LKI105 Profesjonsfag - Skolen og eleven, utvikling og læring (5 sp) 

(Professional studies – School and student, development and learning  )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI105
Emnenavn
Profesjonsfag - Skolen og eleven, utvikling og læring
Studiepoeng
5 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Vår
Emneansvarlig
Håkan Larsson
Bygger på
LKI100 Profesjonsfag – Å være lærer
Praksis
LKI130 Praksis inngår integrert i dette emnet.

Kort om emnet

Emnet setter fokus på eleven i skolefellesskapet og undervisning. Det bygger på forståelse for og evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem og motivere for læring og utvikling. Sentralt i emnet står kunnskap om mangfoldet i elevenes bakgrunn og faglige forutsetninger, barn og ungdoms utvikling, kjennskap til barne- og ungdomskultur, og det å planlegge undervisning med intensjon om å engasjere eleven og optimalisere alle barn og unges utvikling og læring.  Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning og at skolepraksis er vesentlig for læringsutbyttet i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving ut fra kunnskap om elever, barn og ungdoms utvikling, læring, didaktikk og faglige mål
  • reflektere over samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, betydningen av relasjonsbygging og klassen som læringsfellesskap
  • lede læringsarbeid i kroppsøving og legge til rette for elevmedvirkning, læringsfremmende dialog og stimulere til lærelyst
  • vurdere muligheter og utfordringer i møtet med mangfoldet av elever og drøfte hva kroppsøving, bevegelsesaktiviteter og andre praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra med
  • gjøre rede for betydningen av samarbeid hjem-skole og hvordan andre aktører i skolen kan støtte og bidra til bedre tilpasset opplæring
  • drøfte utfordringer ved overgangene fra barnehage til skole og mellom de ulike trinn i opplæringen.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til vårsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer for å belyse kjernelitteratur og emnerelaterte problemstillinger. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
  • Gruppeoppgave som vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Skriftlig individuell hjemmeeksamen, tre dager. Gradert karakter A – F.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Imsen, G. (2020). Elevens verden: Innføring i pedagogisk psykologi (6. utg.). Universitetsforlaget.
Kap. skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2018). Skolen som læringsarena: Selvoppfatning, motivasjon og læring (3. utg.). Universitetsforlaget.
Kap. 3, 4 og 5 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA