Friluftsliv deltid, del 1 

Studieprogram

Friluftsliv deltid, del 1

Programleder

Jørgen Weidemann Eriksen

Språk

Programmet undervises hovedsakelig på norsk

Omfang

30 sp

Hovedmål

Programmet gir studenter teoretisk kunnskap, praktiske ferdigheter, holdninger og erfaringer som grunnlag for å jobbe med mennesker i natur. Etter endt utdanning skal kandidaten kunne anvende friluftsliv som arena for læring, mestring og naturopplevelse. Utdanningen er flerfaglig sammensatt med en praksisnær tilnærming til grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som kreves for å arbeide med friluftsliv.

Relevans

Friluftslivsfaglig kunnskap og kompetanse har økende relevans innenfor stadig flere sektorer i samfunnet:

  • Barnehage, skole og utdanning: Friluftsliv brukes i barnehager, og stadig flere barnehager har egne friluftslivsavdelinger. I læreplanverket for grunn og ungdoms -skole er det egne læringsmål for friluftsliv. I Videregående skole finnes friluftsliv som programfag og linjefag. Folkehøgskoler har egne friluftslivslinjer, og på leirskoler er friluftsliv en sentral del av innholdet.
  • Forskning og utdanning: På høgskoler og universiteter finnes friluftsliv som fag og forskningsfelt, fra grunnstudie til PhD.
  • Turisme og reiseliv: Her har sterk vekst (nasjonalt og internasjonalt), ført til økt etterspørsel etter friluftslivsfaglig kunnskap og kompetanse knytet til naturguiding, men og i forhold til andre funksjoner som salg, markedsføring og destinasjonsutvikling. 
  • Kurs og eventmarkedet: Selskaper/bedrifters behov for å øke samarbeid og trivsel blant de ansatte, og privatpersoners ønsker om å lære ulike former for friluftsliv/aktiviteter, har skapt et arbeidsmarked for teambuilding og kursing.
  • Helse: Innenfor forebyggende helsearbeid og rehabilitering anvendes friluftsliv som arbeidsform innenfor; frisklivssentraler, barnevernsinstitusjoner, psykiatri og rehabiliterings -institusjoner.
  • Forvaltning: Innenfor offentlig forvaltning i kommunale og interkommunale friluftsråd anvendes friluftslivsfaglig kunnskap og kompetanse i arbeidet med å tilrettelegge for innbyggernes friluftsliv. Innenfor frivillige organisasjoner som eksempelvis Den norske turistforening og Norges jeger og fisk er det behov for friluftslivsfaglig kunnskap og kompetanse i arbeid med å tilrettelegge for medlemmers læring og opplevelse i friluftsliv.

Kvalifiserer til

Studiet kvalifiserer ikke direkte til spesifikke arbeid/yrkesroller men kan sammen med andre kvalifikasjoner være egnet til å jobbe innen:

  • Barnehage og skole: Friluftslivslærer/aktivitetsleder/assisten/veileder.
  • Turisme og reiseliv: Naturguide/turleder/veileder (ansatt eller med eget foretak).
  • Kurs- og eventmarkedet: Kursleder/aktivitetsleder/veileder.
  • Helse: Aktivitetsleder/turleder/assistent/veileder.
  • Forvaltning: Friluftslivslærer/aktivitetsleder/veileder/saksbehandler/konsulent.
  • Freelance: selvstendig næringsdrivende som jobber oppdragsbasert innenfor flere av de ovennevnte yrkesroller og sektorer. 

Programmet gir uttelling som et halvtårsstudium i friluftsliv. Studieprogrammet kvalifiserer til opptak på "Friluftsliv deltid 2". Dersom programmet påbygges med "Friluftsliv deltid 2", oppnås ett studieår innen bachelorgrad i friluftsliv. Programmet kan også inngå i andre bachelorgrader. Bachelorgrad i friluftsliv kvalifiserer for opptak til master i idrettsvitenskap, med friluftsliv som tema. En master i Idrettsvitenskap kan videre kvalifisere til opptak til PhD. Både master og PhD er forskerutdanninger og kan kvalifisere til arbeid som forsker/lærer ved universiteter/høgskoler/forskningssentre.

Programmet kan gi sertifiserende kurs i henhold til de kurs/utdanningsstandarder som er knyttet til ulike friluftslivsaktiviteter. Men dette avhenger av hvilke aktivitetsformer som blir valgt de respektive årene og vil variere.   

Opptakskrav

Opptakskravet til studiet er generell studiekompetanse, eventuelt realkompetanse.

I og med at studiet inneholder praksis, der studentene kommer i kontakt med barn, skal det leveres politiattest ved studiestart (Politiregisterforskriften kap. 7 §39).
Aktuelle studenter må være svømmedyktige (kunne svømme 200 meter), og i stand til å bære/frakte egen sekk/oppakning på turer, sommer og vinter.

Læringsutbytte

Kunnskap
Etter endt utdanning skal studentene:

  • Ha kunnskap om hvordan gjennomføre og tilrettelegge for friluftsliv i ulike naturmiljø til ulike årstider (skog og kyst og fjell, høst, vinter og vår). 
  • Ha grunnleggende kunnskap om hvordan gjennomføre og lære bort utvalgte friluftslivsaktiviteter på en hensiktsmessig og trygg måte.
  • Ha grunnleggende kunnskap om turplanlegging.
  • Ha kjennskap til friluftsliv som forskningsfelt samt som sosialt og kulturelt fenomen.
  • Ha kjennskap om friluftslivets som kilde til helse og livskvalitet.

Ferdigheter
Etter endt utdanning skal studenten:

  • Ha tilstrekkelig med kunnskaper og ferdigheter til å kunne planlegge og gjennomføre turer i ulike omgivelser til ulike årstider med vekt på sikkerhet, overskudd, naturopplevelse og mestring.
  • Kunne legge til rette for læring i utvalgte friluftslivsaktiviteter.
  • Kunne forklare hvordan friluftslivet kan være kilde for læring, opplevelse, helse og livskvalitet.
  • Kunne redegjøre for ulike natursyn og gjenkjenne disse i egen og andres friluftslivspraksis.

Generell kompetanse
Etter endt utdanning skal studenten:

  • Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av ulike friluftslivsturer
  • Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse
  • Kunne reflektere over eget forhold til natur og friluftsliv, samt å formidle dette til andre

Læringsformer og aktiviteter

Studiet forutsetter at studentene utvikler bred og allsidig friluftslivserfaring, og evne til å ferdes ute i varierende værforhold året rundt. Studiet er samlingsbasert der del inneholder ca 30 døgn på tur. Mye av undervisningen er lagt til utvidede helgesamlinger utenfor NIH, med døgnkontinuerlig virksomhet. Praksisopplegg og turer utgjør rammene for arbeidet med å utvikle egne faglige og fagdidaktiske ferdigheter og kunnskaper, og de utgjør en læringsarena der teori kan anvendes og prøves gjennom praksis. Opplevelser og erfaringer fra praksisfeltet reiser spørsmål og problemstillinger som det arbeides med i den videre utviklings- og refleksjonsprosessen. Denne prosessen støttes av undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning, og knyttes til individuelle studieoppgaver, gruppeoppgaver og øvingspraksis. Undervisningen legger stor vekt på studentaktive og problembaserte arbeidsformer.

Vurdering av studentenes læring

Studentene vil bli målt på både underveis- og sluttvurderinger. Underveisvurderingene skal i hovedsak stimulere til kontinuerlig aktivt studentarbeid og vil måle studentenes utvikling knyttet egen læringsprosess. Programmet vil benytte et bredt spekter av ulike vurderingsformer som f.eks. refleksjonsnotat, rapportskriving, oppgavebesvarelse individuelt og i grupper og skriftlig eksamen.

Innhold og oppbygning

Friluftsliv deltid 1 er et studieløp som strekke seg over 1 år (30 sp.) Studiet vektlegger utvikling av grunnleggende ferdigheter i friluftsliv samt fokus på turplanlegging. Studentene kvalifiserer med  fullført utdanning å søke seg videre til "Friluftsliv deltid 2". Dette programmet vektlegger i større grad lederrollen i friluftslivsarbeid, med fokus på pedagogiske/didaktiske arbeidsformer i natur.

Samarbeid med andre institusjoner

Vi har per i dag ingen formelle avtaler med andre institusjoner.

Obligatorisk emne

EmnekodeEmnenavnStudiepoengSemesterEmneansvarlig
FLD222Friluftslivsfag deltid 130 spHøst og vårtrond Augestad