FRI202 Friluftsliv og helse (10 sp) 

(Friluftsliv and health  )

Fakta om emnet

Emnekode
FRI202
Emnenavn
Friluftsliv og helse
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst og vår
Emneansvarlig
Jannicke Høyem

Kort om emnet

Emnet fokuserer på relasjoner mellom menneske og natur, der målet er å skape et bredt faglig grunnlag for å arbeide med friluftslivsfaglige problemstillinger knyttet til helse og livskvalitet. Emnet har en flerfaglig og praksisnær tilnærming og gir studentene kunnskaper om ulike teoretiske perspektiver, pedagogiske arbeidsformer og forståelse for tematikkens kompleksitet og sentrale utfordringer.

Deler av undervisningen gjennomføres ute på turer, i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. Dette spesifiseres nærmere i undervisningen. 

 

Læringsutbytte

Etter endt utdanning skal studenten:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om ulike faglige tilnærminger til begrepene helse, folkehelse og livskvalitet
  • Ha kunnskap om problemstillinger knyttet til læring og opplevelse i natur, og om friluftsliv og naturbaserte aktiviteter som arbeidsform for å fremme helse og livskvalitet
  • Ha kunnskap om hvilke faktorer som hemmer/fremmer nordmenns deltakelse i friluftsliv
  • Kjenne til eksisterende forskning om friluftsliv som grunnlag for helse og livskvalitet

Ferdigheter

  • Kunne beherske grunnleggende friluftslivsferdigheter og kunne planlegge, gjennomføre og evaluere friluftslivsopplegg/turer, med grupper og enkeltpersoner, i ulike naturmiljø og årstider
  • Kunne anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder inn mot friluftsliv i ulike helsefaglige kontekster
  • Kunne tilrettelegge friluftsaktiviteter for personer og grupper med nedsatt funksjonsevne , og med ulike forutsetninger og mål.

Generell kompetanse

  • Kunne reflektere over og argumentere for hvordan natur og naturopplevelser kan ha betydning i et helseperspektiv.
  • Kunne reflektere over hvordan ulike friluftslivsaktiviteter egner seg for å bidra til helsegevinst og livskvalitet for individer og grupper
  • Kunne reflektere kritisk og etisk over hvilken betydning friluftsliv har for helse
  • Kunne reflektere over og diskutere hvordan ulike virksomheter anvender friluftsliv for å oppnå ulike helserelaterte målsettinger.
  • Kunne reflektere over sammenhenger mellom helse og bærekraft

Læringsformer og aktiviteter

I emnet vil det bli anvendt ulike tilnærminger for å arbeide med friluftsliv i et helseperspektiv, blant annet forelesninger, prosjektarbeid og studentaktive arbeidsformer. Det vil også bli uteundervisning gjennom turaktivitet av varierende varighet. Studentene leverer to skriftlige arbeider som er forarbeid til eksamen.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

  • 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte i planlegging, gjennomføring og evaluering av tur/praktisk rettet undervisning. Godkjent/ikke godkjent.
  • 2 skriftlige innleveringer. Godkjent/ikke godkjent.
  • Kurs i førstehjelp. Godkjent/ikke godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.

 

Vurdering/eksamen

Hjemmeoppgave. Gradert karakter (A-F).

  • Studentene fordyper seg i en problemstilling knyttet til friluftsliv og helse.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 5 BØKER:
Berg, E. (2021). Kroppsøving – med rom for alle: Om læring anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Side 115-151 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket herORIA

Bergkvist, T. P., Gjessing, B., Kissow, A. M. & Midtsundstad, A. (Red.). (2020). Barn og unge med funksjonsnedsettelser: Aktivitet og deltakelse i fellesskap. Fagbokforlaget.
Side 11-24 og 77-154 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Bischoff, A., Kissow. A. M., Johansen, J. S., Mygind, O. & Vibholm, P. (Red.). (2019). Rehabilitering ude: Nye ressourcer og perspektiver i rehabiliteringen. Rehabiliteringsforum Danmark.
Side 12-50 og 58-95 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Fauske, L., Bruland, Øyvind S., Lund, B. M., Halvorsen, D., Rostrup, M., Mathiisen, T. M., Pettersen, F. O., Sætren, T., Toverud, K. C. & Norsk tindeklub. (2019). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin. Fri flyt.
Side 15-20, 26-102 og 111-131 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Gjølme, E. G. (Red.). (2021). Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Universitetsforlaget. 
Side 15-77, 127-136 og 143-146 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Høyem, J. (Red.). (2021). FRI202: Friluftsliv og helse: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompnediet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Batt-Rawden, K. B. (2017). Tur og natur i hverdagen – og kunsten å gå. I G. Tellnes (Red.), Helsefremmende samhandling: Natur og kultur som folkehelse (s. 87-94). Fagbokforlaget. 

Bischoff, A. (2015). Stier, mennesker og naturopplevelser. Novus forlag.
* Side 57-62, En sti, en tursti, en turveg, en veg
* Side 63-70, Å være på stien
* Side 225-266, Oppsummering og konklusjon

Borge, L. (2011). Liv og læring - utvikling av personlig brukskunnskap i en terapiprosess. I L. Borge, E. W. Martinsen & T. Moe (Red.), Psykisk helsearbeid: Mer enn medisiner og samtaleterapi (s. 31-49). Fagbokforlaget

Carpenter, C. & Harper, N. (2016). Health and wellbeing benefits of activities in the outdoors. I B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Red.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 59-68). Routledge.

Crosbie, J. (2016). Disability and the outdoors: Some considerations for inclusion. I B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Red.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 378-387). Routledge.

Greenaway, R. & Knapp, C. E. (2016). Reviewing and reflection: Connecting people to experiences. I B. Humberstone,  H. Prince & K. A. Henderson, Routledge international handbook of outdoor studies (s. 260-268). Routledge.

Gunleiksrud, (2011). Naturopplevelser for alle ved hjelp av standardiserte løsninger? I T. Soulié & B. Therkildsen, Friluftsliv for mennesker med funktionsnedsættelse: En antologi om rehabilitering, habilitering, specialpædagogik, socialpædagogikk og fritid (s. 196-202). Handicapidrættens Videnscenter.

Hagen, (2011). Naturvern og friluftsliv for funksjonshemmede. I T. Soulié & B. Therkildsen, Friluftsliv for mennesker med funktionsnedsættelse: En antologi om rehabilitering, habilitering, specialpædagogik, socialpædagogikk og fritid (s. 182-195). Handicapidrættens Videnscenter.

Høyem, J. & Westersjø, J. (2011). Friluftsliv og folkehelse. I N. C. Øverby, M. K. Torstveit & R. Høigaard (Red.), Folkehelsearbeid (s. 213-227). Høyskoleforlaget.

Høyem, J. & Fasting, M. L. (2019). Kunnskap i friluftsliv. I L. Hallandvik & J. Høyem (Red.), Friluftslivspedagogikk (s. 33-49). Cappelen Damm.

Løvoll, H. S. (2019). Læringsklima, motivasjon og mestring. I L. Hallandvik & J. Høyem (Red.), Friluftslivspedagogikk (s. 101-121). Cappelen Damm.

Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Red.), Outdoor and experential learning: Views from the top (s. 28-51). Otago University Print.

Mæland, J. G. (2010). Forebyggende helsearbeid: Folkehelse i teori og praksis. Universitetsforlaget.
* Side 13-23,  Mange veier til helse
* Side 24-33, Individuell helse og folkehelse
* Side 72-78, Helsefremmende arbeid: Ideologi og prinsipper

Næss, S., Moum, T. & Eriksen, J. (2011). Språkbruk, definisjoner. I S. Næss, T. Moum & J. Eriksen (Red.), Livskvalitet: Forskning om det gode liv (s. 15-50). Fagbokforl.

Næss, S., Moum, T. & Eriksen, J. (2011). Teorier. I S. Næss, T. Moum & J. Eriksen (Red.), Livskvalitet: Forskning om det gode liv (s. 69-81). Fagbokforl.

Richards, (2016). Developing therapeutic outdoor practice: Adventure therapy. I B. Humberstone,  H. Prince & K. A. Henderson, Routledge international handbook of outdoor studies (s. 251-259). Routledge.

Tellnes, G. (2003). Samspillet natur - kultur - helse: NaKuHel-konseptet i teori og praksis. Fagbokforlaget. 
* Side 9-21, Utsikt fra Ulriken
* Side 34-45, Forebygging og samhandling

Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk – helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget.
* Side 19-31, Helse og folkehelse.

8 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Fernee, C. R., Gabrielsen, L. E., Andersen, A. J. W. & Mesel, T. (2015). Therapy in the open air: Introducing wilderness therapy to adolescent mental health services in Scandinavia. Scandinavian Psychologist, 2, e14. https://doi.org/10.15714/scandpsychol.2.e14
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gabrielsen, L. E., Rommetveit, J., Føreland, J. & Olsen, I. A. (2016). Personlig utvikling i minus 20 grader: Psykisk helsearbeid på Hardangervidda: En case studie. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, 13, 34-44. https://www.idunn.no/tph/2016/01-02/personlig_utvikling_i_minus_20_grader_psykisk_helsearbeid_
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hjort, P. F. (2001). Noe var bedre før – hvordan kan vi ta vare på det? Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 121, 2069-2072. https://tidsskriftet.no/2001/06/kronikk/noe-var-bedre-hvordan-kan-vi-ta-vare-pa-det 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Holte, A. (2012). Ti prinsipper for forebygging av psykiske lidelser. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 49, 693-695. http://www.sakkyndig.com/psykologi/artvit/holte2012.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lindheim, M. Ø., Johnsen, S. Å. K., Hauge, Å. L. & Diseth, T. H. (2020). Friluftssykehuset. Tidsskrift for Norsk Legeforening. https://doi.org/10.4045/tidsskr.20.0409
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Martin, P. (2004). Outdoor education for human/nature relationships. Hentet fra https://www.scribd.com/document/424944421/Martin-p-Human-Nature-Relationships
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strumse, E. (2007). Psykologiske perspektiver på forholdet mellom menneske og natur. Tidsskrift for Norsk Psykologiforening, 44, 988-990. https://psykologtidsskriftet.no/fra-praksis/2007/08/psykologiske-perspektiver-pa-forholdet-mellom-menneske-og-natur
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Vikene, O. A. (2012). Psykisk helse og opplevelsen av deltakelse i friluftsliv. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 9, 345-354. https://www.idunn.no/tph/2012/04/psykisk_helse_og_opplevelsen_av_deltakelse_i_friluftsliv
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

UTDRAG FRA 3 RAPPORTER:
Helsedirektoratet. (2014). Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet (Rapport IS-2170). https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/anbefalinger-om-kosthold-ernaering-og-fysisk-aktivitet/Anbefalinger%20om%20kosthold%20ernæring%20og%20fysisk%20aktivitet.pdf/_/attachment/inline/2f5d80b2-e0f7-4071-a2e5-3b080f99d37d:2aed64b5b986acd14764b3aa7fba3f3c48547d2d/Anbefalinger%20om%20kosthold%20ernæring%20og%20fysisk%20aktivitet.pdf 
Side 4-14 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

NKT-Traume (2019). Faglig retningslinje for håndtering av aksidentiell hypotermi. https://nkt-traume.no/wp-content/uploads/2019/10/Faglig-retningslinje-for-håndtering-av-aksidentell-hypotermi.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Reneflot, A., Aarø, L. E., Aase, H., Reichborn-Kjennerud, T., Tambs, K. & Øverland, S. (Red.). (2018). Psykisk helse i Norge (Rapport). Folkehelseinstituttet. https://www.fhi.no/publ/2018/psykisk-helse-i-norge/
Side 6-8 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 1 ELEKTRONISK BOK:
Mygind, L., Hartmeyer, R., Kjeldsted, E., Mygind, E. & Bentsen, P. (2018). Viden om friluftslivs effekter på sundhed: Resultater fra en systematisk forskningsoversigt. Friluftsrådet. https://www.friluftsraadet.dk/sites/friluftsraadet.dk/files/media/document/Forskningsoversigt_kort%20version.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 1 STORTINGSMELDING
:
Meld. St. 18 (2015-2016). Friluftsliv: Natur som kilde til helse og livskvalitet. Klima- og Miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
Side 14-18 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

2 BØKER:
Figenschou, M. (2018). Omstart: Forsoning og frigjøring. Heltsyktforlag.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Lillehagen, R. (2016). Å lytte til hakkespetter: Naturen som terapeut. Dinamo.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA