FKI100 Profesjonsfag - pedagogikk og didaktikk (10 sp) 

(Professional Studies – Pedagogy and Didactics )

Fakta om emnet

Emnekode
FKI100
Emnenavn
Profesjonsfag - pedagogikk og didaktikk
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst og vår
Emneansvarlig
Iver Mytting

Kort om emnet

Emnets hensikt er å belyse pedagogiske perspektiver på læring, presentert både som ferdighet og erfaring i, om og gjennom bevegelsesaktivitet. Det er sentralt i emnet å presentere studentene for forskjeller og likheter i pedagogiske tilnærminger til egne og andres ferdigheter og erfaringer. Videre består emnet av å innvie studentene i en praktisk og teoribasert kunnskapskultur og tilrettelegge for at studentene kan få øvelse i å lære bort/undervise.

Læringsutbytte

Studentene skal

  • Kunne vurdere egne ferdigheter og bevegelser i lys av egne læringsprosesser og læringsutbytte.
  • Forstå betydningen av ulike læringsprosesser for et mangfold av mennesker og kunne vurdere relevansen av læringsprosessene i et fagdidaktisk perspektiv.
  • Kunne legge til rette for og bidra til andres læring med vekt på opplevelse, mening, mestring og ferdighet.
  • Kunne anvende et utvalg kommunikasjonsmåter og gjøre vurderinger av hvordan disse virker i samspill og kontakt med andre.

Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktiviteter, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg samt forskningslitteratur og profesjonsfaglig litteratur. Det legges videre opp til at studentene gjennom samarbeidslæring og aktiv kunnskapsproduksjon løser og belyser sentrale tema fra emnets innhold. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg/praktisk-metodisk opplegg som viser hvordan studentene har gått frem i å bruke læringsaktiviteter og gjøre rede for didaktiske overveielser.

Arbeidskrav

Oppmøte minimum 80% på emnet.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til avsluttende praktisk-metodisk eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Mappe vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring vurderes til bestått/ikke bestått.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 5 BØKER:
Hallandvik, L. & Høyem, J. (Red.). (2019). Friluftslivspedagogikk. Cappelen Damm.
Kapittel 1, 2 og 3 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Rønholt, H. & Peitersen, B. (Red.). (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. Museum Tusculanums Forlag.
Kap. 1-14 og 19 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2018). Skolen som læringsarena: Selvoppfatning, motivasjon og læring (3. utg.). Universitetsforlaget.
Kap. 1, 5 og 6 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red). (2015). Inkluderende kroppsøving. Cappelen Damm.
Side 9-23, 24-43 og 121-135 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket herORIA

Vingdal, I. M. & Birch, J. E. (Red). (2014). Fysisk aktiv læring. Gyldendal akademisk.
Side 37-80 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket
 her: ORIA

2 DIGITALTE KOMPENDIER som du finner i Canvas:
Første:

Hordvik, M. (Red.). (2021). FKI100: Profesjonsfag - pedagogikk og didaktikk: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Eriksen, T. H. (2011). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I T. H. Eriksen & T. A. Sajjad (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (5. utg.) (s. 33-48). Gyldendal akademisk.

Fiskum, T. A. (2014). Uteområdet til inspirasjon og motivasjon for allsidig aktivitet. I T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta Fagene med ut (s. 70-80). Cappelen Damm.

Gilchrist, P. & Wheaton, B. (2016). Lifestyle and adventure sports among youth. I K. Green & A. Smith (Red.), Routledge handbook of youth sport (s. 186-200). Routledge.

Skrøvset, S., Mausethagen, S. & Slettbakk, Å. (2017). Lærerens relasjonsarbeid: Perspektiver, verktøy og caser. Cappelen Damm Akademisk.
* Side 13-24, Læreren som profesjonsutøve
* Side 25-37, Det relasjonelle aspektet ved lærerrollen

Steinsholt, K. (1999). Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Tapir.
* Side 13-49, Vera Hansens uro

Østrem, K. (2021). Sentrale pedagogiske perspektiver i nærmiljøfriluftsliv. I K. Østrem (Red.), Nærmiljøfriluftsliv i skolen (s. 275-297)Cappelen Damm Akademisk.

Andre kompendium:
Mytting, I. (Red.). (2021). FKI100: Profesjonsfag - pedagogikk og didaktikk: Del II: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas (ikke pr dato, kommer før jul)

Innholdet (litteraturlista) til det andre Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Graham, J. (1997). Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. Mountaineers.
Side 9-13, What’s leadership. 
Side 33-39, Leadership style

Grimeland, G. (2016). Bærekraftig fagdidaktikk i friluftsliv. I Horgen (Red.), Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 85-105). Fagbokforlaget.

Gurholt, K. P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I K. Steinsholt  & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 175-203). Tapir.

Lycke, K. H. (2006). Erfaringsbasert læring: Caseundervisning, problembasert læring og prosjektarbeid. I H. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning (s. 157-175). Cappelen Akademisk Forlag.

Lycke, K. H. (2006). Å lære i grupper. I H. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning (s. 141-155). Cappelen Akademisk Forlag.

Tordsson, B. (2006). Hva er friluftslivets pedagogikk? I B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk (s. 9-21). Høgskolen i Telemark.

Tordsson, B. (2006). Lederskap og friluftsliv. I B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk (s. 103-114). Høgskolen i Telemark.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011). A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. Monash University Publishing.
Side 51-76, The case for place.

1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Håvland, S. (2014). Naturopplevelsens kvaliteter. Grevlingen, 33(5), 6-11. https://bit.ly/3gvbqLb
Side 6-11 skal leses:
** Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

2 ARTIKLER FRA TRYKT TIDSSKRIFT  - ligger i Canvas
:
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Rettighetshaver er NIH)

Høyem, J. (2010). Vi graver oss ned i friluftslivets pedagogikk. Norsk pedagogisk tidsskrift, 94(1), 67-79.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

I tillegg skal studentene skal finne og bruke relevant litteratur tilhørende selvvalgte aktiviteter.