IS210 Filosofiske perspektiver på idrett  (10 sp) 

(Philosophy of sport )

Fakta om emnet

Emnekode
IS210
Emnenavn
Filosofiske perspektiver på idrett
Studiepoeng
10 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Vår
Emneansvarlig
Sigmund Loland

Kort om emnet

Emnet gir en grunnleggende innføring i idrettsfilosofi og idrettsetikk. Hensikten er å gjøre studentene i stand til kritisk og systematisk filosofisk og etisk refleksjon og analyse av sentrale temaer i og om idrett.

Læringsutbytte

Etter endt emne skal studentene:

Kunnskap

  • ha innsikt i filosofiske teorier om idrettens egenart og verdi
  • ha innsikt i etiske tema i idrett som fair play, bruk av prestasjonsfremmende midler og metoder, idrettens samfunnsmessige verdi og idrettens rolle i miljøspørsmål
  • ha kunnskap til utvalgte tema i idrettens idehistorie

Ferdighet

  • kunne reflektere kritisk og systematisk omkring filosofiske spørsmål i idrett
  • kunne drøfte på kritisk og systematisk etiske utfordringer i idrett
  • kunne analysere idrettslig utvikling ved hjelp av idehistoriske perspektiv

Generell kompetanse

  • ha utviklet evne til kritisk og systematisk analyse av grunnleggende filosofiske spørsmål knyttet til idrett
  • ha utviklet evne til kritisk og systematisk analyse av etiske spørsmål i idrett og til å håndtere etiske dilemma på velbegrunnet vis

Læringsformer og aktiviteter

Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer, deltakelse i seminar/kollokvium med lærere til stede, problemløsning, prosjektarbeid, selvstendig arbeid/oppgave, og selvstendig studium.

Arbeidskrav

Studentene forventes å være til stede i all undervisning og skal ta del i gruppearbeid og to presentasjoner underveis i studiet.

Presentasjonene må være godkjent for å gå opp til avsluttende hjemmeeksamen.

Vurdering/eksamen

  • Individuell, skriftlig eksamen på tre timer halvveis i kurset. Gradert karakter A-F. Vektes 1/3 av samlet karakter.
    • Tillatte hjelpemidler: Ingen
  • Individuell, skriftlig 1 ukes hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Vektes 2/3 av samlet karakter.
    • Maks 4000 ord med 1,5 linjeavstand i Times New Roman 12 pkt.

Det gjøres oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Murray, T. H. (2018). Good sport: Why our games matter - and how doping undermines them. Oxford University Press.
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken. 1 leser ad gangen.
*** NB! Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 4 BØKER:
Martinich, A. P. (2015). Philosophical writing: An introduction (4. utg.). John Wiley&Sons.
Side 19-51,  143-149 og 150-168 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA
 
Morgan, W. J. (Red.). Ethics in sport (3. utg.). Human Kinetics.
Side 273-286, 307-320, 355-360 og 373-396:
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA

Skjeldal, G. (2015) Nestbest: Ei personleg idéhistorie om bronse, sølv og gull. Cappelen Damm.
Side 134-184 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Slagstad, R. (2015). (Sporten): En idehistorie (3. utg.). Pax.
Side 144-213 og 721-750 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 BOK-KAPITTEL som du finnes som PDF i Canvas:
Attfield, R. (2018). Environmental ethics: A very short introduction. Oxford.
* Side 4-27,
(Klarert via BOLK 03.01.22./AGG - Bibl.)

5 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:

NB! Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen: Klikk på denne lenken.

Breivik, G. (2021). ‘Richness in ends, simpleness in means!’ on Arne Naess’s version of deep ecological friluftsliv and its implications for outdoor activities. Sport, Ethics and Philosophy, 15(3), 417-434. https://doi.org/10.1080/17511321.2020.1789719
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Loland, S. (2006). Olympic sport and the ideal of sustainable development. Journal of the Philosophy of Sport, 33(2), 144-156. https://doi.org/10.1080/00948705.2006.9714698
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sailors, P. R. (2014). Mixed competition and mixed messages. Journal of the Philosophy of Sport, 41(1), 65-77. https://doi.org/10.1080/00948705.2013.858398
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Schneider, A. J. (2001). Fruits, apples, and category mistakes: On sport, games, and play. Journal of the Philosophy of Sport, 28(2), 151-159. https://doi.org/10.1080/00948705.2001.9714610
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Thau, T. (2021). Rethinking the unfair advantage argument. Journal Philosophy of Sport, 48(1), 63-81. https://doi.org/10.1080/00948705.2020.1816834
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken
.