Kroppsøving deltid, del 1  

Studieprogram

Kroppsøving deltid, del 1

Programleder

Inger-Åshild By

Språk

Programmet undervises hovedsakelig på norsk

Omfang

30 sp

Hovedmål

Kroppsøving del 1 skal særlig kvalifisere studentene for å legge til rette slik at kroppsøving blir en positiv opplevelse for alle elever og er tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger. Elevene skal gis mulighet til varierte opplevelser ved å bevege seg og drive med lek, dans, idrett og friluftsliv som har rot både i vår egen kultur og i andre kulturer. Bevegelse er en vesentlig forutsetning for barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling. Skolemiljøet må derfor gi inspirasjon til en fysisk aktiv skolehverdag.Mange lærere har i sin lærerutdanning liten eller ingen utdanning i kroppsøving. For å utvikle lærernes kompetanse i tråd med skolens intensjoner og planer tilbyr Norges idrettshøgskole 30 studiepoeng kroppsøving rettet mot grunnskolen. Det er mulig å avslutte studiet med 15 studiepoeng etter høstsemestret. Studiet kan etter de første 30 studiepoeng påbygges med 30 studiepoeng rettet mer mot ungdomstrinn og videregående skole. Studiet er på totalt 30 studiepoeng og er kompetansegivende videreutdanning i kroppsøving.

Målgruppe

Studiet retter seg hovedsakelig mot lærere som underviser i grunnskolen. Lærere i videregående skole, fysioterapeuter, barnehageansatte og ansatte i skolefritidsordningen vil også kunne ha utbytte av studiet.

Kvalifiserer til

Målet med deltidsstudiet er å gi lærere formell kompetanse til å undervise i kroppsøvingsfaget i skolen.

Opptakskrav

Lærerutdanning, ev. førskolelærer med erfaring fra skole.

Læringsutbytte

Læreren/kandidaten

Kunnskap

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart
  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets utvikling og legitimering
  • har faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever i grunnskolen eller videregående opplæring
  • har kunnskap i leik, svømming, individuell idrett, lagidrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling, betydning av kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet, evne og funksjonsnivå knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • har kunnskap om hvordan de grunnleggende ferdighetene; uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig, regne og bruke digitale verktøy støtter læring i kroppsøving, og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse

Ferdigheter

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske krav
  • kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik, svømming, individuell idrett, lagidrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer som er aktuelle for trinnet læreren underviser
  • kan vurdere elevenes bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, tilbakemelding og vurdering i kroppsøving
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan utføre livreddende førstehjelp og utføre livredning i vann
  • kan gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving

Generell kompetanse

  • kan vurdere analytisk og kritisk hvordan kroppsøving sammen med andre skolefag bidrar til elevens allmenndanning
  • kan ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet
  • kan bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er tilrettelagt med én tre dagers samling per måned, noe som gjør at det er mulig å jobbe og studere samtidig. Studiet er praksisrelatert, så mellom og i løpet av samlingene vil lærerne få krav om utarbeidelse av undervisningsopplegg, utprøving av opplegg, erfaringsutveksling og refleksjon, samt oppgaveskriving. Noe av undervisningen vil bli lagt opp via Canvas og studentene må derfor ha tilgang til datamaskin og internett. Emnene vil ha forskjellige arbeidsformer. I tillegg til deltakelse vil det bli gitt oppgaver som for eksempel forberedende lesing av pensum, utprøving av opplegg i egen klasse, skriftlig hjemmearbeid og lignende. Det vil bli en avsluttende skriftlig eksamen som dekker hele pensum (ca.1500 sider).

 

Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen må fremmøte og pålagte oppgaver i minimum 2/3 av studiet være godkjent.

Vurdering av studentenes læring

  • Det er krav om minimum 80 % fremmøte i fagdidaktikk og hver av aktivitetene.
  • Avsluttende 6 timers individuell skriftlig eksamen (skole). Gradert karakterer, A-F.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Innhold og oppbygning

Kroppsøving fagdidaktikk
Fagdidaktikkstudiet i kroppsøving skal sammen med studier av lek, idrett, dans, friluftsliv og annen fysisk aktivitet bidra til å utvikle studentene til profesjonelle kroppsøvingslærere i grunnskolen. Denne delen av studiet tilsvarer om lag 1/3 av det totale omfang.

Undervisningen i kroppsøving fagdidaktikk vil omfatte:

  • Kroppsøvingsfagets samfunnsmessige og faglige legitimering.
  • Bakgrunn for mål, innhold og struktur i gjeldende læreplan.
  • Planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av egen undervisning.
  • Grunnleggende ferdigheter og kroppsøvingsfaget.
  • Fysisk aktivitet som en del av skolehverdagen.
  • Kroppsøving i et tverrfaglig perspektiv.
  • Analyse av bevegelser som grunnlag for allsidig kroppsøving.
  • Tilpasset opplæring

Lek, idrett, dans, friluftsliv og annen fysisk aktivitet
Aktivitetene tilsvarer om lag 2/3 av det totale omfang. De består av følgende delemner:

  • Ballskole
  • Dans og turnaktiviteter
  • Friluftsliv/nærmiljøaktiviteter på barmark og snø
  • Innebandy og skøyteidrett
  • Leker
  • Sansemotorikk
  • Svømming og livberging

I aktivitetene som inngår i studiet skal det legges vekt på at studentene skal tilegne seg kunnskap om aktivitetene og hvordan de kan anvendes i skolen. Det skal legges vekt på metodisk innføring i de ulike teknikkene og taktikkene som inngår i aktivitetene og hvordan skape glede i bevegelse med kreative og ekspressive tilnærminger til aktivitet. Læreplan for kroppsøving i Kunnskapsløftet vil være retningsgivende for innholdet.

KJERNELITTERATUR:

FAGDIDAKTIKK
:
1 BOK:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Multicare Förlag.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
By. I.-Å. (Red.). (2021). KRD1: Fagdidaktikk: Deltid: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Berg, E. (2020). Kroppsøving med rom for alle. Om læring, anerkjennelse og utforsking.
* Side 9-32, Et inkluderende kroppsøvingsfag – ulike forståelser og praksiser

Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag (s. 259-275). Universitetsforlaget.

Imsen, G. (2020). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (6. utg.). Universitetsforlaget.
* Side 277-324, Læreplaner og lokalt arbeid med læreplaner
* SIde 329-364, Mål og målstyring av undervisning

Leirhaug, P. E. (2016). Når profesjonaliteten møter seg selv i døra: En historie om innsats, kompetanse og vurdering i kroppsøving. I L. T. Grindheim, T. Krüger, P. E. Leirhaug & D. Wilson (Red.), Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser (s. 137-156). Fagbokforlaget.

Moe, V. M. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I G. Langfeldt & V. F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer (s. 162-179). Cappelen Damm Akademisk. 

Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap (s. 193-208). Fagbokforl.

Stene, F. (1973). Pedagogisk metodikk (Kroppsøving i skolen; 1) (2. utg.). Universitetsforlaget.
* Side 81-93, Problemmetoden
* Side 94-97, Instruksjonsmetoden.

Walseth, K. (2019). Kroppsøving og kulturelt mangfold. I E. Ellefsen & J. Skrede (Red.), Fremtidens kroppsøvingslærer (s. 30-49). Cappelen Damm Akademisk.

2 ARTIKLER FRA TRYKTE TIDSSKRIFT som ligger i Canvas:
Arnold, P. J. (1980).  Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17.
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

1 NOTAT som ligger i Canvas
:
By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplaner i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997 (Forelesningsnotat). Norges idrettshøgskole.
* Notatet finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

2 ELEKTRONISKE LÆREPLANER:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Verdier og prinsipper for grunnopplæringen – overordnet del av læreplanverket. Regjeringen. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/ve rdier-og-prinsipper-forgrunnopplaringen/id2570003/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2019). Læreplan i kroppsøving (KRO01-05). https://www.udir.no/lk20/kro01-05
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
_____________________________________________________________________________________________________________

BALLSPILL:

Fosnæs, O. (2021). Ballspill. [O. Fosnæs].
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(NIH er rettighetshaver)
______________________________________________________________________________________________________________

MINIVOLLEYBALL:
1 NETTSIDE:

Her finner dere alt om det nye spillet: https://volleyball.klubb.nif.no/barn/Sider/Hjem.aspx
______________________________________________________________________________________________________________

DANS:
1 BOK:
Winther, H., Engle, L., Nørgaard, M-B. & Herskind, M. (2017). Fodfæste og himmelkys: Undevisningsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans (2. utg.). Billesø & Baltzer.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

I tillegg kommer dansebeskrivelser og annet materiale som blir delt ut i timene.
________________________________________________________________________________________________________________

FRILUFTSLIV:
UTDRAG FRA 1 BOK:
Mytting, I., Bischoff, A. & Keeping, D. (2018). Friluftsliv: Idrettsfag (3. utg.). Gyldendal.
Kapittel 1,2,3,4,5,6,8,9,10,14 og 15 skal leses:
* Boka finnes til utlån i biblioteket her: ORIA
_______________________________________________________________________________________________________________

INNEBANDY:
1 BOK:
Nilsson, M. & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Akilles.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
_______________________________________________________________________________________________________________
KROPPSØVING OG FUNKSJONSHEMMING:
1 ELEKTRONISK BOK:
Soulé, T., Flygstrup, B. & Selmer, J. (2018). Alle til idræt. Videnscenter om handicaphttps://www.handivid.dk/alletilidraet/alle-til-idraet-hent-kapitler-og-aktiviteter/
* Boken finnes online her: Klikk på denne lenken.

1 INTERNT SKRIV:
Midthaugen, P. (2010). Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving: Bevisstgjøring og håndtering av individuelle forskjeller og annerledeshet gjennom kroppsøving og idrett. [P. Midthaugen].
* Denne ligger som PDF i Canvas.
(NIH er rettighetshaver)

1 BOKKAPITTEL:
Standal, Ø. F. (2015). Evner og føresetnader i kroppsøving. I Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving (s. 121-135). Cappelen Damm Akademisk.
* Dette kapitlet ligger som PDF i Canvas.
(Klarert via BOLK .21. / Bibl. - AGG)
________________________________________________________________________________________________________________

KUNSTEN Å VÆRE I BEVEGELSE:
1 BOK:
Skard, H. (2013). Glede i bevegelse. Norges idrettsforbund.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
_______________________________________________________________________________________________________________

SALAKTIVITETER:
1 BOK:
Norges gymnastikk og turnforbund (2000). Salto: En idébok i gymnastikk og turn for treneren og læreren. Forbundet.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
_______________________________________________________________________________________________________________

SANSEMOTORIKK:
INTERNT KOMPENDIUM - deles ut:
Moser, T. & Dudas, B. (1996). Psykomotorikk: Kompendium: En innføring i psykomotorisk teori og praksis. T. Moser.
* Denne deles ut.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
_______________________________________________________________________________________________________________

SKØYTER:
1 BOK:
Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Akilles.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
_______________________________________________________________________________________________________________

SVØMMING, LIVREDNING OG HLR:
2 BØKER:
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2005). Slik lærer du å svømme. Bodoni forl.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

1 INTERT SKRIV:
Kjendlie, P.-L. (2007). Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.
(NIH er rettighetshaver).

1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas:
Olstad, B. H. (2021). Helse, miljø og sikkerhet i svømme- og livredningsopplæring. I E. G. Gjølme (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 99-123). Universitetsforlaget.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK .21./Bibl. - AGG)

1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Høgskulen på Vestlandet (2020). Trygg opplæring i svømming, selvberging og livredning i kroppsøving og ved bading i skolens regi. https://svommedyktig.no/globalassets/dokumenter/trygg-opplaring-i-svomming-selvberging-og-livredning.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

2 OFFENTLIGE NETT PUBLIKASJONER
:
Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Hjerte-lungeredning til barn. http://nrr.org/images/nedlasting.log/pdf/HLR_barn3.png
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Hjerte-lungeredning til voksne. http://nrr.org/images/nedlasting.log/pdf/DHLR_plakat3.png
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

1 NETTPORTAL:
Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2017). Svømmedyktig.nohttp://www.svommedyktig.no/

STØTTELITTERATUR til svømming, livredning og HLR:

3 BØKER:
Gjølme, E. G. (Red.). (2021). Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Universitetsforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Norges svømmeskole.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Norsk Førstehjelpsråd. (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp (7. utg.). Lærdal Medical.
* Boka finnes til lån i biblioteket herORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): 
Klikk på denne lenken.​

1 DVD:
Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Norges Idrettshøgskole.
* DVD-en finnes til lån i biblioteket her: ORIA