FRI303 Friluftsliv, innovasjon og entreprenørskap (10 sp) 

(Friluftsliv, innovation and entrepreneurship )

Fakta om emnet

Emnekode
FRI303
Emnenavn
Friluftsliv, innovasjon og entreprenørskap
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Vår
Emneansvarlig
Simon Beames

Kort om emnet

I dette emnet vil studentene bli kjent med innovasjon og entreprenørskap som redskap for idéutvikling, prosjektutvikling og virksomhetsetablering i friluftsliv. Sentrale tema vil være Innovasjon, kreativitet, prosjektarbeid, organisatoriske mekanismer og prosessen fra ide til produkt. Målsetningen er at studentene skal kunne gjøre sin friluftslivsfaglige kunnskap/ kompetanse relevant for arbeidsmarkedet, kunne skape sin egen arbeidsplass og bidra til utvikling innenfor et arbeidsmarked i sterk vekst.

Deler av undervisningen vil kunne bli gjennomført ute i ulike naturmiljø og årstider. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter.  Informasjon om hvilket utstyr dette gjelder kommer ved studiestart.  

Læringsutbytte

Etter endt utdanning skal studenten:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om innovasjon og entreprenørskap som fenomen.
  • Ha kunnskap om innovasjonsprosesser og prosjektarbeid knyttet til friluftslivsfaglig arbeid.
  • Ha kjennskap til suksesskriterier og risikofaktorer ved innovativ virksomhet, og om hvordan slike kan anvendes innafor friluftslivsfag.
  • Ha kjennskap til bredden av friluftslivsfaglig arbeid og yrker. 

Ferdigheter

  • Kunne anvende verktøy for kartlegging og identifisering av potensielle nyvinninger hva gjelder tjenester, produkter og forretningsmessige virksomheter innenfor det friluftslivsfaglige virksomhetsfeltet. 
  • Kunne designe friluftslivsfaglig virksomhet i lys av bærkraftig utvikling.
  • Kunne omsette kunnskap om innovasjon og entreprenørskap til praktisk prosjektrettet arbeid innen selvvalgt friluftslivfaglig virksomhetsområde.

Generell kompetanse

  • Kunne anvende kunnskap om innovasjon og entreprenørskap i prosessen fra idéutvikling via utprøving til evaluering.
  • Kunne arbeide kritisk, selvstendig og sammen med andre i innovative prosesser 
  • Kunne presentere ideer, konsepter og prosjekter skriftlig, digitalt og muntlig. 

Læringsformer og aktiviteter

Sentralt i emnet er prosessen der studentene arbeider med et selvvalgt konsept som de utvikler fra ide til produkt. Denne prosessen vil bli understøttet av læringsformer og aktiviteter som, , forelesninger, casestudier, seminarer, ekskursjoner til virksomheter, presentasjoner og oppgaveskriving.

Arbeidskrav

For å få vurdering emnet kreves:

  • 80% oppmøte på seminarer/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte på ekskursjoner og bedriftsbesøk. Godkjent/ikke godkjent.
  • Levere prosessbasert refleksjonsnotat. Godkjent/ikke godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

Prosjektplan med presentasjon. Gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Kuiper, G. & Smit, B. (2014). Imagineering: Innovation in the experience economy. CABI Publishing.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

UTDRAG FRA 1 ELEKTRONISK BOK:
Gittell, R., Magnsson, M. & Meranda, M.(2012). The sustainable business case book. Saylor Academy. https://saylordotorg.github.io/text_the-sustainable-business-case-book/
Kapittel 5, del 1: Overview of entrepreneurship skal leses:
* Boka finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.

1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Hjellset, V. (2019). Trygg av natur: Virker det sett i et folkehelsevitenskapelig perspektiv? OsloMet. https://www.tryggavnatur.no/wp-content/uploads/2019/06/TAN-–-virker-det280519-1.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner som PDF i Canvas:
Beames, S. (Red.). (2021). FRI303: Våren 2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabtisk etter APA 7. utg.:
Beames, S. & Brown, M. (2017). Disneyization and the provision of leisure experiences. I K. Spracklen, B. Lashua, E. Sharpe & S. Swain (Red.), The Palgrave handbook of leisure theory (s. 855-871). Palgrave Macmillan. 

Bridge, S. & O’Neill, K. (2017). Understanding enterprise: Entrepreneurship & small business (5. utg.). Red Globe Press.
* Side 1-3, Introduction - Understanding enterprise
* Side 231-253, Becoming an entrepreneur.

Kalbach, J. (2016). Mapping experiences: A complete guide to creating value through journeys, blueprints and diagrams. O'Reilly Media.
Side 137-175, Illustrate: Drawing the diagram.

Moe, V. F., Leirhaug, P. E. & Resaland, G. K. (2015). Pedagogisk entreprenørskap i kroppsøvingsfagets grenseland. I F. O. Haara & I. K. R. Ødegård (Red.), Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap (s. 179-196). Cappelen Damm Akademisk. 

Ratten, V. (2019). Social entrepreneurship in sport: How sport can deliver social well-being. Routledge.
* Side 1-14, Social entrepreneurship in sport: An introduction. 

Ødegård, I. & Røe, K. (2015). Pedagisk entreprenørskap: Begreper og begrunnelser. I F. O. Haara & I. K. R.  Ødegård (Red.), Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap (s. 23-40). Cappelen Damm Akademisk.

6 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPNKlikk på denne lenken.

Abu-Saifan, S. (2012). Social entrepreneurship: Definition and boundaries. Technology Innovation Management Review, February, 22-27. https://timreview.ca/article/523
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. 

Beames, S. (2017). Innovation and outdoor education. Journal of Outdoor and Environmental Education, 20(1), 2-6. https://doi.org/10.1007/BF03400997
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lugosi, P. (2008). Hospitality spaces, hospitable moments: Consumer encounters and affective experiences in commercial settings. Journal of Foodservice, 19, 139-149. https://doi.org/10.1111/j.1745-4506.2008.00092.x
* Artikkelen finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Pine, B. J. II. & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
* Artikkelen finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Yachin, J. M. (2018). The ‘customer journey’: Learning from customers in tourism experience encounters. Tourism Management Perspectives, 28, 201–210. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.09.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Varley, P. (2006). Confecting adventure and playing with meaning: The adventure commodification continuum. Journal of Sport Tourism, 11, 173–194. https://doi.org/10.1080/14775080601155217
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


NB! Supplemental reading will be introduced throughout the course.