TI308 Ferdighetsutvikling og motorisk læring  (10 sp) 

(Skill adaptation and motor learning )

Fakta om emnet

Emnekode
TI308
Emnenavn
Ferdighetsutvikling og motorisk læring
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst
Emneansvarlig
Christian Thue Bjørndal

Kort om emnet

Emnet er en introduksjon til teoretiske perspektiver på ferdighetsutvikling og motorisk læring i idrett, med spesiell vekt på et økologisk-dynamisk perspektiv. Emnet skal gi studenten en teoretisk forståelse for innlæring og utvikling av ferdigheter i egen idrett og ferdighetene til å anvende denne kunnskapen i egen praksiskontekst.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for hvordan innlæring, utvikling og tilpasning av bevegelsesferdigheter skjer, i et økologisk-dynamisk perspektiv.
  • analysere og identifisere hvordan den idrettspesifikke prestasjonskonteksten betinger hva som er gode deløvelser for å stimulere innlæring utvikling av ferdigheter.
  • analysere og beskrive hvordan ulike betingelser i treningsaktiviteten fremmer og/eller begrenser ferdighetsutvikling, med utgangspunkt i utøveres individuelle behov og nivå i egen idrett.
  • forsterke utøverens fokus på relevant informasjon i trening og konkurranse, med den hensikt å forsterke innlæring eller utvikling av ferdigheter i egen idrett.
  • anvende prinsipper fra ikke-lineær pedagogikk i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen treningsvirksomhet. 

Læringsformer og aktiviteter

Emnet baserer seg på en kombinasjon av forberedelse og deltakelse i forelesningstimer (90 timer, hvor av 30 timer lærerstyrt undervisning), seminaraktivitet (30 timer) og arbeid med seminaroppgaver (110 timer).

Arbeidskrav

80% deltagelse i seminaraktivitet vurderes godkjent/ikke godkjent. 

Arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Mappe. Gradert karakter A-F. Teller 50%. 
    • Mappen inneholder tre seminaroppgaver.
  • Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F. Teller 50 %. 

Kjernelitteratur

1 BOK:
Button, S., Chow, A. & Davids, (2020). Dynamics of skill acquisition: An ecological dynamics approach (2. utg.). Human Kinetics.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

2 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER
:

* NB! For å lese de elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klientenKlikk på denne lenken.

Sullivan, M. O., Woods, C. T., Vaughan, J. & Davids, K. (2021). Towards a contemporary player learning in development framework for sports practitioners. International Journal of Sports Science & Coaching. https://doi.org/10.1177/17479541211002335
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vaughan, J., Mallett, C., Potrac, P., López-Felip, M. A. & Davids, K. (2021). Football, culture, skill development and sport coaching: Extending ecological approaches in athlete development using the Skilled Intentionality Framework. Frontiers in Psychology, 1-24. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.635420
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

1 BOK:
Bosch, F. (2015). Strength training and coordination: An integrative approach. 2010 Utgievers.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

1 ELEKTRONISK BOK:
Renshaw, I., Davids, K., Newcombe, D. & Roberts, W. (2019). The constraints-led approach: Principles for sports coaching and practice design. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315102351
*Boka finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.
** NB! For å lese den elektroniske boka når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

20 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:

* NB! For å lese de elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klientenKlikk på denne lenken.

Adolph, K. E. & Hoch, J. E. (2019). Motor development: Embodied, embedded, enculturated, and enabling. Annual Review of Psychology, 70(1), 141-164. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102836
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Beilock, S. L. (2008). Beyond the playing field: Sport psychology meets embodied cognition. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(1), 19-30. https://doi.org/10.1080/17509840701836875
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

De Jaegher, H. (2019). Loving and knowing: Reflections for an engaged epistemology. Phenomenology and the Cognitive Sciences. https://doi.org/10.1007/s11097-019-09634-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fuchs, T. & Koch, S. C. (2014). Embodied affectivity: On moving and being moved. Frontiers in Psychology, 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00508
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gray, R. (2014). Embodied perception in sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 7(1), 72-86. https://doi.org/10.1080/1750984x.2013.871572
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Headrick, J., Renshaw, I., Davids, K., Pinder, R. A. & Araújo, D. (2015). The dynamics of expertise acquisition in sport: The role of affective learning design. Psychology of Sport and Exercise, 16(Part 1), 83-90. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1469029214001137
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mccosker, C., Renshaw, I., Greenwood, D., Davids, K. & Gosden, E. (2019). How performance analysis of elite long jumping can inform representative training design through identification of key constraints on competitive behaviours. European Journal of Sport Science, 19(7), 913-921. https://doi.org/10.1080/17461391.2018.1564797
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McCosker, C., Renshaw, I., Polman, R., Greenwood, D. & Davids, K. (2020). Influence of expertise on the visual control strategies of athletes during competitive long jumping. Journal of Expertise, 3(3), 183-196.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mccosker, C., Renshaw, I., Russell, S., Polman, R. & Davids, K. (2021). The role of elite coaches’ expertise in identifying key constraints on long jump performance: How practice task designs can enhance athlete self-regulation in competition. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 13(2), 283-299. https://doi.org/10.1080/2159676x.2019.1687582
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

O’Sullivan, M., Davids, K., Woods, C. T., Rothwell, M. & Rudd, J. (2020). Conceptualizing physical literacy within an ecological dynamics framework. Quest, 72(4), 448-462. https://doi.org/10.1080/00336297.2020.1799828
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Otte, F. W., Millar, S.-K. & Klatt, S. (2019). Skill training periodization in “specialist” sports coaching: An introduction of the “PoST” framework for skill development. Frontiers in Sports and Active Living, 1. https://doi.org/10.3389/fspor.2019.00061
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Otte, F. W., Rothwell, M., Woods, C. & Davids, K. (2020). Specialist coaching integrated into a department of methodology in team sports organisations. Sports Medicine - Open, 6(1). https://doi.org/10.1186/s40798-020-00284-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rothwell, M., Davids, K. & Stone, J. A. (2018). Harnessing socio-cultural constraints on athlete development to create a form of life. Journal of Expertise, 1(1), 94-102.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rothwell, M., Davids, K., Stone, J. A., Sullivan, M. O., Vaughan, J., Newcombe, D. J. & Shuttleworth, R. (2020). A department of methodology can coordinate transdisciplinary sport science support. Journal of Expertise, 3(1), 55-65.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rothwell, M., Stone, J. & Davids, K. (2020). Investigating the athlete-environment relationship in a form of life: An ethnographic study. Sport, Education and Society, 1-16. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1815690
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Stone, J. A., Rothwell, M., Shuttleworth, R. & Davids, K. (2020). Exploring sports coaches’ experiences of using a contemporary pedagogical approach to coaching: An international perspective. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 1-19. https://doi.org/10.1080/2159676x.2020.1765194
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sullivan, M. O., Woods, C. T., Vaughan, J. & Davids, K. (2021). Towards a contemporary player learning in development framework for sports practitioners. International Journal of Sports Science & Coaching. https://doi.org/10.1177/17479541211002335
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vaughan, J., Mallett, C. J., Davids, K., Potrac, P. & López-Felip, M. A. (2019). Developing creativity to enhance human potential in sport: A wicked transdisciplinary challenge. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02090
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Woods, C. T., Mckeown, I., O’Sullivan, M., Robertson, S., & Davids, K. (2020). Theory to practice: Performance preparation models in contemporary high-level sport guided by an ecological dynamics framework. Sports Medicine - Open, 6(1). https://doi.org/10.1186/s40798-020-00268-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Woods, C. T., Rothwell, M., Rudd, J., Robertson, S. & Davids, K. (2021). Representative co-design: Utilising a source of experiential knowledge for athlete development and performance preparation. Psychology of Sport and Exercise, 52, 101804. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101804
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.