LKI215 Inkludering og mangfold 2 (5 sp) 

(Inclusion and diversity 2 )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI215
Emnenavn
Inkludering og mangfold 2
Studiepoeng
5 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst
Emneansvarlig
Ellen Berg
Forkrav
LKI115 Inkludering og mangfold

Kort om emnet

Hensikten med emnet er å trygge studentene til å møte alle elever uansett forutsetninger slik at studentene blir i stand å utvikle og skape et inkluderende likeverdig opplæringstilbud sammen med elevene. Det handler om å løfte opp flere teoretiske og kritiske perspektiver om  normalitet og annerledeshet og drøfte betydningen dette kan ha for undervisingspraksis.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne: 

  • gjøre rede for og kritisk reflektere over begrepene inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning sett i lys av en bred og smal forståelse (individet og fellesskap)
  • gjøre rede for og analysere hvilken betydning interseksjonalitet har for ulike praksiser
  • reflektere over hvordan mangfold med vekt på kjønn, etnisitet, sosial bakgrunn, funksjonsnedsettelser kommer til uttrykk i blant annet media, skjønnlitteratur, faglitteratur og i samfunnsdebatten
  • vurdere behovet for spesialundervisning og utarbeide individuelle opplæringsplaner (IOP)
  • initiere og ivareta et samarbeid mellom skole og hjem og andre aktører som er relevante i det tverrprofesjonelle arbeidet.

Læringsformer og aktiviteter

I emnet vil det veksles mellom framlegg, diskusjoner og arbeid i ulike bevegelsesmiljøer. Fagdidaktiske problemstillinger vil utforskes både teoretisk og praktisk. Det er forventet aktivt samspill mellom studenter og studenter og lærere.

Arbeidskrav

  • To oppgaver som legges i mappe. Godkjent/Ikke godkjent.
  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

Vurdering/eksamen

Mappeoppgave med 2 produkt. Bestått/Ikke bestått

Kjernelitteratur

Ikke mottatt liste pr 3. mai 2021