TI204  Fotballpsykologi (10 sp) 

(Football psychology )

Fakta om emnet

Emnekode
TI204
Emnenavn
Fotballpsykologi
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Vår
Emneansvarlig
Geir Jordet

Kort om emnet

Emnet skal gi studentene kunnskap om og forståelse av hvordan psykologiske teorier, modeller og prinsipper kan anvendes spesifikt for prestasjonsutvikling i fotball. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne:

  • forstå sentrale empiriske funn fra psykologiske studier med spillere, lag og trenere i fotball.
  • gjøre rede for fremragende praksis fra ledende internasjonale og nasjonale miljøer på psykologi anvendt i fotball.
  • analysere en fotballkamp fra et psykologisk perspektiv, og effektivt kommunisere slike analyser gjennom bilder/video.
  • anvende kunnskap om psykologi i praksis med spillere, lag og trenere i fotball.

Læringsformer og aktiviteter

Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer.

Arbeidskrav

Det kreves aktiv deltagelse i undervisningen, og godkjent på alle fortløpende gruppeinnleveringer.

Arbeidskravet må være godkjent før skriftlig eksamen.

Vurdering/eksamen

Studentene vurderes på to måter, som hver teller 50% av total karakter i emnet.

  1. Mappe: Studentene deles inn i mindre grupper, og skal gjøre en psykologisk analyse av spillerne på et av lagene i én fotballkamp, og presentere dette i en kort videobasert presentasjon samt i en skriftlig rapport (1500-2000 ord). Det gis en samlet gradert karakter (A-F).
  2. Skriftlig 1 time skoleeksamen. Ingen hjelpemidler tillatt. Det gis gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Kommunikasjon:
Nesti, M. (2010). Psychology in football: Working with elite and professional players. Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner som PDF i Canvas:
Jordet, G. (Red.). (2021). TI204: Fotballpsykologi: Våren 2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Fotballpsykologi: Introduksjon:
Jordet, G. (2016). Psychology of elite soccer performance. I T. Strudwick (Red.), Soccer Science (s. 367-388). Human Kinetics.

Fotballpsykologi: Filosofi:
Jordet, G. (2019). Working with psychology in professional football. I D. Collins, A. Cruickshank & G. Jordet (Red.), Routledge Handbook of elite sport performance (s. 114-132). Routledge.

Jordet, G. & Pepping, G. J. (2019). Flipping sport psychology: Theory into practice: A context-and behavior-centered approach. I M. Cappuccio (Red.), Handbook of embodied cognition and sport psychology (s. 75-98). MIT Press.

Straffespark:
Furley, P., Dicks, M. & Jordet, G. (2020). The psychology of penalty kicks: The influence of emotions on penalty taker and goalkeeper performance. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 29-43). Routledge. 

Kommunikasjon:
Slater, M. J., Steffens, N.K., Fransen, K., & Haslam, S. A. (2020). Developing effective on- and off-field leadership in elite soccer: The social identity approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 60-73). Routledge.

Kultur:
Daley, C., Wei Ong, C., McGregor, P. (2020). Applied psychology in academy soccer settings: A systems-led approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 172-188). Routledge

17 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT + 3 BOK-KAPITLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Fotballpsykologi: Introduksjon:
Ivarsson, A., Kilhage-Persson, A., Martindale, R., Priestley, D., Huijgen, B., Ardern, C., & McCall, A. (2020). Psychological factors and future performance of football players: A systematic review with meta-analysis. Journal of Science and Medicine in Sport, 23, 415-442. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2019.10.021
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jordet, G., & Toering, T. T. (2021). Psychological characteristics of elite performance and development. I A.M. Williams, B. Drust & P. Ford (Red.), Science and soccer: Developing elite performers (s. ). Routledge.
* Denne PDF-en vil komme i Canvas (bok-kapittel).
(Klarert via BOLK / AGG - Bibl.)

Fotballpsykologi: Filosofi:
Gilbourne, D. & Richardson, D. (2006). Tales from the field: Personal reflections on the provision of psychological support in professional soccer. Psychology of Sport & Exercise, 7(3), 325-339. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.04.004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Persepsjon:
Jordet, G., Aksum, K. M., Pedersen, D. N., Walvekar, A., Trivedi, A., McCall, A., Ivarsson, A. & Priestley, D. (2020). Scanning, contextual factors, and association with performance in English Premier League footballers: An investigation across a season. Frontiers in Psychology, 11, 2399. 
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.553813
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Williams, A. M., Thomas, J. L., Jordet, G. & Ford, P. R. (2021). Anticipation and decision-making. I A.M. Williams, B. Drust & P. Ford (Red.), Science and soccer: Developing elite performers (s. ). Routledge. 
* Denne PDF-en vil komme i Canvas (bok-kapittel).
(Klarert via BOLK / AGG - Bibl.)

Kognitiv prestasjon:
Beavan, A., Spielman, J., & Mayer, J. (2019). Taking the first steps toward integrating testing and training cognitive abilities within high-performance athletes: Insights from a professional German Football Club. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02773
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Beavan, A., Spielmann, J., Mayer, J., Skorski, S., Meyer, T. & Fransen, J. (2020). The rise and fall of executive functions in high-level football players. Psychology of Sport & Exercise, 49. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101677
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. 

Motivasjon:
Hornig, M., Aust, F. & Gülich, A. (2016). Practice and play in the development of German top-level professional football players. European Journal of Sport Science, 16(1), 96-105. https://doi.org/10.1080/17461391.2014.982204
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Toering, T. & Jordet, G. (2015). Self-control in professional soccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 27(3), 335-350. 
https://doi.org/10.1080/10413200.2015.1010047
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Selvtillit:
Thomas, O., Thrower, S. N., Lane, A., & Thomas, J. (2019). Types, sources, and debilitating factors of sport confidence in elite early adolescent academy soccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 33(2), 192-217. https://doi.org/10.1080/10413200.2019.1630863
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Furley, P. (2021). The nature and culture of nonverbal behavior in sport: Theory, methodology, and review of the literature. International Review of Sport and Exercise Psychology, https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1894594
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Press: 
Redwood-Brown, A. J., Sunderland, C. A., Minniti, A. M. & O'Donoghue, P. G. (2018). Perceptions of psychological momentum of elite soccer players. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(6), 590-606. https://doi.org/10.1080/1612197X.2017.1313295
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Harris, D. J., Vine, S. J., Eysenck, M. W. & Wilson, M. R. (2021). Psychological pressure and compounded errors during elite-level tennis. Psychology of Sport & Exercise, 56. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.101987
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Straffespark:
Jordet, G. & Hartman, E. (2008). Avoidance motivation and choking under pressure in soccer penalty shootouts. Journal of Sport & Exercise Psychology, 30(4), 450-457. https://doi.org/10.1123/jsep.30.4.450
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Motgang:
Pollard, R., & Gomez, M. A. (2014). Components of home advantage in 157 national soccer leagues worldwide. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 12(3), 218-233.
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


Tranaeus, U., Ivarsson, A. & Johnson, U. (2018). Stress and injuries in elite sport. I R. Fuchs & M. Gerber (Red.), Handbuch stressregulation und sport (s. 451-466). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49322-9_22
* Denne PDF-en vil komme i Canvas.
(Klarert via BOLK .01.22/ AGG - Bibl.)

Læring og utvikling:
Gledhill, A., Harwood, C. & Forsdyke, D. (2017). Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 31, 93-112. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.04.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mills, A., Butt, J., Maynard, I. & Harwood, C. (2012). Identifying factors perceived to influence the development of elite youth football academy players. Journal of Sports Sciences, 30(15), 1593-1604. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.710753
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Taylor, J. & Collins, D. (2019). Shoulda, coulda, didnae: Why don’t high-potential players make it? The Sport Psychologist, 33(2), 85-96. https://doi.org/10.1123/tsp.2017-0153
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kultur:
Jordet, G. & Giske, R. (2021). High performing cultures. I D. Collins & A. Cruickshank (Red.), Sport psychology essentials (s. ).  Human Kinetics.
* Denne PDF-en vil komme i Canvas (bok-kapittel).
(Klarert via BOLK / AGG - Bibl.)