder,
  • analysere basisøvelser med bakgrunn i funksjonell anatomi og biomekanikk, og på bakgrunn av dette veilede ulike PT-kunder,
  • anvende grunnleggende prinsipper og metoder for testing og trening av utholdenhet, styrke og bevegelighet,
  • identifisere og anvende sentrale treningsøvelser og -metoder for styrke, utholdenhet og bevegelighet,
  • utføre arbeidskravs- og kapasitetsanalyser innen utholdenhets- og kraftkrevende aktiviteter/idretter,
  • lage individuelt tilpassede treningsplaner basert på forskning for ulike PT-kunder innen utholdenhet, styrke og bevegelighet

2. Coaching og PT-rollen

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjennomføre personlig trening uten bruk av tradisjonelle apparater og vekter,
  • anvende teknikker fra coaching og motiverende samtale til å avdekke utgangspunkt, målsetting og motivasjon hos ulike PT-kunder,
  • gjennomføre motiverende, målrettet, effektiv og trygg personlig trening i praksis,
  • forklare grunnleggende vitenskapelig metodelære og praktisere kritisk kildebruk,
  • gjøre rede for holdningsarbeid og tiltak innen antidopingarbeid,
  • reflektere rundt PT-rollen på områder som etikk, lovverk, markedsføring og salg,

3. Personlig trening og tilrettelegging for ulike kundegrupper

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • forklare hvordan fysisk aktivitet påvirker helse,
  • forklare og anvende generelle treningsanbefalinger for gravide, seniorer og personer med overvekt/fedme,
  • reflektere rundt spiseforstyrrelser og kroppspress som samfunnsproblem,
  • forklare vanlige belastnings-/idrettsskader og hvordan disse kan forebygges
  • utføre grunnleggende førstehjelp og forklare grunnleggende prinsipper

Læringsformer og aktiviteter

Læringsaktiviteter består av:

  • E-læring: Nettbaserte forelesninger/filmer, oppgaver/tester/diskusjoner knyttet til undervisning og kjernelitteratur.
  • Egenstudier/fordypning i kjernelitteratur.
  • Praksisnær undervisning med gruppearbeid og caser.
  • Gjennomføre og dokumentere praktisk testing og egentrening.
  • PT-praksis inkl. rapport med egenrefleksjon og hverandrevurdering.

Det forventes at studentene følger progresjonen i egenstudiene og stiller forberedt til alle undervisningssamlinger.

Arbeidskrav

  • 100 % oppmøte i grunnkurs i førstehjelp og hjerte-lungeredning (HLR).
  • 100 % oppmøte på caseundervisning på samling 5, 6 og 7 inkl. tre caseoppgaver for ulike treningsmål.
  • Gjennomføre praksis som omfatter:
    • Minimum 20 PT timer med praksisdeltaker
    • Minimum 10 timer jobbskygging av en erfaren PT og observasjon av kundearbeid
    • Minimum 10 timer salgspraksis på treningssenter

Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Mappevurdering. Bestått/ikke bestått.
    • Tester, oppgaver og rapporter fra praktisk trening, i læringsplattformen Canvas.  
  • Praktisk-metodisk eksamen. Gradert karakter (A-F).
    • Midtveisvurdering (samling 4) (15 % av totalkarakter).
    • Avsluttende eksamen (85 % av totalkarakter): Denne delen må vurderes til minimum bestått (karakter E) for at praktisk-metodisk eksamen totalt kan bestås (karakter A-E).
      • To ukers forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering én uke før praktisk gjennomføring.
      • Praktisk gjennomføring (ca. 20 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
      • Muntlig eksaminering (ca. 35 min.) fra teoretisk innlevering og praktisk gjennomføring, inkl. spørsmål fra øvrige deler av pensum.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 5 BØKER:

BOK 1:
Abrahamsen, F., Arntzen, A., Haugen, R. & Thomsen, E. K. (2019). Personlig trener og gruppeinstruktør: En coachende tilnærming. Fagbokforlaget.
Hele boka, unntatt kap. 10-13:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

BOK 2:
Gjerset, A. (Red.). (2015). Idrettens treningslære (2. utg.). Gyldendal undervisning.
Disse kapitlene skal leses:
Kap. 12
Kap. 13 (184-260)
Kap. 17 (s. 322-368)
Kap. 18 (s. 401-414)
Kap. 21 (471-483)
Kap. 24
Kap. 27 (s. 566-585)
Kap. 28 (s. 586-601)

* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

BOK 3:
Lohne-Seiler, H. & Langhammer, B. (2018). Fysisk aktivitet og trening blant eldre: Betydning for fysisk kapasitet og funksjon. Cappelen Damm.
Kap. 1-3 og 6-11 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

BOK 4:
Raastad, T., Paulsen, G., Refsnes, P. E., Rønnestad, B. R. & Wisnes, A. R. (2010). Styrketrening: I teori og praksis. Gyldendal Undervisning.
Disse kapitlene skal leses:
Kap. 1-8, 10-14, 16 og 19
:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

BOK 5:
Torstveit, M. K, Lohne-Seiler, H., Berntsen, S. & Anderssen, S. A. (Red.), Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap. Cappelen Damm.
Kap. 2-7, 12-13 og 15 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Torset, B. (Red). (2021). Personlig trener som yrke: Høsten 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) igger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Kroppsbilde:

Ginis, K. A. M. & Bassett, R. (2011). Exercise and changes in body image. I T. Cash & L. Smolak (Red.), Body image: A handbook of science, practice, and prevention (2. utg.) (s. 378-386). Guilford.

Grogan, S. (2011). Body image development in adulthood. I T. Cash & L. Smolak (Red.), Body image: A handbook of science, practice, and prevention (2. utg.) (s. 93-100). Guilford.

Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer (s. 33-50). Cappelen akademisk forl.

14 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Helse og adferd:
Getz, L., Kirkengen, A. L. & Ulvestad, E. (2011). Menneskets biologi - mettet mer erfaring. Tidsskrift for Den norske legeforening 131, 683-687. https://doi.org/10.4045/tidsskr.10.0874
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McEwen, B. (2012). Brain on stress: How the social environment gets under the skin. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 109, 17180–17185. https://doi.org/10.1073/pnas.1121254109
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Warnecke, E. (2014). The art of communication. Australian Family Physician, 43(3), 156-158. https://www.racgp.org.au/afp/2014/march/art-of-communication/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Metode og kritisk kildebruk:
Grimes, D. A. & Schulz, K. F. (2002). An overview of clinical research: The lay of the land. Lancet, 359(9300), 57-61. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(02)07283-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Grimes, D. A. & Schulz, K. F. (2002). Descriptive studies: What they can and cannot do. Lancet, 359(9301), 145-149. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(02)07373-7
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jamtvedt, G., Hilde, G. & Nordheim, L. (2000). Kunnskapsbasert fysioterapi: Å lete etter forskningsbasert kunnskap. Fysioterapeuten, 3. https://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Kunnskapsbasert-fysioterapi.-AA-lete-etter-forskningsbasert-kunnskap
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Levin, K. A. (2007). Study design VII: Randomised controlled trials. Evidence-Based Dentistry, 8(1), 22-23. https://doi.org/10.1038/sj.ebd.6400473
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kroppsbilde:
Mathisen, T. F. & Olsen, T. (2016). Når kroppsfokus blir patologisk: Sosiale medier, fitness og spiseforstyrret atferd. Norsk Tidsskrift for ernæring, 13. https://www.ntfe.no/journal/2016/3/c-1/Når_kroppsfokus_blir_patologisk:_Sosiale_medier,_fitness_og_spiseforstyrret_atferd
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Prichard, I. & Tiggemann, M. (2008). Relations among exercise type, self-objectification, and body image in the fitness centre environment: The role of reasons for exercise. Psychology of sport and exercise, 9, 855-866. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2007.10.005
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tylka, T. L. & Wood-Barcalow, N. L. (2015). What is and what is not positive body image? Conceptual foundations and construct definition. Body image, 14, 118-129. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2015.04.001
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rabdomyolyse:
Tazmini, K., Schreiner, C., Bruserud, S., Raastad, T. & Solberg, E. (2017). Treningsindusert rabdomyolyse – en pasientserie. Tidsskrift for den norske legeforening. https://doi.org/10.4045/tidsskr.16.1103
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Effekt av personlig trener:
Rustaden, A. M., Haakstad, L. A. H. & Bø, K. (2017). Effects of Body Pump and resistance training with and without a personal trainer on muscle strength and body composition in overweight and obese women - A randomised controlled trial. Obesity Research Clinical Practice, 11, 728-739. https://doi.org/10.1016/j.orcp.2017.03.003.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Trening under og etter graviditet:
Committee Opinion No. 804. (2020). Physical activity and exercise during pregnancy and the postpartum period. Obstetrics & Gynecology, 135(4), 991-993. https://doi.org/10.1097/AOG.0000000000003773
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Utholdenhetstrening:
Helgerud, J., Høydal, K. L., Wang, E., Karlsen T., Berg P., Berkaas M., Simonsen, T., Helgesen, C., Hjorth, N., Bach, R. & Hoff, J.  (2007). Aerobic high-intensity intervals improve VO2max more than moderate training. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(4), 665-671. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e3180304570
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

ELEKTRONISK ØVELSESBANK. Alle 3 ligger i Canvas:
NIH Aktiv. (u.å.). PT Spotting arbeidshefte (Pdf-kompendium). Norges idrettshøgskole.

NIH Aktiv. (u.å.). Øvelsesbank styrketrening (E-bok og pdf-kompendier). Norges idrettshøgskole.

NIH Aktiv. (u.å.). Øvelsesbank tøying- og bevegelighetstyrketrening (E-bok og pdf-kompendier). Norges idrettshøgskole.

2 NETTSIDER:
Idrettsskader:
Senter for idrettsskadeforskning. (u.å.). Best uten skader. Skadefri.no. http://skadefri.no/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
** "Skadefri" finnes også som APP, gratis.

Coaching-verktøy og PT som yrke: 
Helsedirektoratet. (2017, 7.mars). Motiverende intervju (MI). https://helsedirektoratet.no/motiverende-intervju  
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

ANDRE DIGITALE RESSURSER:

MA Biomek
* Gratis app for Android og iOS

MA Basis4
* Gratis app i Canvas (Betalingsapp for Android og iOS)
___________________________________________________________________________________________________________

Anbefalt litteratur

Om du ønsker ytterligere fordypning, anbefales denne boka (frivillig lesing, ikke kjernelitteratur):

UTDRAG FRA 1 BOK
:

American College of Sports Medicine. (2017). ACSM's resources for the personal trainer (5. utg.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
Disse kapitlene anbefales lest:
Kap. 1,-2, 7-10, 13, 14 (s. 375-403) og 15-20:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA